Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
IP-DNS gebruikt misleidende verkooppraktijken

IP-DNS gebruikt misleidende verkooppraktijken

16 oktober 2015
in ICT
Ondernemers moeten opletten voor de misleidende verkooptrucs van domeinregistratiebedrijf IP-DNS. Ze bellen je op met de mededeling dat er een verzoek voor een domeinnaamextensie voor jouw bedrijf bij hen is binnengekomen. 

‘Ander bedrijf wil meeliften op jouw succes’
Veel ondernemers zijn al telefonisch benaderd door dit bedrijf met de vraag of zij een bepaalde extensie hebben aangevraagd. Als de ondernemer ‘nee’ antwoord, krijgt hij te horen dat er dan een derde partij aast op de domeinnaamextensie die logischerwijs hoort bij jouw bedrijf. Dat bedrijf zou willen meeliften op het succes van jouw bedrijf. Je moet de extensie opkopen om ‘te voorkomen’ dat het andere bedrijf ermee aan de haal gaat.

Druk uitoefenen
Er wordt door de medewerker van IP-DNS druk uitgeoefend om dit direct telefonisch af te handelen. Bij nader onderzoek blijkt dat er vaak helemaal geen aanvraag is ingediend door een derde partij, maar dat het hier gaat om misleidende verkooptrucs.

Fraudehelpdesk: ‘veel klachten ontvangen’
De Fraudehelpdesk heeft in 2014 20 klachten ontvangen over IP-DNS, dat een dochterbedrijf schijnt te zijn van TIPO (Trademark & Intellectual Property Office). En alleen al dit jaar zijn er 72 klachten ingediend. Tjerk Notten van de Fraudehelpdesk: “Ze maken misbruik van onoplettendheid. Ze opereren in een schemergebied en gebruiken misleidende verkooppraktijken. Ons advies: Laat je vooral niks opdringen en ga eerst eens op onderzoek uit voor je ergens op ingaat. IP-DNS stuurt je een factuur van gemiddeld 300 euro voor een extensie die je voor een paar tientjes online kunt kopen.”

Lees ook…