Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Beter vindbaar worden

Beter vindbaar worden

23 juni 2015
Vrijwel elke ondernemer erkent de kansen van internet. Maar niet iedereen weet de bedrijfswebsite werkelijk effectief te maken. Waar moet je op letten?
 

Hans van Heesch merkte dat hij minder nieuwe patiënten ontving bij Fysio Petershofje in Goirle, nadat enkele jaren geleden het vestigingsbesluit verviel en de concurrentie toenam. ‘Als ondernemer ben ik nu meer bezig om ons te profileren.’

De fysiotherapeut erkent dat hij geen professional is op dat gebied. ‘Daarom hebben we twee jaar geleden een website laten bouwen. Eind vorig jaar kwam onze websitebouwer een avond langs om onze vijfkoppige maatschap uit te leggen dat de webteksten slimmer konden om ons beter vindbaar te maken op Google.’

 

‘Hij heeft marktonderzoek gedaan en weet vanuit zijn ervaring met klanten wat écht werkt voor ondernemers’, zegt Van Heesch. ‘Hij bouwt onze website, helpt ons effectief te adverteren op Google en zorgt ervoor dat onze contactgegevens op alle belangrijke bedrijvensites correct vermeld staan. Onze website heeft hij voorzien van onze zelfgeschreven teksten die op de vorige site stonden, maar aangepast met zoekwoorden die mensen op Google intoetsen. Nu zijn we beter vindbaar.’

 

Het bouwen van een website kost ondernemers vaak veel geld en tijd. Er wordt niet altijd gekozen voor een gebruiksvriendelijk websiteplatform. Het gevolg is dat belangrijke informatie ontbreekt. Nieuwe diensten en producten staan niet vermeld, of er staan geen recente nieuwsberichten op. Zo lopen zij het risico dat bezoekers niet de juiste informatie kunnen vinden en een andere aanbieder zoeken.  

 

Tip voor ondernemers: kijk regelmatig of jouw website nog steeds een aantrekkelijk beeld geeft van waar je bedrijf voor staat en wat het doet. Laat dat ook eens doen door iemand van buitenaf, bijvoorbeeld een leverancier, collega of vaste klant. Wat is zijn indruk van jouw bedrijf? Kon hij alle relevante informatie vinden?

 

Mocht blijken dat de website niet meer helemaal bij de tijd is, dan valt dit gelukkig snel te repareren. Heb je weinig tijd? Herschrijf dan niet de gehele website, maar pas in elk geval de basisbedrijfsinformatie en oude nieuwsberichten waar nodig aan. ‘Wij gaan op 15 mei verhuizen’ is nuttige informatie, maar in augustus leest dat als verouderd. Een kleine aanpassing naar ‘wij zijn verhuisd’ en de site oogt weer up-to-date.  

 

Kost het veel moeite om dit zelf te doen, of moet je een hoog uurtarief betalen om voor de websitebouwer? Dan is het wellicht de moeite waard om te kijken of je kunt overstappen naar een websiteplatform waar je het gemakkelijk zelf kunt doen. Denk aan WordPress, Wix of Weebly.

 

Is je website verouderd en is het tijd voor een geheel nieuw ontwerp en nieuwe teksten maar heb je zelf te weinig tijd om dit aan te pakken? Zoek dan naar een partij die werkt met echte specialisten in websitetechniek, grafisch design en tekstschrijven. Elk van de drie is een vak apart.

 

Een ander aandachtspunt is hoe de website wordt weergegeven op mobiele apparaten. Bij de helft van de Nederlandse ondernemers is de website niet geoptimaliseerd voor mobiele schermen. Dit kan een groot probleem zijn, want ongeveer de helft van de zoekopdrachten in Google wordt vanaf een mobiel apparaat gedaan. Onderzoek wijst uit dat bezoekers verwachten dat een site gemakkelijk te lezen en te gebruiken is op een mobiel apparaat. Valt dat tegen, dan kiezen velen ervoor om naar de site van een andere aanbieder te switchen. Kortom, ondernemer, je wilt toch niet de helft van je doelgroep wegjagen? Dus is het tijd voor een ‘responsive’ website die op alle apparaten goed leesbaar is.  

 

Ook Van Heesch heeft nu een ‘responsive’ website die ook voor mobiele gebruikers geschikt is. ‘Op de mobiele versie van de site zie je direct een button. Als je daarop klikt verschijnt het telefoonnummer en kun je ons meteen bellen. We merken dat veel nieuwe klanten dat doen.’

 

Tip voor ondernemers: bekijk je eigen website eens op een smartphone. Zijn alle teksten goed leesbaar, of moet je inzoomen? Is het makkelijk om de verschillende pagina’s te bezoeken? Hoeveel tijd kost het om het telefoonnummer van het bedrijf te vinden? Kun je dan op het nummer drukken om te bellen, of moet je het onthouden en apart intoetsen? Kortom, is het wel een prettige ervaring voor je bezoekers?

 
 
 

Wil jij jouw website scannen op techniek, populariteit en kwaliteit van de content? Doe dan nu onze gratis websitescan

 

Doe de websitescan!

 

Lees ook…