AutoBest Supertest

Iedereen die weleens elektrisch rijdt kent het effect van ‘range anxiety’. Je zit met licht samengeknepen billen in je EV omdat de energiemeter duidelijk harder zakt dan je dacht. Niet zo raar, want er is in de loop van de afgelopen jaren door de automerken een hoop optimistische onzin geroepen over de actieradius.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Goed nieuws: de automobielindustrie heeft van de EU een stevige tik op de vingers gekregen. Vanaf 1 september moeten ‘ze’ het brandstof- of energieverbruik van alle modellen daarom op een veel realistischer manier testen. De hamvraag is natuurlijk: kun je nu wél afgaan op die zogenaamde WLTP-meting? Dat smeekt natuurlijk om een objectieve test van de actieradius. Dat huzarenstuk vond half juli plaats in Barcelona, met niet minder dan tien auto’s.

Hoe maak je een eerlijke vergelijking tussen de belangrijkste elektrische auto’s die in Europa leverbaar zijn? Het antwoord is feitelijk simpel: door ze allemaal op hetzelfde moment op dezelfde routes te beproeven. Logistiek is dat natuurlijk een enorme uitdaging, maar in juli werd de eerste ‘European Independent Real Range Test’ voor elektrische auto’s werkelijkheid.

De supertest werd uitgevoerd door de internationale jury van AutoBest, waarin autojournalist Rob van Ginneken ons land vertegenwoordigt, maar ook de redactie van het Spaanse Coches.net. Ook het Barcelona-Catelunya Formule 1-racecircuit speelde een sleutelrol. De ideale plek om de auto’s en de actieradius echt tot hun laatste beetje energie ‘af te knijpen’. Niet op snelheid trouwens, want daar draait het niet om.

Wil jij nu de tankpas van MoveMove 3 maanden gratis proberen? Probeer de tankpas alleen via De Zaak gratis uit.

Accu’s dood op een racecircuit

Na lange testritten volgens een vaste route door de stad, over snelwegen en door de regio werden de tien EV’s het circuit van Catalunya op gestuurd om met een gestage rustige snelheid van 70 kilometer per uur de accu verder leeg te rijden. Kwam de actieradius ‘nul’ eenmaal in beeld, dan ging het verder met een route achter de pits. Tot de auto echt stopte en moest worden weggeduwd.

Maar hoe objectief zijn de resultaten dan? Antwoord: zo goed als menselijk mogelijk is. Om de dertig, veertig kilometer wisselden de testrijders bijvoorbeeld van auto. Zo heeft de factor rijstijl namelijk minder invloed. De hele procedure werd bovendien twee dagen later nog eens van begin tot eind uitgevoerd. Het gemiddelde van de twee leverde de uitslag van de actieradius op. Inderdaad: om de invloed van het verkeer te verminderen. De hele procedure werd gemonitord door de testspecialisten van Bureau Veritas.

Verder dan je denkt

AutoBest koos voor de test elf actuele EV’s uit, met als minimumeis dat ze minstens 200 kilometer konden halen. Die metingen leverden soms opmerkelijke resultaten op. Alle auto’s waarschuwen als het spannend wordt dat je moet gaan laden. Vaak behoorlijk uitbundig. De meest schakelen stroomverbruikers als de airco uit en schroeven de prestaties terug.

Er zijn er ook die bij het naderen van ‘nul’ simpelweg geen informatie over de range meer geven. Een soort verkapte dreiging? De Nissan Leaf bijvoorbeeld. No worries, want die gaat nog een heel tijdje door en eindigt pas na 15 kilometer in een turtle mode. Zodat je met lage snelheid nog ergens heen kunt ‘kruipen’.

In feite laat geen enkele auto je in de steek wanneer de energie in theorie op is. Er is namelijk goed nieuws voor mensen die gierende hartkleppen krijgen bij het idee dat ze stilvallen: daar moet je goed je best voor doen. Zoals de AutoBest-testrijders.

In alle gevallen bleef er nog vijf kilometer of meer ‘noodstroom’ over wanneer de auto beweerde ‘dood’ te zijn. In veel gevallen tien en sommige auto’s moesten zelfs 30 kilometer op het circuit verder zoeven voor ze echt leeg waren. Dat waren de BMW i3 en de Opel Ampera-e.

De resultaten

Voor ik de score per auto geef, eerst een paar algemene conclusies. De ontwikkelingen gaan razendsnel, door nieuwe accutechnieken en nieuwe merken die serieus meedoen. Niet voor niets is het bij AutoBest de bedoeling de ‘European Independent Real Range Test’ in komende jaren te herhalen.

De resultaten geven in de meeste gevallen aan dat je als koper aardig op de nieuwe WLTP-test kunt vertrouwen. De meeste zitten in de buurt van de geclaimde range en soms zelfs iets erboven. Alleen de Nissan Leaf kom dan iets tekort en de Jaguar iPace komt met zijn 314 kilometer niet in de buurt van de geclaimde 480 kilometer range. Het was een voorserie auto, dus wellicht kietelt Jaguar er nog wat extra uit.

Naast de tien geteste EV’s had de jury er graag een elfde bij gehad: de gloednieuwe Hyundai Kona Electric. Die was helaas net niet op tijd beschikbaar, omdat alle auto’s nog bij de media launch in Noorwegen stonden. Even ‘buiten mededinging’ dan maar. Op basis van onze eigen testritten in Noorwegen en het feit dat zijn techniek veel lijkt op die van de Ioniq EV schaal ik hem minimaal in rond de 400 kilometer range.

De scores

Hoe goed scoren de tien auto’s die wel het officiële testprogramma hebben doorlopen? De uitslagen staan in volgorde van een steeds betere range. Let wel op dat het formaat van hun accuformaat enorm verschilt. Die staat tussen haakjes achter de modelnaam. AutoBest geeft de echte dubbel geteste praktijkrange aan en hoever de auto nog reed nadat hij op het dashboard ‘leeg’ aangaf.

Hyundai Ioniq (28 kWh) Range 212 kilometer, reserve 5 tot 8 kilometer.
Kia Soul EV (30 kWh) Range 218 kilometer, reserve 7 kilometer.
Nissan Leaf (40 kWh) Range 228 kilometer, reserve 14 kilometer.
BMW i3 (33,3 kWh) Range 231 kilometer, reserve 5 kilometer.
Volkswagen e-Golf (35,8 kWh) Range 231 kilometer, reserve 5 kilometer.
Renault Zoe (41 kWh) Range 284 kilometer, reserve 15 kilometer.
Jaguar i-Pace (90 kWh) Range 313 kilometer, reserve 10 kilometer.*
Opel Ampera-e (60 kWh) Range 377 kilometer, reserve 30 kilometer.
Tesla Model X 100D (100 kWh) Range 400 kilometer, reserve 10 kilometer.
Tesla Model S 100D (100 kWh) Range 422 kilometer, reserve 10 kilometer.

* De geteste Jaguar i-Pace is een voorserie model

Is jouw mobiliteit klaar voor de toekomst?

De komende jaren verandert er veel op het gebied van mobiliteit. Weet jij wat dit voor jouw bedrijf betekent? En ben jij goed voorbereid? Test het nu en ontvang tips voor een optimale mobiliteit.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Rob van Ginneken

Rob van Ginneken

Als autojournalist heb ik voor de ondernemer een specifieke kijk op de wereld van de mobiliteit ontwikkeld. De wereld om ons heen verandert in hoog tempo en de automobielindustrie reageert met een snelle transitie naar elektrisch rijden en de opmars van digitale diensten. Nieuwe trends dienen zich aan. Met internationale autotesten, fabrieksbezoeken, technologieworkshops en interviews hou ik de vinger aan de pols.
Lees ook…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…
De populariteit van elektrisch rijden neemt snel toe. Daarmee groeit ook de behoefte aan een laadinfrastructuur – ook bij bedrijven zelf. In dit…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…
Rij je zakelijk? Let dan goed op op de regels voor bijtelling van je bedrijfsauto. In dit artikel duiken we in de wereld van bijtelling voor…