Als u net met social media begint, is het lastig om over een strategie na te denken. Voordat u er iets mee kunt bereiken, moet u aan uw connecties werken. Zonder netwerk heeft u immers geen bereik! Het begint met de basis.

Wat wilt u met social media?
De eerste stappen op social media zijn gericht op het aanmaken van alle profielen en het uitbreiden van uw online netwerk. Wel moet u al vanaf het begin voor ogen hebben wat u met social media wilt bereiken. Wilt u nieuwe klanten werven, bekendheid voor uw bedrijf realiseren, of langdurige relaties met mensen opbouwen?

Uiteraard hangen al deze doelen met elkaar samen. Maar u moet eerst aan de basis werken.

Stel haalbare doelen
Verwacht niet dat u een week na het aanmaken van een Twitter-account al honderd nieuwe klanten binnen hebt. Zo werkt het niet.

Stel uzelf eerst een paar haalbare doelen. Bijvoorbeeld een lead binnenhalen via LinkedIn, 100 fans op uw Facebookpagina, 20 volgers op Twitter. Allemaal haalbare doelstellingen.

Experimenteer
Ga experimenteren met de mogelijkheden van de sociale netwerken. Leer wat wel en niet werkt bij uw doelgroep.

Begin klein
Kijk wat er gebeurt als u op uw website een koppeling naar uw profielen zet. Plaats een presentatie op SlideShare, deel deze op de sociale netwerken en kijk hoe mensen reageren.

Vraag om feedback
Vraag ook gewoon om feedback. Werken met social media is voor veel mensen vergelijkbaar met opnieuw leren lopen. U moet stapje voor stapje uw weg vinden en u wordt er vanzelf handiger in.

Doseer uw tijd
U moet er tijd in stoppen, maar doe dat gedoseerd. Als u passie voor uw vak hebt, dan kunt u dit prima na werktijd doen. Een uurtje niets doen op uw werk? Besteed uw tijd nuttig en lees wat dingen in de groepen op LinkedIn.

Strategie is de volgende stap.

Praktisch werkboek: “Simpel – zakendoen met social media”
De bovenstaande tips zijn gebaseerd op “Simpel – zakendoen met social media” van Jan Willem Alphenaar. Dit boek is opgebouwd in blokken, waardoor u het in etappes kunt lezen en stap voor stap de richtlijnen kunt volgen. Het eerste deel behandelt de basis van het zakendoen, waarna in deel 2 wordt uitgelegd hoe u daarvoor succesvol social media kunt inzetten. Het derde deel behandelt recente ontwikkelingen op het gebied van social media.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…