Het gebruik van social media stagneert en het vertrouwen dat Nederlanders hebben in media is gedaald, aldus onderzoek van ING. Over deze opvallende resultaten uit het onderzoek leest u hieronder. Maar ook: welke berichten hebben op sociale media impact en waarom?

Gebruik van social media stagneert
Het onderzoek Social Media Impact 2013 (uitgevoerd door Social Embassy, in opdracht van de bank en in samenwerking met InSites Consulting) toont aan dat het gebruik van de online platforms stagneert ten opzichte van vorig jaar. Dat is voor het eerst sinds lange tijd van groei.

De gebruiksfrequentie voor de verschillende media is ongeveer hetzelfde gebleven. Facebook wordt het meest gebruikt, gevolgd door Twitter en LinkedIn. Bij Google+ is wel een grote verschuiving te zien, maar uitsluiting geven de onderzoekers hierover niet. Volgens hen is het niet duidelijk in hoeverre mensen dit platform (in 2012 en in de huidige situatie) verwarren met de zoekmachine.

Minder vertrouwen in media
Steeds minder mensen hebben vertrouwen in de berichtgeving via media: het vertrouwen nam met 8% af ten opzichte van 2012. Dat komt waarschijnlijk omdat consumenten momenteel onzekerder of negatiever zijn en er sprake is van een dalend consumentenvertrouwen in het algemeen. Traditionele media worden als het meest betrouwbaar gezien, gevolgd door online media en daarna de sociale media.

Berichten die impact hebben
De bank deed ook onderzoek naar de impact die berichten op social media (kunnen) hebben. Autoriteit en geloofwaardigheid blijken daarbij belangrijke waarden te zijn. Maar waar zit dat nou precies in?

  • De afzender van het bericht
    Berichten van een afzender met veel kennis in huis, hebben volgens het onderzoek maar liefst 6 keer zoveel impact, als een bericht van een afzender zonder expertise van het onderwerp.
  • Meest gewaardeerde afzenders
    Sommige afzenders worden meer gewaardeerd. Met stip op 1: de expert op een bepaald vakgebied. daarna komen: vriend of kennis met expertise van een onderwerp, nieuwslezer of journalist en een BN’er (met kennis van zaken).
  • Positieve boodschap belangrijker dan een negatieve
    Positieve berichten doen het beter dan negatieve berichten, zo is 44% van de respondenten van mening. Slechts 24% van de ondervraagden vindt dat negatieve berichten meer indruk maken.
  • Relevantie en bevestiging van meerdere bronnen
    Het persoonlijke belang van de ontvanger is belangrijk. En hoe vaker het bericht wordt bevestigd (bijvoorbeeld door andere bronnen), hoe beter.

Alle onderzoeksresultaten lezen?
Meer weten over het gebruik van sociale media, het vertrouwen in media en hoe deze onderzoeksresultaten tot stand kwamen? U leest het in de onderstaande presentatie (slideshare) met alle gegevens en conclusies.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…