Categorieën

In een reportage voor de Nederlandse editie van Top Gear-magazine heb ik de lancering van de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV vergeleken met het leven van James Dean. Kort en heftig. Want na de jaarwisseling zal het niet echt meer stormlopen, schat ik zo.

Kort voor de januari-‘deadline’ lanceerde Mitsubishi nog snel een nieuwe versie van de PHEV, de plug-in hybride Outlander die ooit voor bizarre taferelen in de showroom zorgde. Ook deze gefacelifte generatie gaat als warme broodjes over de toonbank. Hij is het ideale vangnet als je te laat hebt bedacht dat je eigenlijk een dikke Volvo of de Mercedes 7-procent-auto wilde hebben.

Gewoon nog te koop…..

Dat neemt niet weg dat het nu nog even een interessante optie is. Om de simpele reden dat hij gewoon nog te koop is. Dat klinkt trouwens zuurder dan bedoeld. Ford heeft ook nog een half-elektrische C-Max in de aanbieding, maar daar merk je aan alles dat die eigenlijk voor de Amerikaanse markt was bedoeld. Zelf zou ik dan altijd eerder voor een PHEV gaan, die voor een deel is ontwikkeld met Nederland in gedachten. Nergens rijden er zoveel rond als hier.

Designchef Kunimoto: ‘Kritiekpunten gladgestreken’

De nieuwe designchef Tsunehiro Kunimoto vertelde me tijdens de Tokyo Motor Show – zo spreek je nog een iemand – dat hij vooral heeft gewerkt om kritiekpunten glad te strijken. Technisch is er op het eerste gezicht niet veel veranderd, maar de PHEV is vooral een meer volwassen zakenauto geworden. Al ontbreken er nog steeds wat hightech snufjes die je in de betere businessclass normaal toch verwacht.

De voorkant is spannender en het interieur heeft een flinke stap vooruit gezet. Strakker en beter afgewerkt. Hét pluspunt is dat de Mitsubishi hoogwaardiger aandoet. De aandrijving werkt gelijkmatiger – dat was ook nodig – en hij is merkbaar stiller geworden. Alles bij elkaar een competente en zeer ruime SUV.

Rob van Ginneken

Rob van Ginneken

Als autojournalist heb ik voor de ondernemer een specifieke kijk op de wereld van de mobiliteit ontwikkeld. De wereld om ons heen verandert in hoog tempo en de automobielindustrie reageert met een snelle transitie naar elektrisch rijden en de opmars van digitale diensten. Nieuwe trends dienen zich aan. Met internationale autotesten, fabrieksbezoeken, technologieworkshops en interviews hou ik de vinger aan de pols.
Lees ook…
Fiat Professional bestaat 40 jaar, maar om voor de hand liggen de redenen hielden zelfs de Italianen daar geen knalfeest bij. Terwijl doorgaans toch…
Het aanbod in de betaalbare compacte klasse wordt steeds krapper. Menig automerk zegt er geen droge boterham mee te kunnen verdienen. Vervelende…
Het is intrigerend om te zien hoe de Japanners eigenzinnig hun koers uitstippelen. Ook als het gaat om de run op elektrische auto’s. Toch houdt Mazda…

top 11 Must Read Belastingtips 2023

Belangrijkste Belastingwijzigingen + Adviezen 2023 om zeker te zijn van maximaal belastingvoordeel.