20 March 2018

De Word-tip die je moet kennen

Wanneer je aan het werk bent in een Word-document wordt daar meestal een datum aan gekoppeld. Als je het document opslaat en de volgende dag weer verder werkt, verandert die datum automatisch mee. Dat is niet altijd handig. Handige tips om de datum en tijd van je document aan te passen.

De meeste mensen werken regelmatig in een Word-document. Vaak doe je dat niet een enkele keer, maar werk je langere tijd aan hetzelfde document. Het is daarom handig als je weet hoe je de tijd en datum van het document handmatig aan kunt passen. 

Datum invoegen 

  • Klik op de tab >> Invoegen
  • Ga naar groep >> Tekst
  • Kies voor de optie >> Datum en tijd
  • Kies vervolgens de gewenste notatie
  • Druk op >> OK

De datum is ingevoegd als tekst en zal niet veranderen als je dit document bijvoorbeeld de volgende dag nog een keer opent om eraan verder te werken. 

Datum automatisch bijwerken

Er zijn niet zoveel situaties waarbij de datum altijd de huidige datum moet zijn. Wil je dat toch graag zo instellen, dan is dat gelukkig niet moeilijk. Volg dezelfde stappen als bij het invoegen van de datum (hierboven), maar zet een vinkje op het scherm van de notatiekeuze bij >> Automatisch bijwerken.

Datum vastzetten 

Als je wilt voorkomen dat je deze handelingen bij elk document moet herhalen, kun je ook de datum en tijd ook vaststellen voor alle documenten. Dat werkt zo: 

  • Door op de knop te drukken >> Als standaard instellen wordt de geselecteerde datumopmaak als standaard opgeslagen
  • De volgende keer dat een datum in Word wordt ingevoegd, zal deze opmaak in één keer worden voorgesteld

Invoegen ‘CreateDate’

Wanneer je met Word-sjablonen werkt, kun je ook op de plek waar je de datum wilt tonen een veld toevoegen dat de aanmaakdatum van het document geeft. Voorwaarde om het veld CreateDate toe te voegen is wel dat dit in een sjabloon gebeurt. Een sjabloon maakt namelijk een nieuw document aan en dan is de aanmaakdatum de datum van vandaag.

Deze tip is van toepassing op:

  • Microsoft Word 2013-2016

Dit artikel is geschreven met behulp van Easy Learning. 

 

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…