Kleine investering, groot effect op tevredenheid werknemer én klantbeleving

Kwestie van smaak
Hij wilde anders naar ‘koffie op de zaak’ kijken. Wat is iemand bereid te betalen voor een goede kop koffie zonder verborgen kosten? En hoe vertaalt zich dit als investering in personeel en klantbeleving? De Zaak en Pertazza hebben er samen onderzoek naar gedaan.
Kleine investering, groot effect op tevredenheid werknemer én klantbeleving

PASPOORT
Richard Cudovan

 

  • Bedrijf: PerTazza (Italiaans voor ‘per kopje’)
  • Opgericht: 2011
  • Product/dienst: Authentiek Italiaanse koffie op kantoor voor een vaste prijs per kop 
     

Hoe ben je op dit idee gekomen?
‘Het idee voor PerTazza ontstond ongeveer 6 jaar geleden omdat ik zelf goede koffie wilde op het kantoor van mijn IT-bedrijf. Koffie en de werkvloer zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Thuis dronk ik lekkere koffie van vers gemaalde bonen en dat wilde ik eigenlijk ook op de zaak. Na lang zoeken kwam ik erachter dat er veel verschillende tegengestelde belangen van leveranciers waren om apparaten en koffie te verkopen. Die stonden haaks op de behoefte van de klant naar goede koffie zonder zorgen, mét transparantie.’

Hoe ben je gestart?
‘Een goede machine begint al snel bij vijf a zesduizend euro. Er werd door leveranciers alleen gesproken over de aanschaf en financiering van de koffiemachine. Bonen en onderhoud stonden daar los van. Een onderhoudscontract bedroeg zo rond de duizend euro per jaar, al met al best een flinke uitgave. Goede koffiebonen zijn uiteraard ook essentieel voor de uiteindelijke smaak in het kopje. Maar hoeveel gram koffie gaat er nu eigenlijk echt in een kopje? Dit bepaalt in belangrijke mate wat het kopje echt kost en is iets waar de traditionele leveranciers in eerste instantie liever niet eerlijk over zijn.

Mijn IT-bedrijf bouwt software voor de kopieerbranche waarbij het draait om het aantal ‘tikken’, het daadwerkelijke gebruik van het apparaat inclusief onderhoud, toner en afschrijving. Ik dacht; ‘Kun je ook op die manier naar koffie kijken?’ en ook ‘Hoeveel kost een echt goede kop koffie nu echt, en ben ik bereid dat te betalen? Zo ontstond het idee om koffie per kopje te laten afrekenen, heel logisch eigenlijk.’

En toen?
‘Ik heb behoorlijk wat koffieleveranciers benaderd maar niemand wilde aan het idee. Men vond de risico’s te groot en bleef liever op de oude vertrouwde manier “dozen schuiven”. Dus besloten ik en mijn partner van mijn IT bedrijf dan maar zelf te investeren.

Op de zoektocht naar de beste koffie kwam uit bij Buscaglione. Want als je het doet, moet je het goed doen, met echte Italiaanse koffie. Voor de espresso-automaten kozen we het A-merk WMF. Duitse degelijkheid met een professionele uitstraling én uitstekende service.’

Waar sta je nu?
‘We zijn enorm trots op onze eerste vijf jaar, in de goede naam die we in relatief korte tijd hebben opgebouwd met klanten in de top van de markt. We merken dat goede koffie op de zaak een recht is geworden, voor zowel medewerkers als voor klanten. Want als je thuis goede koffie drinkt, dan wil - nee, eis je dat ook onder werktijd!’

De Zaak MKB koffie onderzoek 
Download hier het volledige onderzoeksrapport »
 

Mission Good Coffee

‘PerTazza voert campagne tegen slechte koffie op de werkplek. We hebben een online onderzoek gehouden waaruit blijkt dat er nog veel te verbeteren valt, met name bij grotere bedrijven. Op uitnodiging komen we langs op kantoor of op de parkeerplaats om iedereen binnen het bedrijf ervan te overtuigen dat goede koffie bereikbaar en betaalbaar is.’

Zie ook: MissionGoodCoffee.nl.
 

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming