Plug-in hybrides verliezen bijtellingvoordeel, diesel verder in het verdomhoekje

Hybride auto's verliezen voordeel in 2017
De plannen voor Autobrief II – de autobelastingen voor de komende jaren – leken tamelijk geruisloos door de Tweede Kamer te gaan, maar zoals zo vaak zit de duivel in de details. Het meest opvallende daarvan is een aanpassing waardoor oplaadbare hybride auto’s in 2017 hun voordeelpositie verliezen.
Plug-in hybrides verliezen bijtellingvoordeel, diesel verder in het verdomhoekje
De bijtelling gaat, in gewoon Nederlands, volgend jaar in één stap naar de 22 procent. Dat is het percentage dat volgend jaar voor alle auto’s als eenheidstarief geldt. De enige uitzondering blijven volledig elektrische auto’s met 4 procent.
 
Het ligt voor de hand dat er later dit jaar dus wederom een grotere belangstelling voor de plug-in hybrides in de showrooms zal ontstaan. Een nieuwe eindejaars run zal het wellicht niet worden, want de grootste pret in de voordelen was dit jaar al verdwenen.
Maar wat helpt is het feit dat de opbrengsten van het ‘afknijpen’ van de gunstige bijtelling wèl worden teruggeploegd naar diezelfde plug-ins. Tot 2020 blijven rijders van zulke auto’s namelijk een half tarief motorrijtuigenbelasting betalen. De MRB zou in eerdere plannen juist worden verhoogd. 
 
Ondernemers die voor zichzelf of een werknemer nog een 15-procent auto willen scoren zullen er dus vlot bij moeten zijn. De praktijk leert dat bij grote vraag maandenlange levertijden ontstaan op de meest gewilde modellen.
Flauw van het hele gedoe rond de bijtelling? En een prettige dikke auto op het oog die nu in de hoogste 25-procentcategorie valt? 

Even wachten

Dan is het advies dat je misschien juist even moet wachten. Volgend jaar geldt als gezegd 22 procent namelijk als standaardtarief bijtelling en het zou pijnlijk zijn om vijf jaar lang toch de huidige ‘25 procent’ in de inkomstenbelasting af te rekenen, terwijl dat in januari 2017 dus wordt verlaagd.
 
In dat hele verhaal blijven alleen volledig elektrisch rijdende auto’s écht gestimuleerd met fiscale voordelen en –kortingen. Bij aanschaf tot 2020 houden ze de laagst mogelijke bijtelling en tot die tijd geldt een nultarief motorrijtuigenbelasting. Bijkomend argument om misschien toch iets serieuzer naar elektrisch rijden te kijken: vanaf volgend jaar wordt de energiebelasting voor openbare laadpunten verlaagd.
Lees: een stuk goedkoper laden. Nu is dat vaak namelijk opmerkelijk kostbaar.

Ontmoediging van de diesel
Wat ook opvalt – het is de andere vrij grote wijziging in de Autobrief II plannen - is dat diesels verder worden ontmoedigd. Beloofde kortingen gaan niet door en worden teruggestopt in de BPM op alle auto’s. Daarvan wordt de BPM versneld lager. Ook ligt er een plan om vanaf 2019 de wegenbelasting voor oude en sterk vervuilende diesels flink op te schroeven.
 
Kortom: oranje licht voor diesel rijden, groen licht voor elektrische auto’s en vanaf volgend jaar sterk verminderd voordeel voor nieuwe plug-in hybride auto’s. De Eerste Kamer moet er zijn licht nog over laten schijnen, maar insiders geven aan dat de aanpassingen juist daarom zijn doorgevoerd. Om aan een meerderheid te komen. 
 
Als zelfstandig freelance autojournalist van De Zaak reist Rob van Ginneken - letterlijk - de hele wereld over om de nieuwste ontwikkelingen te volgen, ontwikkelingstechneuten

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming