Als ondernemer sta je vaak voor uitdagende keuzes. Eén van die keuzes is het bepalen van de digitale infrastructuur in je bedrijf. Het is een trend om steeds meer bedrijfsprocessen via clouddiensten te laten verlopen. Logisch, want dat bespaart je de investering in eigen servers en het onderhouden daarvan. Maar werken in een online omgeving vereist ook het maken van andere keuzes op het gebied van de benodigde applicaties. Welke platforms worden het meest gekozen en waarom?

Flinke concurrentiestrijd

Van oudsher is Microsoft een van de bekendste spelers in de computerbranche. Het bedrijf heeft met de ontwikkeling van Windows een ijzersterk merk neergezet dat al vele jaren aan de top staat. Het gebruiksgemak van de software en het feit dat vrijwel iedereen van huis uit al gewend is om ermee te merken, zijn grote pluspunten. Wanneer je als ondernemer Microsoft licenties afneemt, kun je alle gangbare tools van het bedrijf combineren met ruime online opslagmogelijkheden. Je hoeft bovendien je medewerkers vrijwel geen aanvullende scholing te geven, omdat ze al vertrouwd zijn met de applicaties die worden gebruikt. In de loop der tijd heeft Microsoft echter wel de nodige concurrentie gekregen.

Google en Zoho

Microsoft voelt de hete adem van bedrijven als Google en Zoho in de nek. Google wist met de immens populaire zoekmachine faam te verwerven en pakte slim door met allerlei innovatieve oplossingen voor zowel zakelijke als particuliere gebruikers. Op de zakelijke markt is Google Suite een doorslaand succes gebleken, al wordt vaak nog wel wat gemopperd over de complexiteit van het pakket. Ook Zoho biedt een online pakket met alle gangbare applicaties die door bedrijven vaak worden gebruikt. Hoewel deze naam bij velen nog wat minder bekend is, hebben toch al heel wat grote organisaties, waaronder de Britse omroep BBC en sportschoenenfabrikant Nike, de overstap gemaakt.

Grote bandbreedte

Essentieel bij het werken met online applicaties is dat er voldoende bandbreedte beschikbaar is. Grote upload- en downloadsnelheden kunnen via een DSL-netwerk niet gehaald worden, vandaar dat bedrijven veelal overstappen op een glasvezelnetwerk. Via NDIX – voluit Nederlands-Duitse Internet Exchange – is het mogelijk om een glasvezelaansluiting te realiseren die een solide basis vormt voor de onderlinge communicatie tussen de diverse vestigingen van een bedrijf. Maar ook wanneer je slechts op één locatie actief bent en een hoogwaardige verbinding daar van belang is, vormt deze optie het perfecte vertrekpunt voor ondernemers.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…