Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Aan de slag met Google AdWords - Stap 3: Deel advertentiegroepen in

Aan de slag met Google AdWords – Stap 3: Deel advertentiegroepen in

24 oktober 2011
Voordat je kunt beginnen met het opstellen van de lijst zoektermen waarop je advertentie wordt vertoond, moet eerst worden bepaald hoe de indeling van de campagne eruit komt te zien. Het op de juiste manier indelen van de campagne is van belang om de campagne in verdere fases optimaal te kunnen verbeteren en bevordert de ‘Quality Score'.
AAN DE SLAG MET GOOGLE ADWORDS Stap 3: Deel advertentiegroepen in

Met een goede indeling van de advertentiegroepen kun je de advertentieteksten specifieker op de zoekwoorden inrichten. Dit zal uiteindelijk leiden tot een hogere gemiddelde CTR (click-through rate: het aantal klikken ten opzichte van het aantal vertoningen).

Voor het indelen van de advertentiegroepen en het opstellen van de woordenlijst (stap 4) kan het beste gebruik worden gemaakt van een Excel-bestand. Zet de indeling van de advertentiegroepen horizontaal naast elkaar in kolommen en laat tussen elke advertentiegroep 1 of 2 kolommen vrij.

Advertentiegroepen met eigen naam en algemene woorden

Advertentiegroepen die in elk geval voorkomen zijn ‘eigen naam’ en een groep ‘algemeen’. In de ‘eigen naam’-groep komen woorden zoals je bedrijfsnaam (geschreven op verschillende manieren) gecombineerd met verschillende extensies zoals .www, .com, .nl, online, on-line (etc). Het lijkt misschien vreemd om op je eigen naam te adverteren, maar de kosten zijn meestal dermate laag dat het tonen van een tweede tekst (de advertentie) toch rendabel is.

In de groep ‘algemeen’ komen de woorden die niet in de andere advertentiegroepen passen maar wel van toepassing zijn op de campagne. Over het algemeen geldt: hoe kleiner deze advertentiegroep, hoe geavanceerder de campagne is.

Indelen overige advertentiegroepen

Nu de eerste twee advertentiegroepen zijn ingedeeld kun je de overige advertentiegroepen maken. Houd bij het indelen van de advertentiegroepen rekening met de toekomstige advertentieteksten en de bijkomende keyword insertion. Zo komt bijvoorbeeld het zoekwoord ‘fiets’ niet in één groep met het zoekwoord ‘fiets kopen’ of het zoekwoord ‘Batavus’.

Houd verder naast de advertentieteksten rekening met de landingspagina’s. Welke zoekwoorden moeten met welke websitepagina linken?

AdWords biedt de mogelijkheid om zoekwoorden apart aan landingspagina’s te koppelen, maar als er meerdere soortgelijke zoekwoorden aan een landingspagina gekoppeld dienen te worden, kan dit het beste op advertentiegroepniveau gebeuren.

Aan de hand van het voorbeeld hebben we nu vijf advertentiegroepen: ‘Algemeen’, ‘Eigen naam’, ‘fiets’, ‘fiets + kopen’ en ‘merken’ (dit is de Batavus-groep). Hieraan kunnen we nog verschillende groepen toevoegen, zoals bijvoorbeeld ‘merken + kopen’, ‘fiets + 2e hands’, etc. Met betrekking tot het aantal advertentiegroepen geldt: te veel bestaat niet.

Hoe meer advertentiegroepen, hoe geavanceerder de campagne is!

Ga direct aan de slag met Google Adwordsregistreer je of ontvang gratis ondersteuning van Google via telefoonnummer 0800 250 0017 (ma-vr: 09:00-19:00 uur). Wil jij jouw website scannen op techniek, populariteit en kwaliteit van de content? Doe dan nu onze gratis websitescan!
Doe de websitescan!

Lees ook…