Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Noodplan bij uitval van internet

Noodplan bij uitval van internet

24 oktober 2011
U moet er rekening mee houden dat minstens één keer per jaar uw internetverbinding het "begeeft". Oorzaak? Een kraan kan bij graafwerkzaamheden leidingen vernielen of het KPN-netwerk "begeeft" het tijdelijk. Hoe u relatief goedkoop op alles bedacht bent.

De afhankelijkheid van computers en internet brengt onvermijdelijk met zich mee dat u te maken kunt krijgen met uitval van computers en/of internet. In het ernstigste geval kan zo’n situatie leiden tot het verlies van gegevens. Om die reden moet u voor uw bedrijf een noodplan hebben opgesteld, waarin nauwkeurig wordt beschreven welke scenario’s gevolgd moeten worden.

Wanneer u uw netwerk in eigen beheer heeft, zal uw systeembeheerder zo’n noodplan in zijn bureaula moeten hebben liggen. In het noodplan staat welke procedure(s) gevolgd moeten worden wanneer de stroom uitvalt of het internet ‘eruit ligt’. Voor elk bedrijf is die procedure weer anders, maar in ieder geval behoort het maken van back-up’s (afhankelijk van de grootte van het bedrijf meerdere malen per dag of minstens eenmaal per dag) tot een van de eerste vereisten. Wanneer u uw IT heeft uitbesteed, zorg er dan voor dat duidelijk in het contract met uw IT-leverancier staat wie er verantwoordelijk is in welke situatie.

Uw e-mail veiligstellen
U moet er zeker van kunnen zijn dat – mocht uw internetverbinding uitvallen – de aan u verstuurde e-mail berichten ook later nog beschikbaar zijn. Goede providers bieden deze dienst standaard aan. Inkomende berichten worden dan bewaard op de mailserver van de provider (IMAP e-mail).

E-mails kunnen op twee manieren bij u binnenkomen: via POP (Post Office Protocol) en IMAP (Internet Mail Access Protocol). Het verschil tussen de twee zit hem in de plaats waar e-mailberichten worden bewaard.
 

Kenmerken POP

  • Inkomende berichten worden (alleen) op uw eigen computer opgeslagen;
  • Makkelijk filters in te stellen op inkomende berichten.

Kenmerken IMAP

  • Inkomende berichten worden bewaard op de mailserver;
  • Berichten zijn ook te lezen vanuit huis, met smartphone en/of laptop;
  • Automatische back-up van inkomende berichten;
  • Permanente verbinding nodig om mail te kunnen lezen.


Mocht uw internetverbinding uitvallen, dan kunt u bij IMAP instellen dat er een kopie van uw berichten op uw eigen computer wordt bewaard. U kunt daar offline gewoon mee werken. Wanneer de verbinding is hersteld, worden door u gemaakte berichten weer verzonden. 
Bijkomend voordeel van IMAP is dat wanneer u onderweg e-mail gebruikt,  de berichten op uw computer gelijk lopen met de e-mail op uw smartphone of laptop. 

De meeste internetproviders bieden u de mogelijkheid om uw e-mailaccount om te zetten naar IMAP. Vaak staat die informatie op de website van uw internetprovider.
LET OP: Vergeet niet uw POP-account te verwijderen, nadat u een IMAP-account heeft aangemaakt.

Een goedkope oplossing om toch met uw klanten en leveranciers in contact te blijven wanneer uw reguliere internetverbinding is uitgevallen, is een Hotmail-acoount of ander gratis internet e-mailadres aanmaken, dat u ook met een mobiele telefoon kunt benaderen. Mocht die verbinding inderdaad actief zijn, dan kunt u door middel van die account contact leggen met uw zakelijke relaties. 

TIP: De prijsverschillen tussen internetabonnementen voor particulieren en zakelijk zijn aanzienlijk. Het is de moeite waard om die naast elkaar te leggen en op basis van die vergelijking een keuze te maken.

Netwerk met vijf of meer personen
Heeft u een onderneming met vijf of meer medewerkers die gebruik maken van een netwerk met een eigen mailserver? Dan heeft u wellicht al een dubbele internetverbinding omdat een VPN-verbinding minder geschikt is voor het verwerken van zowel e-mail als surfverkeer.

Beter is het bijvoorbeeld om een ADSL-verbinding te gebruiken voor het reguliere internetverkeer en een SDSL-verbinding voor uw VPN en e-mail.  Voorwaarde daarbij is wel dat u elke verbinding van een andere provider betrekt. Bijvoorbeeld: ADSL van KPN en SDSL van Bbeyond.
Wanneer u opkijkt tegen de extra kosten die dat met zich meebrengt, dan moet u zichzelf afvragen wat zwaarder weegt: een halve dag of langer onbereikbaar zijn of een paar tientjes per maand meer betalen?

Uiteraard zijn op het hierboven gegeven voorbeeld allerlei varianten mogelijk: ADSL + kabel, ADSL + ADSL – daarbij dient te worden aangetekend dat er wel steeds sprake moet zijn van twee verschillende aanbieders.
Ook kunt u overwegen om werknemers met een aantal applicaties zoveel mogelijk vanuit huis te laten werken.

Wanneer u werkt met een telefooncentrale, is het de moeite waard om een overstap naar ‘hosted IP’ te overwegen. Hosted IP betekent dat uw telefooncentrale feitelijk op een andere locatie staat dan in uw eigen pand, terwijl u toch beschikt over de volledige functionaliteit. U besteedt als het ware het beheer van uw telefooncentrale uit.

TIP: Let bij de keuze van uw internetverbinding op de zogenoemde overboekingsfactor. Een factor 1 : 10 houdt in dat u de verbinding deelt met negen andere gebruikers (en dus de snelheid van de verbinding door 10 moet delen).

Service Level Agreement
Wanneer u in zee gaat met een leverancier van internet, lees dan goed wat er staat in de zogenoemde Service Level Agreement (SLA): het onderhoudscontract. Het maakt nogal verschil of er wordt gesproken van ‘best effort’ of dat er staat dat u binnen vier uur na uw melding wordt geholpen. Zorg dat u een garantie krijgt voor het aantal uren ‘uptime’ (bereikbaar op het web).
Lees ook zorgvuldig na wat er in de SLA staat over het serviceniveau bij ernstige calamiteiten (bijvoorbeeld stroomstoringen, overstromingen, stormschade e.d.).

Klachtenprocedure
Lees goed na hoe de klachtenprocedure van uw internetaanbieder werkt bij het uitvallen van internet. Is er een telefoonnummer dat u ‘bij nacht en ontij’ kunt bellen? Het minste dat u mag verwqachten is een e-mailadres om een klacht kenbaar te kunnen maken. Laat u ook goed voorlichten over eventuele schadevergoeding en onder welke voorwaarden die wordt toegekend.

Met dank aan Arnoud Wijnands, marketing- en verkoop directeur van landelijk ICT-dienstverlener XB en Niels van der Wegen van WeriTech.

Lees ook…