Nu of nooit ...

Autotest: BMW 840d xDrive Coupé
Je hoeft geen politicologie gestudeerd te hebben om te weten dat een auto als de BMW 8-serie hoog scoort op de ‘Nu of nooit’ schaal. Autospecialist Rob van Ginneken testte deze keer het grote Gran Turismo-model, dat werkelijk alles in huis heeft om de Europese Commissie & Co hoog in de gordijnen te jagen.
Nu of nooit ...
Uitdagend sportief en overvloedig luxueus, groot en zwaar… en of dat allemaal niet erg genoeg is… onze 840d is gezegend met een dikke 319 pk zescilinder-dieselmotor.
 
Maar wat voor een! Het kost een paar centen, dik anderhalve ton in dit geval, maar dan is het ook wèl genieten geblazen. De 8-serie heeft misschien wel het best geslaagde design van alle BMW-modellen. En levert precies wat zijn looks beloven: soevereine prestaties. Je kunt jezelf als een raket accelereren – in 4,9 seconden zit je op honderd – en mag op de Autobahn een leuk deuntje meeblazen. Hij is ‘gelimiteerd’ op 250 kilometer per uur namelijk.
 
 
Oke, je zit bij smalle inritten van parkeergarages met samengetrokken billen van de zenuwen dat je met die brede peperdure wielen een stoeprand raakt, maar het is een kniesoor die erop let. De doorsnee koper zal er iets minder mee zitten dan ondergetekende, die net voor het eigen risico heeft getekend.
 
Goed nieuws is dan weer wel dat de Duitsers dat allemaal haarfijn aanvoelen. Als je wilt krijg je hulp van cameraatjes rondom. Wel zo prettig, want vanuit je lage zitpositie heb je geen idee hoe ver de voor- en achterkant van paaltjes en ander ongerief verwijderd zijn.
 

Driemaal modaal

De auto is een pretpakket. Het geavanceerde onderstel strijkt alles glad. De ultra lage sportbanden geven alleen korte oneffenheden van het type putdeksel een tikje hard door. De zescilinder perst er intussen 680 Nm trekkracht uit, wanneer je op het gaspedaal leunt. Drie keer modaal zogezegd. Dat betekent dat hij met een donkerbruine motorische grom vanaf zo ongeveer élke snelheid met enorme stappen accelereert.
 
Maar laten we wel zijn: dat is leuk als je ergens een uitdagende ‘boender’ weekeindroute afblaft – en dat doet hij overtuigend - maar de echte troefkaart is toch de enorme rust en souplesse als je op cruisesnelheid rijdt. De tourismo-tak van zo’n GT, zogezegd. Voor het betere gooi en smijtwerk zou ik zelf iets handzamers kiezen. Pakweg een Porsche Cayman. Of een kleinere BMW M. Hoewel? Er komt nog een M8 versie binnenkort.
 
 
Is de 840d in het dagelijks gebruik als zakenauto zinvol inzetbaar? Handig is anders, vooral wanneer je in de stad of naar je parkeerplek manoeuvreert. Maar het zitcomfort is fenomenaal, dus kun je ook redeneren: het is een auto om van te genieten. Nu het nog kan. Voor ‘Europa’ milieutechnisch aan de handrem trekt.
 

Houdini-act achterin

Je zou denken dat zo’n enorme auto ook best ruim moet zijn. Dat is ook zo. Voorin dan. En met zijn kloeke bagageruimte en omklapbare achterstoelen biedt de 8-serie riant plek aan een paar golfsets of andere onhandig grote spullen. Iemand achterin meenemen? Het kan, maar niet van harte. Je zult bijvoorbeeld – zoals ik – een bijzonder lenige dochter moeten hebben die zich met een soort Houdini-act langs de grote kuipstoel naar de achterbank te wurmen. En oké, een niet te groot kind, dat zal nog wel lukken.
 
 
De pan-Europese angst voor het grote dieselmonster? Die lijkt hier zeker niet op zijn plaats. De zescilinder is niet alleen verrassend milieuvriendelijk (Euro 6d-temp), maar verraste ook met een opmerkelijk zuinig karakter. Zeven liter op 100 kilometer. Eén op veertien. Als je je een beetje inhoudt natuurlijk…
 

Standje 10

Design en afwerking van het interieur zijn werkelijk naar ‘standje tien’ opgeschroefd. Geheel in overeenstemming met de – mag je aannemen - luxe wensen van de kopers. Wie van snufjes houdt hoeft niet verder te zoeken. Completer kan bijna niet. Zeker als je – zoals de testauto – bankrekening verzengend ruim in de accessoirelijst shopt. Maar dan heb je ook wat. Zo is de Bowers & Wilkins geluidsinstallatie een aanrader.
 
De 8-serie is connected als bijna geen ander. Naast de beide digitale beeldschermen heeft hij ook voorruitprojectie. En hoe! Je ziet niet alleen de gangbare info voor je neus, maar er wordt soms zelfs een kaartweergave van de route in het glas gestraald.
 
Op één plek is de designafdeling geheel de weg helaas kwijtgeraakt. Wie heeft die kristallen pookknop bedacht? Nog meer dan in de Volvo XC90 T8 – die ook zoiets had – trekken de rillingen over je rug.
 
Tot slot nog even als munitie voor de onderhandelingen met het thuisfront: zitten kun je er zoals gezegd niet echt, maar achterin de coupé zitten wel Isofix snelsluitingen voor kinderstoelen. Hoe je die binnen krijgt vermeldt het verhaal niet, maar kennelijk is het mogelijk. De buggy van de kleine past in elk geval soepel achterin de kofferbak. Net als de vakantiebagage. Een echte gezinsauto. Toch?
 
  BMW 840d xDrive Coupé
 
  • Aandrijving:             XDrive (4WD), 8V-automaat
  • Motor:                      6-cilinder 3-liter lijnmotor (multi-turbo) diesel
  • Prestaties:               320pk, 680 Nm                             
                                      250 km per uur, 0-100 in 4,9 sec.
  • Afmetingen:             484 cm/1.905 kg ledig gewicht
  • Testverbruik:            7 liter op 100 km (met veel snelwegkilometers)
  • Prijs als getest:        154.825 euro (prijzen vanaf 127.813 euro)

Als zelfstandig freelance autojournalist van De Zaak reist Rob van Ginneken - letterlijk - de hele wereld over om de nieuwste ontwikkelingen te volgen, ontwikkelingstechneuten

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming