Bestelwagen met praatjes
Na de ‘luxewagens’ rijden ook bestelauto’s de digitale wereld binnen. Het kan leiden tot ietwat koddige taferelen, ontdekte Rob van Ginneken tijdens de eerste testsessies. Hij ging in gesprek met de nieuwe Mercedes Sprinter. Ook letterlijk.
Er zijn grenzen. No way dat ik de slimme elektronica van de nieuwe generatie Sprinter bestelauto wakker ga schudden met de openingstekst ‘Hallo Mercedes’. Een techneut van de importeur heeft dat voor het wegrijden gedemonstreerd. Zelf hou ik het toch maar bij het spraaktoetsje op het kloeke stuurwiel. Dat wekt de digitale dame in het vooronder subiet tot leven met de vraag wat ze voor me kan doen.
Dat lijkt er meer op. Ik meld dat ik trek heb in een kop koffie en even later staat de bestemming – een wegrestaurant – in de navigatie. Volgens de Mercedes techneuten leert het linguatronic systeem door kunstmatige intelligentie bij en zal het op den duur ook al anticiperen op veel gereden bestemmingen en verkeersproblemen die onderweg kunnen optreden. Een bestelwagen met praatjes.
Hoe dan ook: als het op hightech snufjes aankomt vertoont de nieuwe generatie Sprinter opmerkelijk veel overeenkomsten met – pakweg – de nieuwe A-klasse. Ook kersvers in de showroom, trouwens. Wat meteen opvalt is het jumboformaat – 26 centimeter – aanraakbeeldscherm midden boven het dashboard. En het bijpassende multifunctionele stuurwiel met ingebouwde minimuisjes, om het systeem met de handen aan het stuur te bedienen. Stembediening hoort er dus ook bij.
Misschien toch eerst maar even overmatig enthousiasme intomen.
Vanzelfsprekend rij ik niet helemáál in de basic uitvoering van de nieuwe besteller. In dit geval hebben ze voor dik 30 mille aan extra’s op en aan de verhoogde en verlengde 316 CDI gehangen. Nauwelijks minder dan de héle auto exclusief BTW en BPM kost. Voor demo-doeleinden, zullen we maar denken…

Blik vol snufjes

No worries, je moet voor een afgewogen mening alles beproeven en het is wél zo lekker voor het verhaal, niet? Dergelijke topversies worden doorgaans gekocht door user choosers die zichzelf wat gunnen. Of doen dienst als personeelslokker. Volgens specialisten kan extra comfort en veiligheid het aantrekken en vasthouden van chauffeurs versoepelen.
Saillant detail: de zitmeubels zijn ‘AGR’ goedgekeurd en gaan rugklachten tegen. Misschien mag het instelbereik wat groter zijn, maar verder valt er weinig op af te dingen. Alsof je in een luxe SUV zit te sturen.
Het resultaat is hoe dan ook aardig indrukwekkend. Mercedes trekt een blik veiligheids- en comfortsystemen open dat nauwelijks onderdoet voor hun limousines. Alleen de meest geavanceerde semi-zelfrijdende functies ontbreken. Een brug te ver met zo’n zwaar voertuig. Intelligente cruise-control met automatische afstandshouder is trouwens wel aan boord. En een tamelijk grofstoffelijke beveiliging voor het wegdwalen van je rijbaan. Dan stampt de techniek even op de rem. Je schrikt je de eerste keer rot.

Communicatie zinvol

Naast het zogenaamde MBUX informatie- en communicatiesysteem met het grote beeldscherm valt een aantal snufjes op dat ik zelf met stip zou noteren. Zoals de minicamera’s rondom, die alles 360 graden om je bestelwagen heen uit vogelperspectief weergeven. Ideaal als je met zo’n aardig grote besteller naar je plek laveert.
Alle Sprinters hebben een ingebouwd mobiel internetmodem met wifi-functie. Zoals we dat ook wel uit de ‘luxewagenwereld’ kennen. Nuttig voor allerhande connected hulpjes, zoals verkeersinfo en de communicatie met ‘de zaak’. Via een app op de smartphone of de computer op kantoor heb je bovendien toegang tot alle service- en andere info van de Sprinter. Die waarschuwt onder andere wanneer er service nodig is. Zodat je dat prettig kunt inplannen. Niet overbodig als je weet dat de eerste onderhoudsbeurt in principe pas na 60 duizend kilometer komt.
Die connectiviteit maakt bijvoorbeeld ook het bijhouden van het rittenbeheer en de bijbehorende kilometeradministratie een slag makkelijker. Ook voor meerdere chauffeurs. Mercedes komt met een – betaald – dienstenpakket voor ondersteuning, communicatie en fleet management. Ook voor het monitoren van de chauffeursrijstijl. Dat laatste is nooit weg met het oog op het verbruik. Dat is bij de nieuwe generatie dieselbestelwagens sowieso een punt van aandacht. Ze voldoen aan de nieuwste emissienormen, maar dat betekent automatisch dat ze meer dieselbrandstof verbruiken dan hun minder schone voorgangers.

Nog geen zakelijk tankpas? Probeer dan de tankpas van MoveMove 3 maanden gratis, maandelijks opzegbaar & geen borg.

Rijdt het een beetje?

De techniek heeft er dicht naast gelegen, maar rijdt het ook als een personenwagen? Antwoord: nee. De cabine is verrassend comfortabel en geavanceerd uitgerust, maar je bent met lading natuurlijk al gauw met een paar ton aan gewicht op pad. Dat merk je. Toch valt op hoe makkelijk de besteller ook op bochtige trajecten en in de stad stuurt.
Is hij stil? Dat hangt van de uitvoering af. Bij een open laadbak is het geheel tamelijk lawaaierig bezig, zijn de eerste berichten. De achterwielaandrijver met gesloten laadruimte die we reden houdt zich al veel rustiger. Compleet nieuw voor de Sprinter is voorwielaandrijving. Een verhaal apart bijna. Niet alleen omdat hij er ook is met een 9-versnellingsautomaat.
Deze ‘FWD’-variant is extra stil en heeft door zijn lagere wagenvloer ook een handbreedte extra laadhoogte in de aanbieding. Het lijkt vooral de keuze voor koeriers en bezorgdiensten die een volumineuze maar niet al te loeizware lading willen vervoeren. De acht centimeter extra stahoogte binnen kan trouwens ook handig zijn voor servicemonteurs die een klein werkplaatsje achterin hebben.

Signalement Mercedes Sprinter

De nieuwe Sprinter is er nu ook in voorwielaangedreven versie. Prijzen vanaf 20.990 euro exclusief BTW en BPM. Voor het zwaardere werk en bijvoorbeeld gebruik met een trailer erachter leent zich de achterwielaangedreven modellenlijn beter.
Motoren – altijd diesel – zijn er van 114 tot 163 pk. De topper is de 3-liter zescilinder met 190 pk. Dan praat je al gauw over ruim 40 mille exclusief belastingen.
Rob van Ginneken

Rob van Ginneken

Als autojournalist heb ik voor de ondernemer een specifieke kijk op de wereld van de mobiliteit ontwikkeld. De wereld om ons heen verandert in hoog tempo en de automobielindustrie reageert met een snelle transitie naar elektrisch rijden en de opmars van digitale diensten. Nieuwe trends dienen zich aan. Met internationale autotesten, fabrieksbezoeken, technologieworkshops en interviews hou ik de vinger aan de pols.
Crypto
Starten met crypto’s?
Wil je ook starten met het kopen, verkopen en bewaren van cryptovaluta? Maak nu gratis een account aan bij het grootste handelsplatform van Nederland: Bitvavo, en handel de eerste €1000 zónder transactiekosten. Al meer dan 1 miljoen tevreden gebruikers.
Zakelijke autoverzekering
Uitgebreide dekking, een uitstekende service en extra exclusieve collectieve korting via De Zaak. Benieuwd hoeveel jij kan besparen?
Lees ook…
De Tesla Model Y zweeft al jaren boven de markt als het ‘antwoord op al onze wensen’. De Amerikanen zijn er nu eenmaal meester in om telkens nieuwe…
Het is intrigerend om te zien hoe de Japanners eigenzinnig hun koers uitstippelen. Ook als het gaat om de run op elektrische auto’s. Toch houdt Mazda…
Luttele maanden geleden bewees de Ioniq 5 al onomstotelijk dat de Koreaanse automobielindustrie reuzenstappen neemt. But you ain’t seen nothing yet….