Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Aan de slag met Google AdWords - Stap 6: Stel een campagne in

Aan de slag met Google AdWords – Stap 6: Stel een campagne in

24 oktober 2011
Een AdWords-campagne instellen luistert heel nauw. In het begin zul je moeten experimenteren om te zien welke instellingen voor jouw specifieke dienst of product het meest geschikt zijn. En let je ook op het budget?
AAN DE SLAG MET GOOGLE ADWORDS Stap 6: Stel een campagne in Je hebt de volgende mogelijkheden bij het instellen van de campagne-settings:
  • Adverteren in het zoeknetwerk Adverteren in het zoeknetwerk;

Je kunt kiezen uit adverteren in ‘Google en het zoeknetwerk’ (hierbij wordt geadverteerd in de zoekmachine van Google en andere zoekmachines), ‘alleen Google zoeken’ (alleen de zoekmachine van Google) of ‘geen van beide’. Maak een keuze.

Bij adverteren in het zoeknetwerk worden er advertenties boven of rechts van de werkelijke zoekresultaten geplaatst, afhankelijk van de hoogte van de biedingen en die van andere adverteerders.

  • Adverteren in het inhoudsnetwerk

    Adverteren in het inhoudsnetwerk;
Vervolgens kun je kiezen of er al of niet ook geadverteerd wordt in het inhoudsnetwerk.
Adverteren in het inhoudsnetwerk van Google betekent dat de advertenties vertoond worden in Google-programma’s zoals Gmail. Hiernaast worden de advertenties vertoond op partnersites van Google.
Deze sites hebben zich aangemeld bij Google Adsense, de publisherskant van AdWords. Door te adverteren in het inhoudsnetwerk van Google kun je een hoog volume bereiken. Het nadeel is echter dat de bezoekers over het algemeen kwalitatief minder goed zijn, aangezien ze niet per se op zoek zijn naar iets. Dat laatste geldt wél voor bezoekers van het zoeknetwerk.
Het is aan te raden een aparte ‘inhoudscampagne’ op te stellen, zodat je resultaat apart kunt meten.
  • Locatietargeting;Locatietargeting;

Google biedt de mogelijkheid om advertenties in een bepaald geografisch gebied te laten vertonen. Selecteer je verspreidingsgebeid, maar let op: een zeer nauwe targeting op bijvoorbeeld postcode kan zorgen voor een zeer laag volume, aangezien Google niet van alle zoekers weet waar ze vandaan komen.
  • Targeting op taal
  • ;
Door te adverteren op verschillende talen worden de advertenties vertoond in meerdere extensies van Google, zoals www.google.nl. Voor landelijke Nederlandse campagnes raden we aan om de landeninstelling op Nederland in te stellen met taalinstelling Nederlands. Daarnaast kun je een kopie van dezelfde campagne richten op ‘Alle talen’, behalve NL. Op die manier kun je later het verschil zien.
  • Instellen dagbudget 
  • ;
Google bepaalt het aantal vertoningen op basis van je campagne en je budget. Je wilt maximaal vertoond worden, want dat kost niets. We raden aan dit dagbudget ruim hoger in te stellen dan het maximum dat je wenst uit te geven. Je kunt later, als je te veel opmaakt, de biedingen verlagen en daardoor dus meer clicks uit je budget halen. Je wilt namelijk je vertoningen maximaliseren en je budget door je biedingen in toom houden. Als je met lagere biedingen je budget kunt opmaken is dat mooi meegenomen.
  • Stel je campagne in op ‘versneld vertonen‘. Daarmee zorg je ervoor dat Google je maximaal vertoont, zolang je voldoende dagbudget hebt.

  • Schakel de AdWords-‘budget optimizer‘ te allen tijde uit. Dit is precies wat het woord zegt en zorgt niet voor meer rendement.

Instellen van de maximale CPC (cost per click)-biedingen Instellen van de maximale CPC (cost per click) biedingen
De juiste maximale CPC-bieding is van groot belang. De kosten per click variëren van 0,01 cent tot vijftig dollar. Stel de bieding in die je in de eerste stap hebt berekend.
Geef van tevoren wel het maximale bedrag aan dat je in totaal wilt uitgeven, anders kon aan het eind van de maand nog wel eens een onaangename verrassing volgen.
Ga direct aan de slag met Google Adwordsregistreer je of ontvang gratis ondersteuning van Google via telefoonnummer 0800 250 0017 (ma-vr: 09:00-19:00 uur).

Overzicht stappenplan

Wil jij jouw website scannen op techniek, populariteit en kwaliteit van de content? Doe dan nu onze gratis websitescan!
Doe de websitescan!

Lees ook…