Een product dat u van een leverancier afneemt, voldoet niet. Gevolg: u moet zelf extra kosten maken om úw klant tevreden te stellen. Bij de leverancier krijgt u nul op rekest als u daarvoor compensatie eist. Hoe gaat u hiermee om en: wat kunt u doen om dit te voorkomen?

Vraag aan De Zaak Advies:

“Ik heb een allround reclamebedrijf, dat onder meer auto’s belettert. Onlangs heb ik voor een klant een bestelauto beletterd met spiegelfolie. Na enige tijd liet de folie los, die krulde op. Ik was ervan overtuigd dat ik het materiaal op de goede manier heb aangebracht. Uiteraard reclameerde ik bij de leverancier. Deze bleek echter niet van plan aan een oplossing mee te werken.

“Je hebt de folie verkeerd aangebracht”, was hun kant van het verhaal en ik kreeg een paar meter nieuwe folie als genoegdoening aangeboden. Dit vond ik te mager. Ik vond dat de leverancier óók de kosten voor het verwijderen van de folie en het opnieuw beletteren moest betalen. Ik kreeg echter geen voet tussen de deur.”

Antwoord

Wat in dit geval van belang is, zijn de algemene voorwaarden van de leverancier. Bij levering van de folie had u kunnen nagaan wat er in de garantiebepalingen staat. Als u had vastgesteld dat daarin niet staat dat de leverancier in dit soort gevallen ook de kosten voor het verwijderen en opnieuw aanbrengen van de folie vergoed, dan had u daar bezwaar tegen kunnen maken. Vervolgens had u kunnen proberen om hier apart iets over te bedingen.

De enige manier om nu uw gelijk te proberen te krijgen, is een gerechtelijke procedure, maar dat kost vaak meer dan het oplevert. Het is natuurlijk niet denkbeeldig dat leveranciers daar op aansturen.

Het zal waarschijnlijk ook lastig zijn om te bewijzen dat er iets mis is met de folie. En: hoe bewijst u dat u de folie goed heeft aangebracht? Op zich verstandig dat u bent overgestapt naar een andere leverancier, maar bedenk dat ook die kan stellen dat u folie verkeerd heeft aangebracht, mocht het onverhoopt weer misgaan met het geleverde materiaal.

Auteur: De Zaak – Edwin Bouwman

Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
.
Beleggen in vastgoed is inflatiebestendig. Stijgt de inflatie? Dan stijgt ook de huur en dus het directe rendement. Benieuwd wat jouw opties zijn?
Lees ook…
Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor je eigen financiële vangnet bij uitval door ziekte of een ongeval. Met een…
Jarenlang kon je als werkgever afspraken maken met een zorgverzekeraar en jouw personeel korting bieden op hun collectieve basiszorgverzekering. Deze…
Je bent ondernemer en jouw organisatie groeit als kool. Je hebt al een aantal medewerkers op de loonlijst en misschien ben je alweer op zoek naar…