LinkedIn is een van de betere hulpmiddelen om uw zakelijke doelen te bereiken. Om er écht voordeel uit te halen, heeft u meer nodig dan een tiptop profiel. Daarom: een basisstrategie in 5 stappen voor ondernemers om meer succes te behalen met LinkedIn.

Voor succesvol gebruik van LinkedIn moeten uw doelen het uitgangspunt zijn. De volgende stappen helpen u daarbij.

Stap 1: Definieer eerst een duidelijk en specifiek doel
Neem een papier (of Worddocument, Notepad, iPad) en schrijf een doel op. Dit kan betrekking hebben op het vinden van nieuwe klanten, nieuwe medewerkers, partners, leveranciers of experts. Maak het zo specifiek mogelijk.

Stap 2: Wie kan u helpen dit doel te bereiken?
Bekijk uw doel opnieuw en bedenk: ‘Wie zijn de meest geschikte personen die helpen mijn doel te bereiken?’ Beperk u daarbij niet tot de mensen die u al kent. U kunt iedereen in de wereld via maximum 6 stappen bereiken, dus heb een open geest en som de mensen op die het best gepositioneerd zijn, zelfs al kent u ze (of hun naam) niet.

Stap 3: Gebruik geavanceerd zoeken op LinkedIn
Log in op LinkedIn en ga naar ‘Geavanceerd zoeken’ (Advanced Search), naast het zoekvak bovenaan rechts op de homepage.

– Gebruik de parameters van stap 1 en 2 in de beschikbare invulvelden op deze pagina. Als u deze velden bekijkt, kan het zijn dat u inspiratie krijgt om nog wat meer parameters toe te voegen.

U krijgt twee resultaten: u vindt de persoon, of niet. Als u de persoon gevonden hebt, gaat u door naar stap 4.

– Als u niemand vindt, kan het zijn dat hij of zij geen profiel heeft op LinkedIn, al wordt steeds minder waarschijnlijk. Er kunnen ook andere redenen zijn, zoals een andere omschrijving van de functie waar u naar op zoek bent. Human Resource Director in plaats van HR manager bijvoorbeeld. Gebruik dus synoniemen en andere beschrijvingen van een functie als u bepaalde personen niet kunt vinden.

– Een andere optie waardoor u niet vond wat u zocht, is dat u andere parameters gebruikte in de zoekactie dan in het profiel wordt gebruikt. Verfijn de zoekactie met de velden aan de linkerkant, of wijzig de sorteeropties bovenaan de zoekresultaten.

– Het kan ook zijn dat ze niet meer dezelfde positie hebben. Wijzig dan de Huidig of vorig (current & past) optie bij Titel (Title). Of ze werken niet meer voor dezelfde organisatie. Wijzig dan de Huidig of Vorig-optie (current & past) bij Bedrijf (Company).

Tip: Begin breed en verfijn later. Als u verschillende parameters gebruikt, begin dan eerst met de grote (land, functie of bedrijf). Vindt u resultaten, voeg dan extra parameters toe, zoals postcode, bedrijfstakken, taal of relatie. Op die manier kunt u de impact zien van de parameters die u gebruikt.

Stap 4: Vind de personen die kunnen helpen
Kijk naar hoeveel mensen uw zoekactie oplevert. Te veel of te weinig resultaten? Wijzig dan de parameters aan de linkerzijde.

Kies vervolgens het profiel dat het meest interessant lijkt en kijk wie u gemeenschappelijk kent. U kunt dit doen door te klikken op ‘Bekijk wat uw connectie is met…’ (Shared connections) in de resultatenlijst, al is dat alleen voor tweedegraad connecties. U kunt ook op een naam klikken om eerst een profiel te lezen, en dan bekijken wie u beiden kent. Dit doet u aan de rechterzijde van de pagina, scroll hiervoor een beetje naar beneden.

Als het profiel dat u ziet, niet de juiste is of als u naar meer mensen op zoek bent, herhaal dan deze stap.

Als u niet veel tweedegraadsconnecties vindt (en daar bent u wel naar op zoek!), betekent dit waarschijnlijk dat uw eigen LinkedIn-netwerk nog niet groot genoeg is, of dat u nog niet het juiste LinkedIn-netwerk hebt.

Stap 5: Word geïntroduceerd bij de personen die kunnen helpen
Zodra u de mensen hebt gevonden die u helpen uw doel te bereiken, en tegelijkertijd uw gemeenschappelijke connectie, is het tijd om LinkedIn te verlaten en om een introductie te vragen.

Hoewel u ook de optie “Voorgesteld worden door” (Get introduced through) kunt gebruiken, bevelen we dit niet aan. U weet namelijk niet of zij elkaar goed kennen. Soms linken mensen al na een éénmalige ontmoeting of zijn ze zelfs gelinkt zonder elkaar enigszins te kennen.

Een alternatief is uw gemeenschappelijke connectie bellen en vragen hoe goed deze de betreffende persoon kent. Bij goed contact vraagt u hem u voor te stellen via een ‘gewone’ e-mail.
 

Meer lezen over LinkedIn

De bovenstaande tips zijn afkomstig uit onze pocket:
LinkedIN – Zo haalt u er écht alles uit.

Deze pocket is voor slechts € 8,50 te koop in onze webshop »

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…