Autotest Kia EV6 Plus
Luttele maanden geleden bewees de Ioniq 5 al onomstotelijk dat de Koreaanse automobielindustrie reuzenstappen neemt. But you ain’t seen nothing yet. Het autoconcern heeft de spieren net opgewarmd. Er komt veel meer aan, te beginnen met de EV6. De grote businessclass Kia heeft de kracht van Kimchi maar verontrust westerse prestigemerken met zijn sterren kok receptuur, stijl en technische verfijning. In het zakenautosegment noemt autojournalist en testrijder Rob van Ginneken de EV6 hem als totaalpakket misschien wel de meest indrukwekkende aanbieding van dit moment.

Ik heb al eens eerder vastgesteld dat aan mij geen groot verkoper verloren is gegaan. Maar als de autohandel door een pijnlijke wending van het lot in huize Van Ginneken toch brood op de plank moeten brengen, is Kia een kandidaat. Testauto’s komen en testauto’s gaan, maar deze EV6 blijft toch duidelijk taaier tussen de oren hangen. Een beetje – eerlijk is eerlijk – zoals Tesla dat ooit deed. En meer recent bijvoorbeeld Jaguar.

De geavanceerde techniek, maar ook zijn design en rijeigenschappen raken wat mij betreft de spreekwoordelijke sweet spot. Laat zijn min of meer als instapper-schuine-streep-klantenlokker bedoelde basismodel van 44 mille wat mij betreft even voor wat hij is, dan zit je vanaf ruim 50 mille goed voor het serieuze werk. 

Blijft redelijk binnen de perken en dat is in tijden van opgeschroefde fiscale bijtelling meegenomen.

Signalement

Eerst maar even zijn signalement. De EV6 staat op het nieuwe Koreaanse hightech E-GMP platform met een combinatie van 700 Volt accu en supersnellaadtechniek. Elders is zoiets voorbehouden aan pakweg Porsche en dikke Audi’s en EQ Mercedessen. Met de genoemde aanpak staat er een kloeke en behoorlijk ruime auto op de oprit, met 229 pk, achterwielaandrijving, het grote 77 kWh batterijpack onder de vloer en zodoende ook heel fatsoenlijke prestaties. 

Autotest: Kia EV6 Plus

De topversies EV6 zijn weliswaar verzengend veel sneller in de acceleratie, maar ook deze gezond-verstand-keuze raffelt de sprint naar honderd in goed zeven tellen af. In alle rust. Deze keer geen wapperende broekspijpen wanneer je wordt gelanceerd dus, maar de EV6 gaat meer dan stevig van acquit. 

Hij stuurt bovendien scherp en voorspelbaar, met een lekker direct gevoel op je stuurimpulsen. Om het gewicht te beteugelen is de vering een toefje aan de stevige kant, maar dan zonder dat het ten koste gaat van het comfort.

Zijstap en saillant detail: hij mag een trailer of caravan van 1,6 ton sleuren.

Al met al een opmerkelijk volwassen en fraai afgewerkte businessclass auto. Over smaak valt niet te twisten, maar wat mij betreft is het design een voltreffer. Zeker in een goed gekozen kleur is het een soort synthese van Jaguar en Tesla met een extra snufje Kimchi voor de pit. Maar misschien heb ik een iets te levendige fantasie…

Met een lengte van net onder de vier meter zeventig biedt de EV6 veel zitruimte en een forse bagagebak. Plus een kleine ‘frunk’ voorin trouwens. Achterin gezeten valt wél op dat de vloer wat hoog is – vanwege het batterijpack onder je voeten – maar echt hinderlijk is dat niet. Qua buitenafmetingen blijft hij in het verkeer aardig handelbaar. Niet in de laatste plaats omdat de techneuten een blik vol camera- en rijhulpsystemen opentrekken. En een handig korte draaicirkel hebben gecreëerd.

Kia EV6 Plus

Troefkaart

Kia zet een zeer complete auto neer met vrijwel alle mogelijke veiligheids-, dynamische assistentietechniek en vooral ook een blik vol infotainmentsnufjes. Plus extra zaken die ik even mag aanstippen. Een highend Meridian audiosysteem met 14 speakers bijvoorbeeld. Een warmtepomp die de klimaatregeling energie-efficiënt verzorgt. En wat zij noemen veganlederen bekleding – waar dus geen huiden aan te pas zijn gekomen. Ziet er leuk uit en werkt goed.

Naast de fijne zitmeubels voorin valt voorin meteen op dat Kia een grote zwevende middenconsole alias armsteun toepast. Met daaronder een joekel van een legbak. Goed gevonden, vooral ook omdat aan de voorrand bovenop de nodige bedieningstoetsen zijn geplaatst en het hele ding tevens ondersteuning geeft als je het lage deel van het dashboard bedient. 

Dash als cockpit

Over het interieur is – ik val in herhaling vrees ik – goed nagedacht. Meest in het oog springen de beide enorme beeldschermen die een groot deel van het oppervlak van de console bestrijken als een soort breedbeeldcockpit. Samen zo’n 25 inch. Links is dat een digitaal meterpaneel achter het afgeplatte stuurwiel en daarnaast centraal de – zeg maar – multimediacentrale. Die kun je als een tablet swipen. Niet de meest flitsende in autoland, maar zeker goed te bedienen. 

Een opgestoken duim gaat naar het strookje onder dat centrale scherm. Met een tikje daarop switcht die van de klimaatregeling en alles wat daarbij hoort naar een heel rijtje andere functies. Een detail, maar samen met een boel andere ‘vinkjes’ telt het gestaag op naar een geavanceerde rijmachine die er goed uitziet, hoogwaardig is afgewerkt en als totaalpakket een hebbeding is geworden.

Als gezegd is de ADAS-rijhulptechniek dik voor elkaar – riant opgebouwd rondom de adaptieve cruise control en navigatie. Met als enig ‘klacht’ dat het systeem echt vrij rap zeurt dat je het stuurwiel solide moet beetpakken. Terwijl het met zulke hoogwaardige rijhulp juist zo lekker is om te cruisen met de handen losjes in aanslag. Maar goed, is de Kia nou de zeurkous of ikzelf?

Tot slot nog even de beurskoersen rondom de elektrische techniek. De Koreanen menen dat je met het 77 kW pack 538 kilometer kunt rijden, maar dat is vanzelfsprekend optimistisch. Zelf kwamen we bij vrij koud buitentemperaturen op een bereik tussen de 430 en met een zwaarder gasvoetje 365 kilometer. Niet verkeerd. 

Bovendien kun je hem aan de betere hyperlaadpunten in pakweg 20 tot 30 minuten weer aardig met energie volpompen. Een troef die samenhangt met dat 700 Volt batterijpack. Het geheel krijgt garantie om minstens 150 duizend kilometer in volle glorie zijn werk te doen en zal daarna zonder twijfel lustig verder gaan.

Wie least zal het niet zo boeiend vinden, maar voor de user chooser koper is het goed om te weten dat de Koreanen er zelf kennelijk tomeloos vertrouwen in hebben: de hele EV6 krijgt zeven jaar volledige garantie en dito internationale wegenhulp.

Persoonlijk vind ik Korea’s nationale gerecht Kimchi niet te hachelen, maar de Kia-koks…  dáár is weinig mis mee…

Specificaties
Kia EV6 Plus
Motor:  
Achterielaandrijving, elektrisch 
Accupakket:
77,4 kWh 700 Volt (laden tot 240 kW)
Power:
229 pk/350 Nm
Prestaties:     
Range elektrisch (test) 430 km, top 185 km per uur, 0-100 in 7,3 sec.
Testverbruik:
17,8 tot 21 kWh/100 km
Trekgewicht:
1.600 kilogram geremd

De EV6 is er vanaf 44.595 euro. Wat ons betreft de aanrader is de EV6 Plus vanaf 52.095 euro. Uitrustingsniveau veiligheid, comfort en infotainment zeer goed.

Rob van Ginneken

Rob van Ginneken

Als autojournalist heb ik voor de ondernemer een specifieke kijk op de wereld van de mobiliteit ontwikkeld. De wereld om ons heen verandert in hoog tempo en de automobielindustrie reageert met een snelle transitie naar elektrisch rijden en de opmars van digitale diensten. Nieuwe trends dienen zich aan. Met internationale autotesten, fabrieksbezoeken, technologieworkshops en interviews hou ik de vinger aan de pols.
Verbeter Je Cashflow
Een populaire oplossing is factoring van je facturen. Probeer het uit met 1 factuur.
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Vastgoed Financiering
Flexibele én snelle hypotheek voor alle zakelijke vastgoed; winkels, bedrijfspand, renovatie, belegging.