Even snel lezen waar uw concurrent mee bezig is? Of wat uw favoriete politicus te melden heeft? Met Twitter is dat mogelijk. Sterker nog: u kunt op Twitter uw eigen bedrijf promoten, bijvoorbeeld door er nieuwe ontwikkelingen op te melden of een bericht 'retweeten' dat u van belang acht. Uw volgers zijn uw (toekomstige) klanten.

Met Twitter kunt u berichten schrijven of lezen die niet langer zijn dan 140 leestekens (zowel spaties als lettertekens). U bepaalt zelf van wie u berichten ontvangt. U kunt de berichten, tweets geheten, zowel op uw computer als op uw mobiele telefoon lezen of schrijven.

Twitter geeft u de beschikking over een snel en efficiënt communicatiemiddel, dat bovendien gratis is.

Waarom zou uw bedrijf aan Twitter moeten doen?
Twitter brengt u onmiddellijk in contact met uw klanten op een wijze die niet eerder mogelijk was. Stel: iemand vermeldt in een tweet dat hij of zij geen goede ervaring heeft opgedaan met uw bedrijf. Of juist wel. In beide gevallen wilt u het weten en in het eerste geval (de minder goede ervaring) kunt u direct reageren en wellicht de klant behouden, dan wel nieuwe klanten werven door uw reactie.

Maar het gaat niet alleen om de directe respons; doordat tweets het karakter van een gesprek hebben, maakt Twitter het mogelijk om een relatie met klanten, collega’s of zakenpartners op te bouwen.

In tijdschrift De Zaak vertelt Bert-Jan van der Mieden, eigenaar van Pyramide Coaching in Apeldoorn: “Mijn strategie is dat ik elke dag iets op Twitter plaats, dat in lijn met mijn vak als bewustwordingscoach en vertrouwensexpert, tot nadenken stemt. Meestal is er ook een link naar een meer uitgebreide bespiegeling op mijn weblog, en ik zie aan de stijgende bezoekersaantallen dat veel mensen inderdaad doorklikken.”  

Aanmelden bij Twitter
U bent binnen een paar minuten bij Twitter aangemeld (twitter.com/signup). Maak een profiel aan om er zeker van te zijn, dat anderen u ook kunnen vinden op Twitter (twitter.com/account/settings). Uw profiel is helemaal af, wanneer u er een foto aan toevoegt.

Type bij Full name de naam van uw bedrijf. De Username (gebruikersnaam) is de naam die voor iedereen zichtbaar zal zijn. Kies een naam die uw bedrijf zo kort en bondig mogelijk beschrijft. Bijvoorbeeld: @gerritsgarage.

Nadat u zich heeft aangemeld, loopt Twitter nog een aantal schermen met u door om te kijken of u bepaalde personen kent, dan wel wil leren kennen. Geen interesse? Klik onderaan de pagina van elk scherm op ‘Skip this step’.

Let wel: u hoeft niet zelf meteen een tweet te versturen. Neem bijvoorbeeld eerst eens rustig de tijd om andere tweets te volgen (search.twitter.com).

Iemand opzoeken in Twitter
U typt in uw browser search.twitter.com in.
Vervolgens vult u  op de webpagina van Twitter Search in het zoekveld de naam in van de persoon waarnaar u op zoek bent en – eenmaal gevonden – klikt op ‘Follow’ òf vermeld de persoon in kwestie alleen maar even een kort bericht (een tweet). Bijvoorbeeld: “Nieuwe auto van @persoon is volledig elektrisch!”

Verstuur zelf tweets (per mobiel)
Wat voor bericht moet u versturen? Nou, mensen vinden het sowieso leuk om een begroeting van u te ontvangen. Daarnaast kunt u denken aan tips, een verwijzing naar iets interessants dat u heeft gelezen of misschien wilt u gewoon even iets kwijt…

De meeste smartphones hebben al een Twitter app ingebouwd. Bovendien bieden Android Market of iTunes Appstore een ruime keuze uit de meest uiteenlopende Twitter apps.

Twitter vaktermen

Folloween ‘abonnement’ op de berichten van een bepaalde persoon. Let op: dat u iemand volgt wil nog niet zeggen dat u hem of haar een privé bericht kunt sturen (DM – zie hieronder).
Tweeteen individueel bericht, dat voor iedereen (die u volgt) leesbaar is. Wanneer u iemand in het bericht bij naam noemt, wordt de Twitternaam van die persoon voorafgegaan door een apenstaartje. Bijvoorbeeld: @els. 
DMeen privé bericht aan een bepaalde persoon, dat alleen hij of zij kan lezen. (Bijvoorbeeld: ‘D Els, Afspraak graag verzetten naar morgen’). U kunt iemand alleen een DM sturen als hij of zij u ook volgt.
RT – een ‘retweet’ is het opnieuw versturen van een bericht van iemand die u volgt, omdat u vindt dat dat bericht meer lezers behoeft.
Trending topics – de meest gebruikte woorden of onderwerpen van dat moment. Op Twimmer kunt u zien welke dat in Nederland zijn.

Speciaal lingo
@username – is een openbaar bericht aan een bepaald persoon. Bijvoorbeeld: @gerrit “Ik weet waar Abraham de mosterd vandaan haalt” kan niet alleen door Gerrit worden gelezen, maar door iedereen die gerrit volgt.
hashtag (hekje) – met ‘hashtag’ wordt het # symbool bedoeld; in Nederland zeggen wij ook wel ‘hekje’. Dat symbool – gevolgd door een onderwerp – wordt in tweets gebruikt om berichten te categoriseren. Hashtags worden vaak gebruikt om te zien wat mensen, die men niet volgt, over een bepaald onderwerp hebben te zeggen. En het is voor u, als ondernemer, een uitgelezen kans om uw bereik op Twitter te vergroten.

Let op: neem alleen deel aan discussies die een duidelijk verband met uw onderneming of uw persoonlijke interesse hebben. Als u in de textiel zit, heeft het weinig zin om deel te nemen aan de #mineralen hashtag.
Shortened url’s – Verkorte url’s (bijvoorbeeld: zaak.nl) worden door Twitter gebruikt om links naar websites weer te geven zonder al te veel ruimte in een tweet in te nemen. De meest populaire is bit.ly.  

Zo bouwt u relaties op

  • Let op commentaren over uw onderneming.
  • Reageer op commentaren.
  • Stel vragen.
  • Verstuur links naar mensen die zij interessant vinden.
  • Retweet (RT) berichten die u van belang acht.
  • Blijf beleefd.
  • Verstuur geen spam.

Maak gebruik van het feit dat Twitter actueel is

  • Stel vragen, test ideeën uit, lok reacties uit – en houd rekening met een snelle respons.
  • Wanneer u een nieuw product of nieuwe dienst op de markt heeft gebracht, speur Twitter dan af op zoek naar reacties. Dat geldt ook voor bepaalde acties, campagnes e.d.
  • Reageer zo snel mogelijk op klachten e.d.
  • Meng u in discussies die uw onderneming, branche of vak betreffen.

Meet de waarde van Twitter

  • Controleer regelmatig of uw bijdragen gewaardeerd worden. Het kan geen kwaad te vragen of men uw commentaar op prijs stelt.
  • Analyseer de kwaliteit van de reacties op uw eigen tweets en de discussies waaraan u deelneemt. Het Nederlandse programma TwitterCounter vertelt u in een mum van tijd het bereik aan Twitteraars die u volgt of wilt volgen.
  • Houd een overzicht bij van de door u beantwoorde vragen, de door u opgeloste klantenproblemen en positief verlopen berichtenuitwisseling.
  • Maak gebruik van een unieke boncode of een speciale landingspagina op uw website, wanneer u aanbiedingen doet.

Volg De Zaak ook op Twitter: www.twitter.com/dezaak

Dit is deel 1 van een serie over Twitter. Lees ook de overige artikelen in de serie »

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…