Via een online enquête komt u er snel achter hoe klanten over uw bedrijf denken. Of wat ze van een nieuw product vinden. Een overzicht van de mogelijkheden, en de (soms gratis) programma's waarmee u een online enquête kunt houden.

Waarom een online enquête?
Voor een beetje marktonderzoek betaalt u al gauw een paar duizend euro en dan is het resultaat niet eens altijd even bevredigend. Voor veel minder geld – en in sommige gevallen zelfs gratis – kunt u een online enquête houden.

Ideeën voor een online enquête
Wat kunt u allemaal met een online enquête doen? Een aantal ideeën:

  • Vraag uw klanten wat ze van een (nieuw) product vinden en wat er volgens hen beter kan;
  • U gaat een nieuwe website bouwen? Vraag uw klanten wat zij daar willen zien;
  • Peil de mening van uw personeel over zaken die binnen uw bedrijf spelen;
  • Vraag of er behoefte is aan een nieuw product of nieuwe dienst;
  • Maak een online cursus;
  • Of heel persoonlijk: vraag uw familieleden wanneer het weer eens tijd wordt voor een reünie of andere familiegebeurtenis.

Welke programma’s zijn er?
Er is genoeg keuze: er zijn simpele, uitgebreide, goedkope en dure programma’s. Met de betere kunt u niet alleen de resultaten verzamelen en downloaden, maar ook analyseren. Bovendien beschikken ze over meer functies.

Er is een aantal beproefde gratis online programma’s, waarmee een simpele enquête (uitsluitend vragen in een enkel tekstvak, beperkt aantal respondenten) mogelijk is.

Voorbeelden gratis enquêteprogramma’s:

Er is ook een aantal redelijk betaalbare enquêteprogramma’s die u meer variëteit in vraagsoorten bieden. Denk aan meerkeuzevragen, keuzematrix, waarderingsschaal en dergelijke. Ze bieden bovendien extra’s als sjablonen en verschillende mogelijkheden om de reacties te verzamelen.

Voorbeeld betaalbaar professioneel enquêteprogramma:

  • SurveyMonkey
    Gratis versie tot 100 respondenten; 14 kleurthema’s; koppeling met Google en Twitter; kant en klaar sjabloon voor klanttevredenheidsonderzoek; uw eigen logo gebruiken; keuze om uw reacties te verzamelen door bijvoorbeeld een koppeling op een webpagina te zetten; flexibel en gebruikersvriendelijk.

Andere enqueteprogramma’s:

Tips

  • Zet uw vragen eerst op papier, zodat u ze niet hoeft te bedenken op het moment dat u ze online invoert.
  • Denk vooraf goed na over het soort antwoorden dat u van de deelnemers wilt, zodat u niet achteraf tot de conclusie komt dat u het verkeerde programma hebt gekozen. De meeste gratis programma’s bieden alleen een enkel tekstvak voor de antwoorden.
  • Het is, ook al kunt u het online altijd nog wijzigen, raadzaam vooraf te bepalen in welke volgorde de vragen worden gesteld.
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven.
Lees hier ons Privacy statement

Lees ook…