Een website op de eerste pagina van Google krijgen is lastig, maar zeker niet onmogelijk. Houd de komende 26 weken dezaak.nl in de gaten en zie hoe via een speciaal stappenplan een website bovenaan in de grootste zoekmachine terecht kan komen. Voer elke stap ook voor uw eigen website uit! De eerste stap: bepalen van zoekwoorden.

Easy Template heeft voor De Zaak een speciaal stappenplan ontwikkeld, dat u in staat stelt om zonder uitgebreide technische kennis uw website op de eerste pagina met zoekresultaten van Google te krijgen. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld wordt in 26 afleveringen duidelijk gemaakt welke stappen doorlopen moeten worden.

Doe zelf mee
U kunt dit stappenplan zelf uitvoeren op uw eigen website. Per week wordt één stap besproken en verder uitgelicht.

De Zaak volgt boomspecialist Miklos Suijk
Het stappenplan wordt toegepast op de website van ondernemer Miklos Suijk. Welke stappen en acties worden uitgevoerd, wordt toegelicht aan de hand van voorbeelden en afbeeldingen. Zo kunt u op de voet volgen hoe deze ondernemer, zonder uitgebreide technische kennis, zich omhoog worstelt in de zoekresultaten van Google.

AMS boomspecialist wil scoren
AMS heeft een website laten maken. De website heeft nog niet veel bezoekers. Zijn doelgroep is zowel de zakelijk als de particuliere markt. Dit houdt in dat er dus 24 uur per dag potentiële klanten op internet aan het surfen zijn voor bijvoorbeeld het kappen van bomen of een boomtechnisch onderzoek. Alle reden dus voor eigenaar Miklos Suijk om op de eerste pagina’s van Google te verschijnen, dag en nacht.

Stap 1: bepalen van zoekwoorden
• Brainstormen en verzamelen zoekwoorden (keywords)
• Zoeken op meer woorden
• Excel sjabloon om zoektermen in vast te leggen

Brainstormen en verzamelen zoektermen (keywords)

Stel een lijst op met de termen waarop de website gevonden moet gaan worden. Beperkt deze lijst tot maximaal 50 termen. Uiteindelijk moet een lijst van 25 termen overblijven, waarop de website gevonden moet worden en wordt aangepast. Of beter gezegd: geoptimaliseerd voor zoekmachines. In het Engels klinkt dat nog mooier “Search Engine Optimalization (SEO)”.

AMS Boomspecialist
De brainstormsessie heeft voor AMS boomspecialist een lijst met 43 zoektermen opgeleverd. 

Zoeken op meer woorden

Internet bezoekers zoeken het meest op 2 woorden. Op de voet gevolgd door zoekopdrachten die uit 1 woord bestaan.

Voorbeeld
Wanneer  iemand een boom wil laten kappen, kan gezocht worden op bomen. De zoekresultaten geven echter een te algemeen beeld. Een internetter zal dus zoeken op “bomen kappen” of iets wat daarop lijkt. De website moet dus worden gevonden op bijvoorbeeld “bomen kappen” of “bomen vellen”. 

Excel sjabloon voor analyse zoekwoorden

Voor het opstellen van de lijst met zoektermen is een handig Excel sjabloon beschikbaar. Download het Excel sheet:
analyse zoektermen Google »

Uitgebreide beschrijving en downloaden hulpmiddelen
Meer informatie over stap 1 en de voorbeelden
van AMS Boomspecialist »

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…