Autotest: Dacia de Spring

De Dacia de Spring komt er na een boel media tamtam nu echt aan. Zijn maker willen pionier zijn door elektrisch rijden bereikbaar te maken voor de ‘gewone’ autokoper. Denk dan ook aan de ondernemer met een smalle beurs en toch ambities om ‘zijn’ milieuvoetafdruk te verkleinen. Onze autospecialist Rob van Ginneken test de Spring en schaalt in hoe serieus je hem mag nemen. De auto, wel te verstaan…

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Zelf zien ze het als de lente van de nieuwe elektromobiliteit. Vandaar zijn naam. De Spring brengt elektrisch rijden binnen bereik van een breed publiek van zakelijke- en privérijders. Een elektrische auto met een prijskaartje vanaf 17.890 euro is op zich al een verhaal. Zeker als je weet dat de overheidssubsidiepot voor EV’s volgend jaar weer met miljoenen wordt gevuld. Het is niet exact te voorspellen waar je op mag rekenen, maar met enig geluk scheelt het vier mille op de factuur.

Wie de auto op eigen naam aanschaft (dat is wel de voorwaarde) kan flink voordeel halen. Deze budget E-SUV kost dan minder dan menig boodschappenautootje. Een voltreffer dus? Ja en nee. Als zoals ik wat serieuzer met de Spring op stap gaat wordt rap helder dat hij sterke- én zwakke kanten heeft. 

Techniek en comfort zou ik beleefd ‘voldoende’ noemen. Een zes en een half tot een zeventje zogezegd. Tegelijkertijd betekent hij een mijlpaal, want je maakt de transitie naar e-mobiliteit zonder de gebruikelijke knarsende geluiden van de bankrekening. Een Tesla Model S lust hem rauw als ontbijt, maar het is een boeiende vraag welke auto op de keper beschouwd belangrijker wordt…

Imago

Renault en hun dochtermerk Dacia geven helder antwoord op de vraag of elektrisch ook betaalbaar kan zijn, zonder dat je vervolgens op elke straathoek een laadpunt moet zoeken. Of meewarig wordt gevraagd ‘of het slecht gaat ‘met de zaken. Met een startprijs onder de achttien mille poets je weliswaar niet solide aan je imago, maar als je de lat niet woest hoog legt… Ach, het is best te doen.

Hun nieuwe Spring wordt later dit jaar als gezegd leverbaar voor prijzen vanaf 17.890 euro. Nog voor aftrek van een mogelijke overheidskorting of andere prettige kortingen. Denk aan de lage running costs – gebruikskosten – en bijvoorbeeld een nultarief motorrijtuigenbelasting. Bovendien kun je de bijtelling, als je daarvoor kiest, aangenaam laag houden. Zelfs naar EV-begrippen, want de meeste elektrische auto’s kosten al gauw anderhalf, twee of drie keer zoveel. 

Je zou kunnen denken dat je met de Spring ‘dus’ een budgetkarretje is waarmee je waarschijnlijk rap met een lege accu staat. Ik kan melden: een internationale vakantiereis gaat even duren, maar als je zijn beperkingen accepteert valt het eigenlijk wel mee. 

Verassend

De actieradius wordt zeker bij een betaalbaar model met gezonde achterdocht bekeken. De technische gegevens brengen weinig verlichting, want achterdochtig naar kijken. Met 27 kWh is zijn batterijpakket niet heel groot. Zacht uitgedrukt. Er zijn oplaadbare Mercedes-hybrides die net zoiets aan boord hebben…

Laat ik de hamvraag dus maar meteen beantwoorden. In de Spring hoeft de aandrijving geen twee ton gewicht mee te slepen – zoals die Mercedes – en dat scheelt een slok op een borrel. De handzame Dacia biedt op papier een actieradius van 230 kilometer, bij gemiddeld gebruik. Dan heb je het over de nieuwe en redelijk realistische WLTP-normtest. 

In de praktijk schaal ik hem bij ‘gemengd’ gebruik binnen en buiten de stad ergens tussen de 180 en 200 kilometer range in. Daar ligt natuurlijk ook zijn habitat. Leun je op het gaspedaal richting top van 125 kilometer per uur, dan lever je tientallen kilometers actieradius in. Nog altijd geen probleem als je thuis en op de werkplek kunt laden, trouwens. 

Hij heeft weliswaar geen supersnellaad systeem aan boord, maar dat hoeft met zijn 27 kWh-pakket ook niet. Gebruik je de Spring puur in de stad, dan kom je volgens de fabrikant tot een range van 300 kilometer. Optimistisch, dus denk in de praktijk aan pakweg 250 kilometer. Dat zijn een boel klantenbezoeken. Dat rijdt zelfs een koerier in een stad niet in een dag bij elkaar.

Veel hangt dus van je dagelijks gebruik af. Doorsnee woonwerk verkeer gaat hem prima af. In de stad is hij helemaal in zijn hum, al was het maar door zijn handzame afmetingen en wendbaarheid. Hij is om precies te zijn 373 centimeter lang. 

Goed te doen

Je rijdt niet in een gesoigneerde voiture, maar Veel van zijn systemen komen uit de Renault-onderdelenwarenhuizen. Zijn rijgedrag biedt een fatsoenlijk gemiddelde en dan helpt het zeker dat het batterijpakket laag onder de achtervloer hangt. Ideaal voor een laag zwaartepunt. Als gezegd is hij voor een EV opvallend licht en dat geeft wat extra’s via een levendig karakter. 

Hij stuurt vrij licht en is redelijk comfortabel geveerd. Met zijn 44 pk-elektromotor is het geen krachtpatser, maar in de stad sprint hij gewoon vlot van de plek. Een kritiekpunt: de stoelen zijn te stevig en de instelmogelijkheden beperkt. Wellicht verandert Dacia dat nog, wanneer die kritiek luid en duidelijk doorkomt.  

De Spring is een budget-model, maar de designer was duidelijk niet op vakantie. Hij doet vaag denken aan Renault-modellen als Clio en Captur. 

Zijn looks

Het interieur is niet het meest gesoigneerde in autoland, maar gewoon oké en het zicht rondom goed voor elkaar. De uitrusting scoort redelijk – met airco, DAB-radio en handsfree bellen bijvoorbeeld. In de iets luxere versie zijn er zelfs een boel eigentijdse snufjes aan boord. Als optie kun je een infotainment systeem met groot beeldscherm bestellen.

Veelzijdigheid? De bagageruimte is met 290 liter bruikbaar en achterin kunnen twee passagiers – en zéker de kids – heel redelijk zitten. Ook de achterbank is helaas nogal ‘stevig’ en als volwassen persoon zit je met wat opgetrokken benen. Daaronder ligt het accupakket immers.

Kortom: geen kanon op wielen, geen zalfje voor je imago, maar hij ziet er eigenlijk best aardig uit – zeker met leuke lakkleuren – en je profiteert van de vele voordelen van het EV rijden. Denk aan de souplesse en rust van een elektrische auto. 

Vergeet niet dat hij bovendien heilzaam werkt op je CO2-boekhouding (en milieugeweten) en garandeert dat stadscentra voor jou en je bedrijf in de toekomst toegankelijk blijven. Dat alles met het kostenplaatje van een gangbaar stadsautootje. Wat zeker helpt: voorlopig geen wegenbelasting, zeer lage onderhoudskosten en voordelig rijden op elektrische energie.  Zeker als je zelf zonnepanelen op je dak hebt. 

Je moet misschien even aan het idee van een Dacia wennen, maar hadden we dat vroeger ook niet met Skoda? En kijk nu eens waar die staan…

Dacia Spring Comfort

Afmetingen             373x152x158 cm

Gewicht:                  990 kilogram

Motor:                      elektrisch

Power:                      44 pk, 125 Nm

Prestaties:               125 km per uur, 0-100 in 19 sec.

Range:                     230 km (normwaarde WLTP), test circa 200 kilometer

Laadtijd:                  een uur – DC snellader – tot vier uur aan gangbaar laadpunt

Prijs:                        vanaf 17.890 euro

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Rob van Ginneken

Rob van Ginneken

Als autojournalist heb ik voor de ondernemer een specifieke kijk op de wereld van de mobiliteit ontwikkeld. De wereld om ons heen verandert in hoog tempo en de automobielindustrie reageert met een snelle transitie naar elektrisch rijden en de opmars van digitale diensten. Nieuwe trends dienen zich aan. Met internationale autotesten, fabrieksbezoeken, technologieworkshops en interviews hou ik de vinger aan de pols.
Lees ook…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…
Rij je zakelijk? Let dan goed op op de regels voor bijtelling van je bedrijfsauto. In dit artikel duiken we in de wereld van bijtelling voor…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…
Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom…
De populariteit van elektrisch rijden neemt snel toe. Daarmee groeit ook de behoefte aan een laadinfrastructuur – ook bij bedrijven zelf. In dit…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…