Lang niet iedereen maakt gebruik van hetzelfde spreadsheet-programma. En zelfs als dat het geval is, kunnen er - bijvoorbeeld door een oudere of nieuwere versie - verschillen in weergave optreden. Wanneer u zeker wilt weten dat de ontvanger hetzelfde krijgt te zien als u, slaat u het bestand op als PDF. 
Deze tip is van toepassing op:
Microsoft Excel 2010
 
Werkwijze Excel opslaan als PDF
  • Kies voor >> Bestand
  • Kies vervolgens voor >> Opslaan als
  • In het vak >> Opslaan als wordt standaard het Excel bestandstype getoond
  • Aan de rechterkant van dit vak kun je andere bestandstypen kiezen door op het driehoekje te klikken
  • Kies voor >> PDF (*.pdf)
  • Kies voor >> Opslaan
  • Controleer altijd voordat u een PDF-document verzendt of alles goed is gegaan en er geen extra werkbladen zijn meegenomen in de afdruk.
 
Wanneer handig?
Gebruik deze werkwijze als PDF-documenten nodig zijn, anders dan voor het verzenden per e-mail. Denk bijvoorbeeld aan een upload naar een website.
 
Wanneer niet handig?
Als het Excel sheet direct als PDF moet worden gemaild, dan kan dat ook direct worden verzonden. In dat geval is het niet handig om het eerst op te slaan.
 
Werkinstructie met schermafdrukken bij Easy Learning
Op de website van Easy Learning is deze Microsoft Office tip uitgewerkt met duidelijke schermafdrukken. 
 

Over de auteur
Easy Learning levert via de website gratis computertips voorzien van handige schermafdrukken, voorbeeldbestanden en filmpjes. Easy Learning is leverancier van Online trainingen. Met Microsoft Office E-learning cursussen studeer je in je eigen tempo en tijd.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…