Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
‘10 manieren om online betalen te verbeteren voor webwinkeliers'

‘10 manieren om online betalen te verbeteren voor webwinkeliers’

7 maart 2014
‘iDEAL moet zo snel mogelijk ook als elektronische incasso-machtiging ingezet kunnen worden'. Dat is een van de aanbevelingen die Thuiswinkel.org in haar position paper Online betalen in Nederland 2014 doet. De banken verwachten dat pas in 2015 te kunnen realiseren.
Tijdens het Online Betaal Congres in Utrecht presenteerde Thuiswinkel.org tien aanbevelingen die de online bedrijfsvoering voor webwinkeliers makkelijker moet gaan maken. De twee belangrijkste zijn:
  1. Realiseer op korte termijn dat het e-mandate (elektronische incassomachtiging) dezelfde status en bewijskracht krijgt als een papieren, getekend mandaat.
  2. Gebruik de iDEAL functionaliteit om dat zo snel mogelijk te realiseren.
Reden voor de aanbevelingen is de invoering van SEPA. Het nationale incassoproduct wordt vervangen door de Europese SEPA Direct Debit (SDD). Omdat er daardoor geen goede Nederlandse incassomogelijkheden meer zijn, ziet Thuiswinkel.org graag dat de elektronische variant van de handtekening, het e-mandate, snel wordt gerealiseerd om de efficiëntie van het incassoproduct te vergroten. 
 
In een reactie op beide aanbevelingen zegt woordvoerder Jenny Zandee van de Nederlandse Vereniging van Banken dat de banken daar hard aan werken, maar dat een en ander niet eerder dan “in 2015” gerealiseerd kan worden. 
 
iDEAL los van internetbankieren
Naast voornoemde aanbevelingen bepleit Thuiswinkel.org uitbreiding van de iDEAL-functionaliteiten:
  • Ontkoppeling van internetbankieren – zodat iDEAL ook beschikbaar is als er storingen zijn bij de banken.
  • Nieuwe betaalmomenten, zoals periodieke betalingen, uitgestelde betalingen en achteraf betalen.
  • Maak iDEAL ook mobiel toepasbaar – naarmate m-commerce populairder wordt, moet het makkelijker worden om klantgegevens te verwerken. 
One-click-buy
Aansluitend bepleit Thuiswinkel.org dat consumenten eenmalig kunnen inloggen, zodat betaalvoorkeur, afleveradres en eventueel leeftijd bij de webwinkel bekend zijn. De belangenorganisatie benadrukt dat partijen de diensten niet zelf hoeven uit te voeren, maar dat gedacht kan worden aan het aanbieden van bestaande betaalmethoden, nieuwe betaalwijzen of nieuwe betaalvormen ( Bitcoin, cadeaukaarten, loyalties).
 
Convenant met PSP’s
Tot slot doet Thuiswinkel.org nog een viertal aanbevelingen gericht aan de Payment Service Providers (PSP’s). De belangenorganisatie zou graag een convenant sluiten met de PSP’s om het vertrouwen te versterken. Tot die aanbevelingen behoren betere informatie aan webwinkels over charge backs en wet- en regelgeving. 
 
Lees ook:

Lees ook…