MKB Trends 2016: VOC-Mentaliteit mag weer!

Handelsgeest, daadkracht en durf kenmerkten de eerste multinational ter wereld: de oer-Nederlandse VOC (1602-1798). Een jaar of negen geleden zei toenmalig minister-president Balkenende over de ‘VOC-mentaliteit': Laten we blij zijn met elkaar! Laten wij optimistisch zijn! Laten we zeggen: Nederland kan het weer! Die VOC-mentaliteit, over grenzen heen kijken, dynamiek! Toch?'
MKB Trends 2016: VOC-Mentaliteit mag weer!

Handelsgeest, daadkracht en durf - die zijn nodig, ook in het mkb. Uit onderzoek van Stichting DMS blijkt namelijk dat 80 procent van de Nederlandse ondernemers in 2016 lichte groei of zelfs stagnatie verwacht binnen de eigen branche. Niet zo gek, als je bedenkt dat het niet best gesteld is met het ondernemersklimaat in ons land. Het rapportcijfer hiervoor is een schamele 6,2.

Daarom is inspelen op trends en ontwikkelingen uitermate belangrijk voor het  mkb. En doe het met handelsgeest, daadkracht en durf!

De 3 trends waar ondernemers in 2016 rekening mee moeten houden zijn:

  • Trend 1: Van werknemend naar ondernemend
    Ondernemers zijn de nieuwe helden

?Je wordt niet als ondernemer geboren. Basisschoolkinderen willen dokter, brandweerman, danseres of kapper worden. Nooit ‘werknemer'. Dat woord kennen ze niet eens.

Op dit moment is 8 procent van de Nederlandse beroepsbevolking ondernemer, terwijl 79,1 procent van de Nederlanders aangeeft ondernemerschap een goede carrièrekeuze te vinden. Er komt dan ook verandering aan. Ondernemen is geen vies woord meer, ondernemen is cool. 

Enzo en Ben
Dat komt onder meer doordat je niet veel meer nodig hebt om succesvol ondernemer te worden. Internet heeft het ondernemerschap gedemocratiseerd. Kijk naar YouTube-sterren als Enzo Knol, die honderden miljoenen weergaven heeft op zijn kanaal. Simpelweg door filmpjes te uploaden heeft hij zichzelf tot een sterk merk ontwikkeld.

Nederland is aan het veranderen. Je leven lang voor één werkgever werken is niet meer van deze tijd. Een vaste baan is steeds minder gangbaar. Daar zijn de ruim één miljoen zzp'ers in ons land het bewijs van. In de leeftijdscategorie van 20 tot 35 jaar is het aantal starters enorm gegroeid. De tendens: jongeren gaan niet eerst bij een baas werken, maar kiezen in een vroeg stadium voor ondernemerschap. 

Kijk maar naar Ben Stokmans, directeur en eigenaar van Let's build your website. Nog geen 12 jaar en bouwt websites voor opdrachtgevers vanuit zijn eigen kantoor: zijn slaapkamer. Ben: ‘Ik begon ermee toen een startende ondernemer me vroeg of ik een website voor haar wilde bouwen. Ondertussen heb ik er een aantal gebouwd, waaronder een voor mijn klas. Hier kunnen leerlingen en leraren veilig met elkaar chatten.'

Ondernemerschap op jonge leeftijd stimuleren is belangrijk. Nederland gaat dit in 2016 nog verder omarmen. En daar ben jij ook voor nodig. Maak van werknemend ondernemend.

Tips:

  1. Creëer lesprogramma's voor jongeren die inspelen op slapende ambitiedrift en sluimerend ondernemersbloed
  2. Betrek tech-savvy kids in je bedrijf of winkel
  3. Stimuleer initiatieven als Jong Ondernemen, Rockstart en Startupbootcamp

 

  • Trend 2: Van creatie naar curatie
    Het wiel bestaat al - Maak bestaande dingen beter

Vrijwel alles is al een keer bedacht, opgeschreven of uitgesproken. Probeer daarom geen nieuwe dingen te maken. Maak bestaande dingen beter. Op die manier kun je je onderscheiden van de massa.

Selecteren, duiden en praktisch maken wordt daarom steeds belangrijker. Dat dit werkt, blijkt bijvoorbeeld uit het succes van sites als Buzzfeed, Upworthy en Mashable: ze selecteren en becommentariëren op eigen wijze online informatie.

Succesvol
Ook als Nederlandse mkb-ondernemer kun je hier je slag mee slaan. Bram Kanstein lanceerde begin 2015 een ‘curated website' voor startups: Startup Stash. Het bouwen kostte hem slechts 100 euro. ‘Dankzij Startup Stash heb ik een enorm internationaal netwerk opgebouwd,' vertelt hij. ‘Op dit moment ben ik bezig om een eigen agency op te zetten om startups te helpen. Mijn netwerk van investeerders en experts is daarbij superwaardevol.'

Tips
Wat kun jij met deze trend? Contentexpert Cor Hospes geeft drie tips om de curatietrend ‘toe te passen' op jouw uitingen.

  1. Bepaal je specialisme. Op welk gebied ben je expert of kun je dat worden? Kies voor een niche. Klein is het nieuwe groot.
  2. Deel je kennis. Welke kennis heb jij zelf in huis en is van waarde voor jouw doelgroep? Deel die kennis.

Voeg waarde toe. Ga niet lukraak linkjes delen via social media of op je website. Voorzie die altijd van context. Voeg waarde toe aan het nieuws met insights, visies, meningen enzovoorts.

 

  • Trend 3: Van internationaal naar hyperlokaal
    De wereld begint in de regio

De digitalisering van onze samenleving heeft de wereld kleiner gemaakt. Hierdoor weten we eerder wat zich afspeelt in China dan hoe het met de overbuurman gaat. Multinationals bepalen wat jij koopt en uit welk land dat komt. Daar heb jij niet veel over te zeggen.

Door deze ontwikkeling groeit een tegenbeweging: interesse voor lokale producten en initiatieven. Producten waar je met trots over kunt zeggen dat ze uit jouw regio komen. Door ze af te nemen steun je de lokale economie en begunstig je het lokale welzijn én het milieu.

Hogere kwaliteit van leven
De belangstelling voor lokale producten zie je terug in de enorme groei van het aantal lokale bierbrouwers. ‘Lokaal kan de redding van de regio zijn,' stelt Alain Schepers, auteur van de Bierbijbel en mede-initiatiefnemer van Bierista.nl. ‘Als je lokaal gaat ondernemen in krimpgebieden, kies dan voor een bedrijf dat past bij de landelijke omgeving en dat kan fungeren als een toeristische trekpleister. Juist die ondernemingen brengen leven in de regio. Betere sociale interactie tussen bewoners levert een hogere kwaliteit van leven in de gemeenschap op.'

Wat kun je met deze kennis en dit bewustzijn? Werk met lokale leveranciers en een lokaal assortiment, bied diensten aan die gebonden zijn aan de locatie van jouw klant. Neem een voorbeeld aan initiatieven als Thuisafgehaald.nl, waarbij je een maaltijd bij de buren haalt en SnappCar, die de mogelijkheid biedt de auto van buurtgenoten te lenen.

 

Wil je het volledige trendrapport lezen?

Download het instant magazine in MijnZaak

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming