Slager in tijden van corona: van horeca naar online

Is jouw bedrijf ook geraakt door de gevolgen van het coronavirus? Slager Paul van der Holst zag zijn inkomsten uit de horeca kelderen, maar kon onverwachts bouwen op zijn webshop. De uitbraak van corona vergt veel aanpassingsvermogen van bedrijven, maar heeft ook positieve effecten. Als ondernemer word je namelijk gedwongen om creatief om te gaan met de belemmeringen als ‘social distancing’. Velen kiezen er bijvoorbeeld voor om hun zaak online voort te zetten.
Slager in tijden van corona: van horeca naar online

Restaurants dicht door corona, weg omzet?

Vleesverwerkingsbedrijf van der Holst BV levert normaal gesproken voornamelijk aan horeca in de Bollenstreek en een aantal grote webshops. Toen de horeca op 15 maart massaal moest sluiten door de maatregelen tegen corona, kelderde de omzet. Aangezien de restaurants minstens tot 6 april dicht moeten blijven, kan Paul de komende tijd niet meer rekenen op zijn vaste klantenkring.

Dit betekent gelukkig niet dat hij direct in grote financiële problemen verkeert. Zijn inkomsten explodeerden namelijk in een onverwachte hoek: zijn webshop Bollensteak.nl. Drie jaar geleden besloot hij een eigen webshop te starten. Hij leverde namelijk al langer aan grotere webshops, nu kon hij een schakel uit de keten halen. Helaas geloofde niet iedereen in dit concept.

 

Nieuwe klanten via webshop

Het laten bezorgen van complete gerechten was al langer ingeburgerd, maar zaten consumenten echt te wachten op een webshop die rauw vlees verkocht? Veel mensen hadden zo hun twijfels. Toch zette de slager door en wisten nieuwe klanten zijn webshop te vinden. Al snel werd het zelfs een begrip voor vleesliefhebbers in de Bollenstreek.

Door de coronacrisis willen veel klanten de deur niet meer uit of worden ze in de supermarkt geconfronteerd met lege schappen. Zelfs de bezorgdiensten van supermarkten leveren niet meer altijd wat ze beloven en kunnen vaak pas over lange tijd langskomen. Nu kloppen consumenten bij Paul aan voor hun dagelijkse stukje vlees. 

Omdat ze niet naar restaurants kunnen, voelt een goed stuk vlees toch als een soort traktatie. Met de webshop heeft Paul onbewust een nieuwe niche gevonden om de gemiste omzet van de horeca enigszins te compenseren.

 

Assortiment veranderen door coronacrisis

Voor de uitbraak van het coronavirus verkocht Paul voornamelijk grotere stukken luxe vlees via zijn webshop. Zijn nieuwe klanten zochten echter naar een ander soort assortiment dan wat Paul op dat moment aanbood. Ze waren juist op zoek naar bbq vlees en de dagelijkse slavink.

Om aan de nieuwe vraag te voldoen is Paul hard aan de slag gegaan met pakketten voor dagelijks vlees. Al deze producten zijn nog steeds ambachtelijk, Paul komt niet voor niets uit een echte slagersfamilie. In zijn eigen slagerij werken 40 medewerkers dagelijks aan het uitbenen en snijden van stukken vlees. Deze worden vervolgens met drie busjes in de Bollenstreek aan huis bezorgd. Dit betekent niet dat je buiten de regio geen vlees van Paul kunt krijgen, op aanvraag bezorgen ze door heel Nederland.

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming