Kort voor de januari-‘deadline’ lanceerde Mitsubishi nog snel een nieuwe versie van de PHEV, de plug-in hybride Outlander die ooit voor bizarre taferelen in de showroom zorgde. Ook deze gefacelifte generatie gaat als warme broodjes over de toonbank. Hij is het ideale vangnet als je te laat hebt bedacht dat je eigenlijk een dikke Volvo of de Mercedes 7-procent-auto wilde hebben.
Gewoon nog te koop…..
Dat neemt niet weg dat het nu nog even een interessante optie is. Om de simpele reden dat hij gewoon nog te koop is. Dat klinkt trouwens zuurder dan bedoeld. Ford heeft ook nog een half-elektrische C-Max in de aanbieding, maar daar merk je aan alles dat die eigenlijk voor de Amerikaanse markt was bedoeld. Zelf zou ik dan altijd eerder voor een PHEV gaan, die voor een deel is ontwikkeld met Nederland in gedachten. Nergens rijden er zoveel rond als hier.
Designchef Kunimoto: ‘Kritiekpunten gladgestreken’
De nieuwe designchef Tsunehiro Kunimoto vertelde me tijdens de Tokyo Motor Show – zo spreek je nog een iemand – dat hij vooral heeft gewerkt om kritiekpunten glad te strijken. Technisch is er op het eerste gezicht niet veel veranderd, maar de PHEV is vooral een meer volwassen zakenauto geworden. Al ontbreken er nog steeds wat hightech snufjes die je in de betere businessclass normaal toch verwacht.
De voorkant is spannender en het interieur heeft een flinke stap vooruit gezet. Strakker en beter afgewerkt. Hét pluspunt is dat de Mitsubishi hoogwaardiger aandoet. De aandrijving werkt gelijkmatiger – dat was ook nodig – en hij is merkbaar stiller geworden. Alles bij elkaar een competente en zeer ruime SUV.