De ‘omgekeerde’ aanpak van Mercedes

Autotest: Mercedes A 250 e
Mercedes gaat er over de volle breedte in met elektrisch rijden. Niet lang geleden reed onze testrijder Rob van Ginneken al met de elektrische EQ, maar daarmee is de Duitse koek nog lang niet op. Ze komen met oplaadbare versies van vrijwel al hun modellen.
De ‘omgekeerde’ aanpak van Mercedes
Wat vooral opvalt is de ‘omgekeerde’ benadering van Mercedes. Ze krijgen zo’n grote elektrische range mee dat het voor gebruik in de regio meer dan zat is. Met de nieuwe benzine plug-in A 250 e kun je een kilometer of 60 halen en de dikke GLE scoort zelfs 100 kilometer. Een elektrische auto met een gigantisch accupakket en een dieselmotor zogezegd. Misschien stel ik die laatste ook nog eens voor. Hij komt pas volgend jaar namelijk.
 

Zakelijke hybride

De Mercedes-redenering is helemaal niet zo raar. Elektrisch rijden wanneer dat kan en ‘op de verbrandingsmotor of hybride’ als het moet. Lang niet iedereen zit op een pure EV te wachten, want zo nu en dan moet je nou eenmaal stevig zakelijk kilometers maken. Of op vakantie.
 
Dat maakt de nieuwe serie oplaadbare hybride Mercedessen interessant voor zakelijke rijders die een praktisch alternatief zoeken voor een elektrische auto. Zeker omdat de meeste prestige EV-modellen helemaal niet zo ver kunnen rijden. Inclusief Mercedes' eigen EQ trouwens.
De instapper is dan de plug-in hybride A-klasse 250 e. De auto zelf kennen we en in dit geval is zelfs de bagageruimte niet eens gek veel kleiner. Toch meteen maar een kritische noot: ik reed met een voorserie auto en die mag qua motorisch raffinement nog wel even worden bijgepunt. Elektrisch gaat het vlekkeloos, maar het samenspel van elektromotor en gewone motor verliep niet zo gladjes als je bij het merk met de ster verwacht.
 
Ontwikkelingstechneuten stortten zich na mijn vragen daarover op de auto om te kijken wat er mis kon zijn, dus je mag aannemen dat het de aandacht heeft. Maar toch: iets om bij een proefrit op te letten.
 

Troefkaarten Mercedes A 250 e

Dat neemt niet weg dat de A 250 e best troefkaarten in handen heeft. Om te beginnen natuurlijk de mogelijkheid om ook vrij stevig woonwerk verkeer elektrisch te doen. Zeker als je op de zaak kunt laden voor de terugweg. Hij is met zijn elektrische prestaties trouwens vlot zat en natuurlijk mooi stil. Het geeft je trouwens ook de garantie dat je nu en in de toekomst de steden in kunt waar e-rijden verplicht is. Worden er steeds meer!
 
"Je kunt een sportwagen aftroeven met zijn sprint naar 100 in 6,6 seconden."
Heb je in het weekeind zin in een lekker stuk sturen met flink de gang erin? Kan ook. Hij heeft namelijk 218 samenwerkende elektrische- en benzinepaardenkrachten en een enorme trekkracht (450 Nm). Mocht je daar behoefte aan hebben, dan kun je een sportwagen aftroeven met zijn sprint naar 100 in 6,6 seconden. In de praktijk is het gewoon een hele vlotte auto waar je dus ook serieus elektrisch mee kunt rijden.
 
Opvallend detail is trouwens dat hij ook op de elektromotor door de versnellingen heen schakelt en dus nog rapper is dan je al hoopt. Zijn wegligging is trouwens ook zeker niet verkeerd. Vooral als je de Sport-stand kiest. Dan voelt de besturing een stuk directer aan. Je hoeft wat dat betreft niet gek veel in te leveren voor het extra gewicht van de e-motor en het grote lithiumion 15,6 kWh accupakket. Samen een kilo of 150.
Niet licht, wel ‘elektrocomfortabel’ voor in de praktijk pakweg vijftig, zestig kilometer. En als je wilt is hij dus ook aardig sportief. Mede omdat het gewicht van die extra spullen mooi laag zit. Nooit weg. Zelfs puur elektrisch kom je met de 102 pk-motor goed vooruit. Elektrisch is de topsnelheid tegen de 140. Feitelijk bespeur je die zware techniek alleen in de achtervering, want die is duidelijk steviger afgestemd om het gewicht te dragen en voelt soms wat stoterig aan. Als de weg niet top is.
 

Mercedes A 250 e in de praktijk

In het vooronder plaatst Mercedes opvallend genoeg de kleine 1,3-liter turbomotor met – uiteraard - een compleet aangepaste transmissie en geïntegreerde e-motor. Als versnellingsbak is er een dubbele koppeling achtversnellingsbak.
 
Het torretje alleen is goed voor 160 pk trouwens. Samen persen ze er 218 uit, want je kunt de motorprestaties niet zomaar bij elkaar optellen. De plug-in A 250 e heeft opvallend genoeg twee on-board laadsystemen. Je kunt met de gangbare COMBO-stekker AC- en DC laden. Dat lukt lang niet met alle wat betaalbaardere plug-ins. Aan de gangbare muurkast zal hij er een uurtje of twee over doen, terwijl het bij een snellader een half uur kost.
 
"De benzineactieradius is niet enorm. Pakweg vier-, vijfhonderd kilometer."
Mercedes verbaast zich over de overheid in ons land, die niet langer BPM-voordeel voor deze klasse geëlektrificeerde modellen geeft. Zij zien het namelijk als dé tussenstap richting EV-rijden. Zit iets in…
 
Over ‘tanken’ gesproken: het is onder de vloer woekeren met ruimte en daarom is de tank iets kleiner geworden. Minus acht liter (35 liter), waardoor de benzineactieradius niet enorm is. Vier-, vijfhonderd kilometer pakweg. Tja, dat kleine viercilindermotorje moet wel bijna 1,7 ton gewicht meetorsen. Gelukkig heeft 1,3-liter ook lekker veel trekkracht. Als je dat ruim gebruikt verbruikt hij wel iets meer dan de als norm gemeten anderhalve liter op 100 kilometer natuurlijk.
 

E-rijden

De echte troefkaart zit hem toch in het ‘fluister rijden’ op de accu-energie. De A 25 e is ook aardig stil als je de motor wel gebruikt, tenzij je stevig gasgeeft. Wat trouwens ook opvalt is dat de viercilinder áls hij wordt gebruikt ongeloolijk snel en bijna onmerkbaar wordt gestart. De elektromotor wordt bij hybride- en stopstart-rijden namelijk ook voor het op gang jakkeren van de motor gebruikt. Nieuw voor Mercedes.
Nog een detail: je kunt de recuperatiestand op het stuur aanpassen, zodat hij meer of minder afremt als je gas loslaat. Nodig is het niet, want het ‘automanagement’ anticipeert intelligent op zichtbare objecten, maar ook informatie van de navigatiekaart.
 
Mercedes heeft op het moment van schrijven nog geen prijzen. In Duitsland kost de A 250 e 36.943 euro en dat is niet gek veel meer dan een blommige rappe ‘gewone’ benzineversie als de A180. Met zijn zeer lage BPM (vanwege de gunstige CO2-uitstoot van 33 gram) kon het in ons land dus ook best eens interessant worden.
 
  MERCEDES A 250 e
 
  • Plug-in hybride, 4-cil. motor met 1.332 cc cilinderinhoud.
  • Motorprestaties: 160 pk/250 Nm.
  • Elektrische prestaties 102 pk/300 Nm. Samen leveren ze 218 pk/450 Nm.
  • Gewicht: 1680 kg
  • Topsnelheid: 235 km/h (140 elektrisch)
  • Sprint: 0-100 in 6,6 sec.
  • Verbruik (WLTP): 1,4-1,5 liter/100 km (CO2 33-34 gram/km)
  • Actieradius elektrisch is volgens realistische WLTP meting 60-68 km.
  • Leverbaar eind 2019, prijs NNB.

Als zelfstandig freelance autojournalist van De Zaak reist Rob van Ginneken - letterlijk - de hele wereld over om de nieuwste ontwikkelingen te volgen, ontwikkelingstechneuten

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming