Autotest: Nieuwe Mercedes S-klasse

Is de S-klasse de beste auto die je kunt rijden, zoals Das Haus zelf subtiel pleegt te suggereren? Die vraag smeekt om een test door onze autospecialist Rob van Ginneken. Zes keer de S van S-klasse.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Even voorstellen: de Mercedes S-klasse S500 4Matic Lang. Honderd zevenentachtig duizend zeshonderd zevenennegentig euro schoon aan de haak. Twee ton kan ook soepel, als je nog wat extra opties aanvinkt. 

Mercedes S-klasse S500 4MATIC LANG

Motor:                      3-liter zescilinder, turbo
Power:                      436 pk, 520 Nm
Prestaties:               250 km per uur, 0-100 in 4,9 sec.
Testverbruik:           7,8 liter/100 kilometer
Prijs:                         Als getest: 187.697 euro (S-klasse vanaf 33 mille)

Schoon is anders

Laten we eerst de maatschappelijk verantwoorde invalshoek maar even uit de weg ruimen. We hebben het bij deze Mercedes S-klasse over een auto van vijf en een halve stap lengte, met vierwielaandrijving, vierwielbesturing, meer technologie en luxe dan je kunt bedenken en een dikke benzinemotor met exotische automaat. Dat alles is goed voor een milieu impact die klinkt als een klok. Zitten ‘we’ daar op te wachten? 

Meng ik me niet in. Dat mag je zelf uitmaken. Maar gezien zijn kleine doelgroep, de belofte dat ‘we’ er allemaal wat gaan meekrijgen en het feit dat er een nóg hoogwaardiger elektrische EQS in de pijplijn zit… Van mij mag het. Nog een keer dan. Nog een keer het allerbeste dat de Mercedes ontwikkelingsafdelingen volgens traditioneel recept kunnen creëren, voor we definitief het tijdperk van de elektrificatie binnenrollen. 

Sublieme auto

In zekere zin is de S de perfectie voorbij. Een sublieme Mercedes S-klasse die in deze tijd toch voor een opgetrokken wenkbrauw hier en daar zorgt. Maar er is – A – toch heus een doelgroep voor en het is – B – goed te weten dat ook déze generatie zijn schaduw vooruitwerpt. Het is immers traditie dat Mercedes en toeleveranciers honderden miljoenen in de creatie van het vlaggenschip investeren om vervolgens veel van die snufjes voor een breed publiek te ‘democratiseren’. 

Noteer maar vast: de minder gefortuneerde Mercedes S-klasse koper ziet veel technieken de komende jaren omlaag druppelen naar de volumemodellen. Ook bij andere merken trouwens. Zoals ooit elektronische stabiliteitsregeling ESP.

Supersnelle Mercedes S-klasse

Zelf zal ik daar vrees ik óók op moeten wachten, want ‘zelfs’ de S-basisversie van 133 mille zit er even niet in. Tough luck. In de testweek raak ik al gauw onder de indruk van de verbluffend geavanceerde uitrusting en een zelden vertoonde kwaliteit van materialen en afwerking. Daar reken je natuurlijk op, maar wat me echt verrast is de portie dynamiek die ‘mijn’ S500 in de aanbieding heeft. En echte rijdersauto bijna.

Ondanks zijn enorme gewicht en formaat gáát hij met zijn 436 pk-zescilinder en sublieme 9G-Tronic negenversnellingsautomaat als de brandweer. Nul naar honderd in een tel of vijf – zonder veel misbaar – en mocht je met veel haast Duitsland willen doorkruisen dan heeft hij een begrensde top van 250 kilometer per uur. De S-klasse heeft een bizar lage luchtweerstand, dus ze moesten hem kennelijk wat afremmen…

Het gaat veel dieper, want hij ontpopt zich als een verbluffend wendbare limousine die net zo makkelijk snelwegen als binnenweggetjes, verkeerspleinen en op- en afritten afraffelt. Met zijn actieve achterwielbesturing stuurt en draait hij zelfs bizar handig. Bijna als een handzame A-klasse, met een beetje fantasie. 

Stabiel op je stoel

Bij zo’n test is dat dubbel aangenaam, want het bespaart je gierende hartkleppen dat je de peperdure wielen op pakweg een stoeprand beschadigt. Vierwielbesturing zorgt er ook voor dat bochten mooi stabiel worden genomen. Naast een geweldig brok techniek is het ook een rappe rijmachine. Ik moet zelf trouwens wel wennen aan de machtige ‘hand’ in de stoelwangen die je in een bocht actief op je plek houdt.

Het verfijnde veersysteem en die actieve ‘multicontourstoelen’ doen voortreffelijk werk. Oké, onder volle acceleratie mag die motor voor zo’n gesoigneerde auto net ietsjes dimmen, maar het is een kniesoor die erop let. Wat mij betreft ligt zijn grootste talent trouwens sowieso in het raffinement en comfort dat hij op de mat legt, bij een meer alledaagse rijstijl. 

Mede dankzij de enorme ‘spreiding’ van de negen versnellingen heeft hij afhankelijk van je gas-voet naar keuze rust en pit in huis. Altijd. Met een beetje goede wil – het zal de kopers wellicht worst zijn – noteer je een gemiddeld verbruik van 7,8 liter op 100 kilometer. Opmerkelijk bescheiden voor zo’n jumbo auto.

Kennelijk is ook zijn uitstraling redelijk beschaafd, want er melden zich tijdens de fotografie en voor de deur mensen die hem als toevallige passant komen bewonderen. Das Haus heeft de geesten met al haar workshops en andere mediaopwarmertjes duidelijk warm gemaakt voor hun meesterstuk in autotechniek. “Wohhh… dat is toch de S?”

Yep. En nee, hij is niet van mij.

Slapen of swipen

Zeker achterin heeft hij nauwelijks concurrentie te dulden. Komt goed uit, want het is bij uitstek een auto voor directie, topmanagers, machthebbers en user choosers met dikke bankrekening. Mobiliteit met vijf sterren. Ook als passagier.

Net als voorin zijn daar de aparte klimaatregeling, het infotainment en comfortsnufjes subliem. Het zitcomfort is ook achter overdadig en de beschikbare uitrusting bijna bizar uitgebreid. Je zinkt er weg in een elektrisch verstelbare relaxfauteuil, met een extra zacht kussen op de normale hoofdsteun. Klein tukje doen? Geen probleem… 

Je mail uitwerken kan ook. Op de rug van de voorstoelen vind je twéé grote beeldschermen en er is nog een derde – uitneembaar – in de middenarmsteun. Alles bij elkaar zijn er zodoende vijf beeldschermen en je kunt het beeld als je wilt van voor- naar achterin of andersom swipen. Het uitrustingsniveau gaat ver. Heel ver. 

Wat te denken van zijn ontspannende- en vitaliserende systemen? Massagemogelijkheden in de stoel worden gecombineerd met relaxende of juist opwekkende geluiden. En een soort lichttherapie op de beeldschermen. Tja je kunt er wel eens doorheen zitten als zakenman, niet?

Spraakbediening en shock-proof

Andere highlights zijn denk ik belangwekkender te noemen. Zoals de voortreffelijke spraakbediening van alle mogelijke functies. Het kekke 3D meterblok voor je neus hoeft van mij niet, maar de augmented reality voorruitprojectie neemt een flinke stap door ‘virtueel’ over een groot gebied buiten de auto alle mogelijke informatie te projecteren. In je zichtlijn zogezegd.  

Kies je voor de meest geavanceerde verlichting dan heeft die 2,6 miljoen lichtpuntjes, zodat alles haarscherp wordt belicht of juist tegen verblinding wordt beschermd. En hoe kan het ook anders: de S is klaar voor Level 3 autonoom rijden. Hij kan een belangrijk deel van de rijtaken overnemen, zo gauw de Europese overheden de wetten daarvoor aanpassen.

Dat gaan we in andere auto’s terugzien, net als de wereldprimeur van ‘kubusairbags’ voor de achterpassagiers (achterop de voorstoelen) en misschien ook de actieve zijdelingse botsbescherming. Die tilt de auto vlak voor een zijdelingse klap met het veersysteem van het machtige onderstel ietsjes op, zodat je niet in de deuren maar op de extreem sterke dorpelsbalk wordt geraakt.

Toegegeven: top allemaal. Toch fijn om te weten dat ‘brokjes’ van al dat fijns ons gewone autokopers de komende tijd ook worden toegeworpen …

Tekst en foto’s: Rob van Ginneken

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Rob van Ginneken

Rob van Ginneken

Als autojournalist heb ik voor de ondernemer een specifieke kijk op de wereld van de mobiliteit ontwikkeld. De wereld om ons heen verandert in hoog tempo en de automobielindustrie reageert met een snelle transitie naar elektrisch rijden en de opmars van digitale diensten. Nieuwe trends dienen zich aan. Met internationale autotesten, fabrieksbezoeken, technologieworkshops en interviews hou ik de vinger aan de pols.
Lees ook…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
De populariteit van elektrisch rijden neemt snel toe. Daarmee groeit ook de behoefte aan een laadinfrastructuur – ook bij bedrijven zelf. In dit…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…
Rij je zakelijk? Let dan goed op op de regels voor bijtelling van je bedrijfsauto. In dit artikel duiken we in de wereld van bijtelling voor…
Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom…