Algoritmes voor een menselijke mode-industrie

SilkSage werkt aan efficiënt en duurzaam winkelen
Online mode shoppen is alles behalve duurzaam. We kopen, verschepen, passen en retourneren ons een enorme CO2-uitstoot bij elkaar. Bastiaan Wakker en Imre Gelens zien mogelijkheden voor een efficiëntere manier van winkelen en lanceren SilkSage. "We willen een online winkel waarin je alles dat je ziet gaaf vindt en alles je ook nog eens goed past."
Algoritmes voor een menselijke mode-industrie

Kleding die tegenvalt kan na een retour lang niet altijd opnieuw worden verkocht en eindigt als afval. Kleding die uit luiheid niet geretourneerd wordt vaak ook. En dan hebben we het nog niet eens over de textielindustrie gehad. Dat kan beter.

  Wie?
 
Naam:               Bastiaan Wakker en Imre Gelens
Leeftijd:             25 en 30
Bedrijf:              SilkSage
Motto:               Vrij naar Bruce Lee: ‘Express yourself honestly.’ Kleding gaat over jezelf uitdrukken. Als je dat zo eerlijk mogelijk doet, draag je ook eerlijk gemaakte kleding.
 
We treffen Bas en Imre in hun nieuwe kantoor in Amsterdam Nieuw-West. Om de hoek het World Fashion Center, om hen heen niets anders dan modemerken. Imre: “Het is echt heel fijn deze werkplek te hebben. We begonnen in mijn appartement en van de zomer hebben we kort een ruimte in een oude school gehad.”
 
De mannen kunnen er nu om lachen: “Het was de heetste zomer ooit, we hadden geen airco en alleen een heel klein raampje. We zaten in een broeikas!” Toen ze de kans kregen om een nieuw kantoor te bezichtigen, trokken ze er dezelfde middag nog in.
 
 

Mode-industrie kan veel efficiënter

Bas en Imre zijn dus nog maar kort geleden begonnen en nog lang niet waar ze willen zijn. Maar hun idee is sterk en de eerste resultaten zijn goed. Bas: “SilkSage bestaat al een tijdje in mijn hoofd. Ik heb tijdens mijn studie meegewerkt aan het opbouwen van een schoenenbedrijf. Toen zag ik al hoe inefficiënt die mode-industrie in elkaar zit en eigenlijk ook hoe makkelijk het beter kan. Daarna heb ik een tijd op de Filipijnen gezeten. Ik heb daar meegewerkt een bedrijf op te zetten dat plastic opkoopt en verkoopt om te recyclen. In de fabriek kregen de werknemers goed betaald en hadden we onder meer extra regelingen voor vrouwen. Het was nog niet helemaal wat ik wilde doen, maar ik wist wel dat ik iets in deze richting wilde.”
Bas plaatste een online oproepje. Imre was één van de mensen die reageerde. “Ik was ook al een tijdje aan het nadenken over de supply-chain in deze industrie. Ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd, maar was altijd liever met data bezig dan met kranen. Ik heb ook leren programmeren, gewoon omdat ik dat wilde kunnen. Bas tegenkomen was de trigger die ik nodig had om daar iets goeds mee te doen.”

 

Shoppen op een algoritme

De krachten gebundeld konden Bas en Imre aan de gang met SilkSage. SilkSage is een online winkel waarin alleen duurzame modemerken worden verkocht. De merken worden geselecteerd op milieuvriendelijkheid, diervriendelijkheid, eerlijke productie en compensatie, lokale productie en sociale ondersteuning. Dat is deel 1. Want waar consumenten heus wel duurzame en fair geproduceerde kleding willen kopen, is het best lastig om ook mooie, hippe merken te vinden.
 
Maar dan volgt stap 2. De site werkt met algoritmes die het mogelijk maken om zo gepersonaliseerd mogelijk te winkelen. Door een aantal vragen te beantwoorden en door er vaker te kopen leert SilkSage haar klanten steeds beter kennen. Het uiteindelijke doel is om op basis daarvan een aanbod te doen dat retourneren overbodig maakt.
 
  SilkSage
 
SilkSage is een online kledingwinkel die alleen duurzame mode verkoopt.
Het streven is het aanbod volledig te personaliseren. Dat voorkomt onnodig retourneren waarmee de uitstoot van CO2 vermindert en de afvalberg krimpt.
 
Bij online shoppen komt 20 tot 50% van de gekochte artikelen retour. Dat komt vooral doordat kleding niet goed past. SilkSage werkt aan maattechnologie die het mogelijk maakt per item vast te stellen wat voor die persoon de juiste maat is.
 
Imre: “Wat je veel ziet is dat websites met plugins werken als een maattabel. Dan moet je klikken en opmeten wat jouw maten zijn en krijg je het advies om in dit specifieke geval een M te kopen. Wat wij willen is een systeem dat je kleding laat zien waarbij voor elk item al de juiste maat wordt aangeboden.”
 

Voor elke retour een boom

De technologie is nog in ontwikkeling, net als de site. Bas en Imre doen alles zelf. Van het design en onderliggende ICT tot de bestellingen en het aantrekken van nieuwe merken. “We willen het liefst alles tegelijk, maar op veel vlakken zijn we er nog niet. Uiteindelijk willen we ernaartoe dat je altijd 100% tevreden bent met een item dat je bij ons koopt en daardoor niks meer terugstuurt. Helaas kunnen we dat nog niet, dus totdat we zover zijn planten we bomen voor elke retour.”
 
Het voordeel van alles zelf doen ligt opnieuw in efficiëntie. Bas: “We zijn een bedrijf tussen producent en consument in. Daar ligt onze meerwaarde. We weten precies wat we moeten doen, wat we willen en zien het meteen als iets nog beter moet. In de praktijk is het best lastig om dat over te brengen op een aparte ICT-afdeling.”
 
En dus werken Bas en Imre met z’n tweeën gestaag voort om SilkSage daar te krijgen waar ze het hebben willen. Bas: “De naam SilkSage verwijst naar twee dingen. Allereerst de zijderoute. Een belangrijke handelsroute in Centraal-Azië die mensen met elkaar verbond. Sage staat voor ‘de deugdzame wijze’ en gaat over gelukkig leven door te doen wat goed is. Wij willen het idee van handel herdefiniëren naar duurzame, eerlijke handel. Opnieuw om mensen met elkaar te verbinden. Juist door deze technologie te ontwikkelen kunnen we dat bereiken.”
 
 

Tekst: Yanaika Zomer

Beeld: SilkSage

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming