In Genève tussen het hypersportwagen- en prototype gezwijmel – het blijft werk! – signaleerde Rob ook de minder exotische autotrends. Lees: trends waar je als ondernemer van wilt weten.
Diesel verleden tijd?
Zo bleek ‘de diesel’ opvallend afwezig. Om het in Fawlty Towers-stijl te zeggen: een gevalletje don’t mention the diesel. Nu een hoge Duitse rechter heeft uitgesproken dat het oké is om zelfs vrij jonge auto’s uit stadscentra te weren, haakt de koper massaal af. En het ging al zo lekker.
Zelfs een laten we zeggen ‘hooggeplaatst verkooppersoon’ van Audi gaf in de wandelgangen toe voorlopig zelf twee keer te denken om er een te kiezen. Diezelfde vraag mag een ondernemer zich zeker ook stellen, want steden lijken er ook in ons land een race van te maken wie ‘de strengste’ wordt. Illustratief is het feite dat het grootste automerk ter wereld – Toyota – in Europa de handdoek gooit met dat soort auto’s. Ze zetten in op hybrides en voegen de daad bij het woord met een nieuwe gespierde 180 pk tweeliter. Trekkracht als – je voelt hem – een diesel.
Robuuste Land Cruiser
Hun enige uitzondering geldt voor zware jongens als hun nieuwe Land Cruiser. Alle reden om juist daar nog rap een test mee af te spreken. Misschien wel de laatste kans, niet? Bij de eerste kennismaking begrijp je meteen wat de Japanners bedoelen. De bijna vijf meter lange en manhoge terreinauto op zijn oersolide ladderchassis weegt dik twee ton en is nou niet bepaald een kandidaat om er een hybridemotortje in te sleutelen. In het vooronder ronkt een 2,8 liter viercilinder turbodiesel. Nu de productie van de Land Rover Defender is gestopt, wel zo’n beetje de laatste der Mohikanen.
Is het wat, zo’n Land Cruiser? Nou… ja en nee. Even afgezien van de vraag of je er over een paar jaar nog Utrecht en Arnhem nog mee in mag, is daar natuurlijk ook de praktische vraag of je dat moet willen. Een normale parkeerplek bleek een uitdaging. En bij parkeergarages zat ik achterdochtig naar de balk boven de ingang te kijken of dat allemaal wel goedkwam. Valt mee, zo blijkt.
TOYOTA LAND CRUISER 2.8D | |
---|---|
Aandrijving: |
2,8-liter viercil. diesel, 6V-automaat 4WD |
Vermogen: | 177 pk, 450 Nm |
Prestaties: | 175 km per uur |
Testverbruik: | 11 liter op 100 km |
Prijs: | 71.340 – 105.475 euro |
Krachtig, maar soepel
Dat geldt gek genoeg ook voor de rijeigenschappen. Ik zou er eerlijk gezegd aan kunnen wennen, ook al is dat even niet politiek correct. Maar toch: groot, enorm ruim, geen uitdaging gaat hem te ver en dan is er ook nog het opmerkelijk relaxete zitcomfort en een soepel werkende automaat.
Verrassend voor een auto die je – geef het maar toe – eerder wit gespoten in een Afrikaanse woestijn verwacht bij een of andere hulporganisatie. Je tokkelt op je zitpositie ergens tussen personenwagen- en truckhoogte rustig voort en – verdomd – dan blijkt de Land Rover nog een liter op negen tot tien kilometer te halen ook. De nieuwe motor is niet alleen meer geraffineerd, maar ook een slag zuiniger geworden.
Kom je weleens op een lastig bouwterrein? Moet er ooit een riviertje doorwaad worden? Of valt er een aanhanger tot drie ton te trekken? Bekijk hem eens. Het kon weleens je laatste diesel worden. Nou, toe dan maar: een grijs gekentekende dan?
Meer tijd, meer gemak en meer dan alleen tanken. Bekijk alle voordelen van een tankpas via De Zaak.
Elektrische Jaguar i-Pace
Het kan ook héél anders, mocht ik ergens buiten Genève constateren. Een select gezelschap journalisten – lees in dit geval: een opdringerige rot in het vak die aan alle beschikbare touwtjes trok – kon er even met de i-Pace sturen. De elektrische Jag’ die deze zomer wordt gelanceerd.
Geloof me: zeker even in je agenda zetten voor een testrit. Uiteraard valt er nog geen zinnig woord te zeggen over de range, maar als ik een gok mag wagen gaat hij een seismische schok in de wereld van de e-mobiliteit opleveren. Oke, er zullen meer premium-merken volgen – Audi bijvoorbeeld – maar zelfs een korte indruk op een handling course maakt duidelijk dat het iets bijzonders is.
JAGUAR I-PACE | |
---|---|
Aandrijving: | elektromotoren, 4WD |
Vermogen: | 400 pk, 696 Nm |
Prestaties: | 200 km per uur, 0-100 in 4,8 sec. |
Accu/range: | 90 kWh, range 480 km (WLTP) |
Prijs: | 80.330 euro |
Geen lange neus
Ook uiterlijk trouwens, want hij heeft weliswaar het Jaguar-DNA, maar dan niet langer met die typische lange Jaguar-neus. Hoeft ook niet, legt de designer uit, want er ligt geen grote motor voorin. Daarom is de cabine ondanks een redelijk handzaam formaat toch opvallend ruim geworden. Ook achterin. Zelfs de bagageruimte is huge. Of moet je zeggen groszartig, want hij wordt in Oostenrijk gebouwd bij specialist Magna Steyr. Wel zo handig, met de Brexit voor de deur.
In feite staat de i-Pace op een soort jumboformaat skateboard onderstel met een gigantisch 90 kWh batterijpakket onder de hele voertuigvloer en aan elk eind een 195 pk-elektromotor. Samen goed voor een enorme trekkracht natuurlijk en dat levert samen met de vier aangedreven wielen en een blik vol elektronica een heerlijk wendbare op. Die razendsnel accelereert. Geen geneuzel met afgeknepen prestaties trouwens, want hij loopt gewoon 200 plus. Noem het een sport-SUV.
Tesla-vibe
De Jag’ heeft op mij hetzelfde effect als jaren geleden de Tesla S door zijn range en pure power. Toen de stand van de techniek, maar dit is toch andere koek. Het is – tja – eigenlijk gewoon een Jaguar, maar dan elektrisch. En met een 21ste eeuws dashboard dat nog sterk doet denken aan de prototypes die op internationale autoshows te zien waren. Zeer geavanceerd, maar – jippiekajee! – nog wel met draaiknoppen en toetsen op de strategische plekken. Zodat de drie – drie! – gigantische schermen op de console en achter het stuurwiel hun sciencefiction effect verliezen.