Voordat u het weet volgt u op Twitter een paar honderd mensen. Hoe houdt u het overzicht in die zee van berichten? Daar heeft Twitter zelf een heel praktische oplossing voor: lijsten. Vreemd genoeg maken maar weinig mensen er gebruik van, maar insiders weten wel beter.

U volgt op Twitter mensen op uw vakgebied en misschien ook wel over uw hobbies, muziek, leesvoorkeuren en wat al niet meer. In plaats van al deze informatie door elkaar heen in uw tijdslijn geserveerd te krijgen, kunt u voor elke groep een aparte lijst aanmaken. Bijvoorbeeld een voor uw klanten!

Wat is het nut van lijsten?
De drie voornaamste redenen om lijsten te gebruiken:

  • overzicht aanbrengen in uw berichtenstroom (u kunt personen ontvolgen in uw tijdlijn en toevoegen aan een bepaalde lijst)
  • praktische overzichtslijsten maken van de beste bronnen op een bepaald vakgebied
  • een klantenlijst aanmaken, die u gericht kunt benaderen
  • invloed meten van lijstbeheerders of de personen die op een lijst staan.

Daarnaast kan het natuurlijk ook heel handig zijn om te zien hoe groot uw eigen invloed is, door te kijken op hoeveel lijsten uw naam (of de naam van uw bedrijf) voorkomt.    

Wanneer u honderden personen volgt, is het risico bovendien groot dat u belangrijk nieuws net mist. Om het overzicht te bewaren, kunt u bijvoorbeeld bepaalde personen ontvolgen in uw tijdlijn en ze toevoegen aan een bepaalde lijst. Op die manier blijft u toch op de hoogte van hun tweets.

Hoeveel lijsten kunt u maken?
Twitter heeft in 2013 het toegestane aantal lijsten per account verhoogd van 20 naar 1000 (met een maximum van 5000 accounts per lijst).

Hoe maakt u een lijst?

  1. In Twitter zelf klikt u op uw profielpagina in het navigatiemenu links op Lijsten.
  2. Vervolgens krijgt u een pop-up scherm te zien met de titel ‘Lijsten maken’.
    Daaronder kunt u een lijstnaam invoeren, eventueel een omschrijving en aangeven of de lijst voor iedereen zichtbaar is (Openbaar) of uitsluitend voor uzelf (Afgeschermd).
  3. Wanneer u eenmaal een lijst heeft aangemaakt, kunt u personen (accounts) gaan zoeken om aan uw lijst toe te voegen. U kunt op elk moment personen toevoegen (of verwijderen).

Let op: bepaal van te voren wat u met uw lijst wilt bereiken. Wilt u gezaghebbende mensen volgen? Of wilt u een community bouwen? Of gewoon een lijst om overzicht te behouden?

Voorbeelden van lijsten
Een groepslijst
Bedenk van te voren welk onderwerp zich goed leent voor een groepslijst. Bijvoorbeeld een lijst van personen waarvan u wilt weten  wat zij van een bepaalde zaak vinden. Maar het kan bijvoorbeeld ook een groep mensen zijn uit een bepaalde regio.
Voorbeeld: boekenbranche

Een aan te bevelen lijst
Stel u vindt dat een groep ondernemers de moeite van het volgen waard is. U maakt daar een lijst van. Mensen die u volgen, zullen het op prijs stellen dat u die lijst openbaar maakt. Op die manier vergroot u uw invloed bij uw volgers. Mooi voorbeeld daarvan zijn de #ff (FollowFriday) lijsten, die op Twitter circuleren.
Voorbeeld: DLD Women 11 (openbare lijst door DLD Women)

Lijst voor uw website
Om uw site actueel en interessant te houden, kunt u een lijst maken met mensen waarvan u vindt dat zij de moeite van het lezen waard zijn en die Twitter-feed aan uw site toevoegen.
Voorbeeld: VC and Angel Investors

Locatie lijst
Zeker wanneer uw zakelijke belangen in een of meerdere regio’s liggen, kan het nuttig zijn om lijsten te maken met mensen uit die regio’s.

De niet meer volgen lijst
In de loop der tijd veranderen uw voorkeuren en kan het voorkomen dat bepaalde personen u niet meer zo aanspreken als eerder het geval was. U kunt die mensen toevoegen aan een lijst ‘Minder interessant’ (of een vergelijkbare titel) en ontvolgen op uw tijdlijn.   

Het zijn slechts een paar voorbeelden van de vele mogelijkheden die u heeft bij het maken, dan wel volgen van lijsten. Doe er uw voordeel mee.

Serie over Twitter:
Dit is deel 7 van een serie over Twitter. Lees ook de overige artikelen in de serie »

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…