Management-verkoopidee

Blog van Gijs Veenhuijsen
Soms wordt het medewerkers zwaar gemaakt. Je gaat op vakantie. Uit schuldgevoel over deze “bandeloze ontspanningsperiode” lees je een managementboek. Doet er niet toe welk. Maar, ko-lè-re!, wat een inspirerend boek is dat, zeg. Deze schrijver heeft al joúw ideeën opgeschreven.

Terug

Terug van vakantie ben je níet te houden. Je gaat aan de slag met alle verse ideeën. Iedere afdeling moet meetbare doelstellingen formuleren. Heerlijk! Onberekenbaar gedrag, concreet gemaakt. Via “vastomschreven gedragingen” gaan we deze, uhm sorry!... ónze, doelen halen. Uiteindelijk komen al deze afdelingsdoelen samen in één heer-lijk organisatiebreed gedragen, uhm... sorry!, aangewezen doel.
 

Dingetje

Eén dingetje. Je hebt een flinke organisatie waarin je “draagvlak” moet creëren. Iedereen wil “gewoon zijn ding doen”. Dat is de tegenkracht. Zó onderscheid je jezelf natuurlijk niet, maar dat lijkt niet iedereen te zien.

We starten met een kopgroep. Het management mag in een hotel op de Veluwe kennis nemen van dit overtuigende systeem. Er wordt een surrealistische bijeenkomst georganiseerd. Daar wordt gesproken over dit “systeem”. De managers geven hun kijk op de zaak en de andere managers moeten dan klappen. Je hoort, daar in de bossen, steeds minder kritiek. Zo zijn meer - en minder gedenkwaardige rijken gesticht, maar die parallel druk je weg.

Aan het eind is iedereen gei¨nspireerd door de cursusleider, die trouwens wel een he´e´l vette nota stuurde, net als dat f*-resort op de Veluwe, maar het was het waard, het was het waard..... toch?
 

Aan de slag - de leiding

Terug op kantoor gaan alle afdelingen van start. Ze moeten, los van overig werk, met dit systeem aan de slag. Er zijn coaches aangewezen om het proces te begeleiden. Kost tijd, maar dat is het waard, dat is het waard..... toch? Niet iedereen brengt het enthousiasme van de cursus goed over. Bij sommige managers lijkt het vuur weg, na terugkeer uit de Veluwse monocultuur. Het alledaagse werk vraagt weer aandacht. Dit is “het gevaar van de draaikolk”. Zo noemde de cursusleider het. Alledaags werk moet aandacht krijgen, maar mag het managementproces niet bedreigen.

Aan de slag - de medewerker

Kom ik nét terug van vakantie, is er wat nieuws bedacht. Afdelingen moeten nu SMART doelen formuleren e´n realiseren. Doel is een betere winstgevendheid. Wekelijks hebben we een “juichoverleg” om de voortgang te bespreken. Daar zijn we toch altijd al mee bezig, met voortgang? Wat is mis met wat ik altijd al doe? Nu noemen ze dat opeens “de draaikolk”. Dit kost ons, elk, 1 uur per week. Op mijn afdeling is dat 1 hele medewerker. Die tijd is onmisbaar. Dat is het toch niet waard, dat is het toch niet waard?

We presenteren nu maar iets alledaags als onze “gloednieuwe doelstelling”. Iedere week een rapportage uit ons “juichoverleg” en, hup, weer aan de slag. Het is niet zoals het hoort, maar het wordt “gevreten”, dus mij hoor je niet.

En?

Dit gebeurt in bedrijven. De intenties zijn goed, maar ineffectief want er wordt breed “gedoken en gesimuleerd”. Omdat niemand, na implementatie, “zwak” wil overkomen, zal het systeem bijna altijd positief gee¨valueerd worden. De grote winnaar is, uiteindelijk, de verkoper van “het systeem”.
 
Flynth is een accountants- en advieskantoor gericht op het MKB-bedrijf. De advieswerkzaamheden zien op belastingadvies, bedrijfsadvies en subsidieadvies. Op de vraag hoe wij

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming