Wat kunnen we leren van de bedrijfsprocessen van Formule 1?

17 augustus 2020
in Auto
Het bedrijfsleven en sport zijn nauwer met elkaar verbonden dan menigeen denkt. Of zelfs direct aan elkaar gerelateerd, want de Formule 1 is als sport en als bedrijf te zien. Daarachter schuilt natuurlijk de organisatie van de Formule 1.
Wat kunnen we leren van de bedrijfsprocessen van Formule 1?

In deze competitie draait het allemaal om commerciële merken, waarbij de coureurs samen met de racewagens prestaties leveren. Van deze constructie, waarbij de organisatie samen met de merken en coureurs een rol speelt, valt er ook nog zeker wat te leren van de bedrijfsprocessen van de Formule 1. Bijvoorbeeld als het gaat om het beter organiseren en versnellen van bedrijfsprocessen.

Gestroomlijnde organisatie neerzetten

De teams van de Formule 1 doen er alles aan om elk facet dat gerelateerd is aan de races te optimaliseren. Na iedere race vindt er bijvoorbeeld een uitgebreide analyse plaats en aan de hand daarvan en met het oog op de komende race volgen er dan aanpassingen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de Grand Prix van Spanje 2020. Het succes van de Formule 1 van de teams begint bij een gestroomlijnde organisatie. Bekijk hier hoe laat de volgende F1 kwalificatie begint. Het succes van de Formule 1 van de teams begint bij een gestroomlijnde organisatie. Dat heeft onder meer betrekking op de wijze van het houden van vergaderingen. Er vindt direct na iedere race reflectie plaats op de wedstrijd. Zo komen fouten direct boven tafel waar iedereen van leert. Er werken bovendien voor ieder team wel tweehonderd tot tweeduizend mensen. Iedereen heeft binnen het team een eigen taak. Dat schept duidelijkheid en verwachtingen ten aanzien van uitvoering van de taak. Overigens is de Formule 1 uiteraard wel aan bepaalde regels gebonden, zoals door de FIA voorgeschreven. Bijvoorbeeld als het gaat om de samenstelling en onderdelen van racewagens. Daar houden de teams dan ook rekening mee.

Bedrijfsprocessen versnellen

Een gestroomlijnde organisatie vormt al de basis voor het versnellen van bedrijfsprocessen. In het verlengde daarvan speelt het gezamenlijke doel van de F1 teams eveneens een belangrijke rol. Een team is in staat om snel en met eigen verantwoordelijkheid beslissingen te nemen. Beslissingen moeten soms in een split second worden gemaakt. Dat versnelt het bedrijfsproces aanzienlijk omdat er simpelweg minder schijven zijn en de verantwoordelijkheid voor iedereen duidelijk is. Binnen de Formule 1 is er wat dat betreft sprake van vereenvoudigde processen. Het weghalen van regels is voor het bedrijfsleven een optie om bedrijfsprocessen te versnellen. Het is voor leidinggevenden dan misschien niet zo gemakkelijk om de controle uit handen te geven, maar het werpt voor het bedrijf wel vruchten af. De bedrijfsprocessen van de Formule 1 zijn dan ook prima te vertalen naar het aanbrengen van verbeteringen in het bedrijfsleven.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google

Ondernemen is topsport

Gouden tips van o.a. Mark Tuitert, Anky van Grunsven, Teun de Nooijer, Inge de Bruijn, Rico Verhoeven, Marc Lammers, Sjeng Schalken, Erik Dekker en Leontien van Moorsel.

Lees ook…

Volkswagen ID.3 is er, maar schrikt Tesla ervan?
“Ik heb een fantastisch leven. Echt awesome!”
Tankpas
Tom Coronel: “Bij 70 mag het licht wel uit”

Lees ook…