Wist u dat ruim 60 procent van de ondernemers in Nederland ooit slachtoffer was van cybercrime? Denk aan phishing, voorschotfraude of hacken. Eigenlijk niet zo raar, want uit onderzoek blijkt dat een groot deel van de ondernemers niet bezig is met online veiligheid, laat staan dat zij een beveiligingsplan hebben. Is het wel iets waar u zelf tijd en energie in wilt steken? Of kunt u het beter uitbesteden?

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Of u nu eigenaar bent van een webshop, tandartsenpraktijk of bouwbedrijf, online gevaren dreigen altijd. Boekhouding en klantgegevens staan op een harde schijf in eigen huis of in de cloud en u wilt niet dat cybercriminelen daarbij kunnen. Werknemers moeten wel toegang hebben tot relevante gegevens, maar hoe weet u of zij goed met die data omgaan? Kortom, hoe zorgt u ervoor dat gegevens – via indringers of eigen medewerkers – niet in de verkeerde handen terecht komen?

Cloudopslag

Om veilig online te ondernemen moet u rekening houden met gevaren als virussen, hackers, identiteitsfraude, reputatieschade via sociale media of het crashen van de databank. Om ons tot dat laatste gevaar te beperken: steeds meer bedrijven stappen over op cloudopslag om te voorkomen dat gegevens verloren gaan als een eigen server het begeeft.  In de cloud zijn data bovendien overal en altijd bereikbaar. Maar hoe zit het met beveiliging en privacy?

Een Nederlandse cloudoplossing

Tim Somberg is algemeen manager bij Nedic Incasso- en Juridische diensten. Een typische MKB onderneming met zeven werknemers. Nedic maakt gebruik van standaard kantoorautomatisering, maar heeft daarnaast ook bedrijfsspecifieke software. Bij een update van laatstgenoemde bleek dat de server eigenlijk vervangen moest worden. Dat was het begin van een zoektocht naar een andere praktische oplossing.
Somberg: “Wij werken met privacygevoelige klantgegevens. Die mogen niet zomaar op straat komen. Dus bij een overstap naar de cloud is het voor ons essentieel dat die gegevens goed beveiligd zijn.” Daarnaast wilde Nedic graag haar bedrijfsgegevens in Nederlandse datacenters bij een partij die hen vertrouwen geeft. “Je geeft als bedrijf immers jouw gegevens in handen van een ander en vraagt of die er als een goed huisvader voor wil zorgen.”
Chris Vos, directeur: “De afweging was: ‘Gaan we het weer zelf doen of laten we het aan een specialist over?'”. Zelf doen betekent investeren in server en randapparatuur. Maar zelf doen betekent ook nooit zeker weten of de back-up gelukt is. “Wij zijn als kleine ondernemer afhankelijk van dienstverleners. Die bellen wel een keer in de zoveel tijd in om te controleren of de back-up goed is gegaan, maar dagelijks zeker weten doe je het niet. Wanneer de stroom zou uitvallen, hadden we ook geen pasklare oplossing”, gaat Chris Vos verder.
Er zijn in eigen land diverse betrouwbare aanbieders van clouddiensten. De voordelen liggen voor de hand: Nederlandstalige software, Nederlandstalige ondersteuning en Nederlands recht.  Voor Somberg viel de keuze op SpiritCloud, mede omdat de beveiliging is gegarandeerd. Andere aanbieders zijn Motiv mSafe en Woozl.

Hoe doen andere ondernemers het?

Joost Durrer van cardiologiepraktijk Geervliet, Mark Vletter van Voys Telecom en Alwin de Bont van De Bont Elektrotechniek vertellen in tijdschfit nummer 4 hoe zij zorgen dat hun gegevens, opgeslagen op servers buiten het eigen huis, veilig zijn.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
De verschillen tussen zakelijke laptops en consumentenlaptops zitten vooral in de specifieke eisen waaraan de apparaten bij zakelijk gebruik moeten…
Als werkgever ben je verplicht je medewerkers te voorzien van alle spullen die zij nodig hebben om hun werk goed uit te kunnen voeren. Dat kan…