Met Twitter kunt u een grote groep mensen bereiken. Het gebruik van hashtags is een van de makkelijkste manieren om uw tweets een groot bereik te geven, mits u dit juist inzet. Wat is het voordeel van hashtags en hoe zet u deze effectief in?

Wat zijn hashtags en wat is het voordeel hiervan?
De hashtag is een woord met daarvoor het kardinaalteken, ofwel het hekje (#). Het is een label dat je aan een woord kunt hangen om aan te geven dat het over een bepaald onderwerp gaat. Door het gebruik van hashtags wordt een tweet gemakkelijk gevonden.  Het kan overigens maar bestaan uit één woord. In het geval dat u zoekt naar een hashtag krijgt u een lijst met gebruikers die dezelfde hashtag hebben gebruikt. Er zijn veel gebruikers die vragen hebben op Twitter. Een aantal van die vragen zullen binnen uw vakgebied liggen, maar zijn niet direct aan u gesteld. Als u op zoek gaat naar deze vragen, kunt u mensen helpen en zo nieuwe volgers of zelfs klanten binnen halen. Hashtags zijn er niet alleen om gevonden te worden, maar ook om uw doelgroep te vinden.

Hoe uniek is uw hashtag?
U wilt als ondernemer herkenbaar zijn. Voor een hashtag geldt eigenlijk precies hetzelfde. Ga op zoek naar die ene unieke hashtag die toonaangevend voor uw bedrijf is en gemakkelijk vindbaar en te onthouden is. Een kenmerkende hashtag kan er voor zorgen dat iemand die de naam van uw bedrijf niet kent alsnog terecht komt op uw profiel. Zorg ervoor dat het kort en bondig is. Zo voorkomt u dat mensen spelfouten gaan maken. Als u benieuwd bent naar populaire en veel gebruikte hashtags kunt u hier terecht. Er is geen lijst met standaard hashtags en iedereen is dus vrij om zijn eigen hashtag te verzinnen.

Waar, wanneer en hoeveel?
De positie van de hashtag is belangrijk. Hij moet opvallen, maar niet de inhoud van het bericht wegdrukken. Er is geen vaste plek voor, maar hangt volledig af van de situatie. Onthoud wel, twee à drie hashtags is meer dan zat. Als u een unieke hashtag gebruikt die uw bedrijf symboliseert, is het goed om het als afsluiting in de tweet te gebruiken. Als u het gebruikt voor een dienst of product die u aanbiedt, is het beter om het in de tweet zelf te zetten. Bijvoorbeeld, u heeft een nieuw duurzaam product op de markt gebracht. Een voorbeeld is dan: Nieuw #duurzaam product uitgebracht. Zo voorkomt u dat hetzelfde woord meermaals voorbijkomt in één bericht.

Voorkom irritatie Op alle social media zijn er een aantal struikelblokken. Ook in het gebruik van hashtags zijn er twee grote irritatiepunten.

  1. #van #elk #woord #een #hashtag #maken.  
  2. #EenHashtagMakenDoorEenBergWoordenAanElkaarTePlakken

Voorkom dat andere twitteraars zich gaan irriteren aan uw twittergedrag.

Extra tip, trending topic!
Trending topics zijn woorden of hashtags waar op dat moment het meest over gesproken wordt. Maar onthoud wel, hashtags die trending topic zijn geweest, zullen nooit meer trending topic worden.
 
Serie over Twitter:
Dit is deel 6 van een serie over Twitter. Lees ook de overige artikelen in de serie »

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…