Het is intrigerend om te zien hoe de Japanners eigenzinnig hun koers uitstippelen. Ook als het gaat om de run op elektrische auto’s. Toch houdt Mazda wél – zij het losjes - contact met de realiteit. Daarom komen ‘ze’ nu met hun eerste PHEV-model. Uiteraard in de zakelijke klasse. Onze testpiloot Rob van Ginneken reisde naar Estoril om de geheel nieuw ontwikkelde grote SUV in het Portugese kustgebied de sporen te geven. Ook in zijn elektrische fluisterstand.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Mazda’s eerste plug-in hybride 

Als je er een beetje gevoel voor hebt, moét je wel een soft spot hebben voor Mazda. Het design is karakteristiek en stijlvol, maar het is vooral de aandacht voor motoren en ondersteltechniek die de modellen een bijzonder sausje geeft. De Japanners hebben dynamiek en fijne rijeigenschappen met stip genoteerd staan.

Het design is karakteristiek en stijlvol, maar het is vooral de aandacht voor motoren en ondersteltechniek die de modellen een bijzonder sausje geeft.

Als een van de weinigen zoeken Mazda-techneuten en ontwerpers extreem efficiënte alternatieven voor de tegenwoordig alom aanwezige batterij-elektrische auto. Letterlijk en figuurlijk tegen stroom in.

De vraag is: buigt Mazda met hun allereerste PHEV dan toch voor de ‘elektrificatiedruk’ vanuit de Europese Unie? Nope. Net als de onverzettelijk Galliërs uit de Asterix-strips bieden ze taai weerstand en kiezen ze voor zelfontwikkelde technologie. Of zo je wilt: een toverdrank voor de aandrijving. Gewoon, omdat het kan. En omdat de techniek in de praktijk minstens even milieuvriendelijk is en vooral zo fijn rijdt. 

Direct en solide sturende auto 

Eerst maar even zijn signalement. De nieuwe CX-60 is met zijn lengte van 475 centimeter een kloek formaat auto en krijgt desondanks tóch een extra portie dynamiek mee. Dat lukte alleen door hem rigoureus nieuw te ontwerpen en achterwielaandrijving mee te geven, zoals we gewend zijn bij sportwagens en pakweg BMW’s. 

Er moest dus een compleet nieuw onderstel komen. Bovendien werd de krachtbron een kwartslag gedraaid en staat die nu ‘klassiek’ in de lengte met een 8-versnellingsautomaat erachter. 

Onder de streep levert dat, ondanks zijn stevige gewicht, een lekker direct en solide sturende auto op. Een auto die bovendien aangenaam comfortabel blijft en niet te veel overhelt in bochten. Om dat te bereiken, stopten ze zelfs racetechniek in het onderstel. 

De sterkste productie-Mazda ooit

De CX-60 e-Skyactiv PHEV is een aardig indrukwekkende binnenkomer in deze voor Mazda nieuwe klasse. Het is logische stap omhoog uit een Mazda CX-5 of de zoveelste SUV van een meer doorsnee merk.

Ook onder de motorkap geen halve maatregelen: een dikke 190 pk sterke, 2,5 liter benzinemotor werkt samen met een 175 pk elektrische motor. Aan de achterwielen geeft dat een systeemvermogen van 327 pk. En minstens zo belangrijk: een dubbelgespierde 500 Nm trekkracht. Dit is de sterkste productie-Mazda ooit.

Het zal duidelijk zijn dat hij ondanks zijn formaat behoorlijk rap is. Met alle benzine- en elektrische pk’s in volle galop zoeft hij soepeltjes door de versnellingen heen en doorbreekt in nog geen 6 tellen de 100 kilometer per uur.

Mazda ontwikkelde trouwens een geheel nieuw achtversnellingsbak, die extra vlot schakelt en dus dynamischer reageert.

Ideaal voor lange zakelijke ritten 

De souplesse is indrukwekkend en hij mag 2,5 ton op de trekhaak meetorsen. Zakelijk handig en in privétijd ideaal voor de caravan of boottrailer. 

Mazda CX-60

Mazda begrenst zijn top elektronisch bij 200. Meer dan vlot zat. Zoals het een Mazda betaamt, is de CX-60 een echte ‘rijdersauto’ die helemaal tot zijn recht komt in lange en uitdagende ritten. Een vinkje voor de pretfactor dus.

En dan is daar natuurlijk die andere troefkaart: volledig opgeladen belooft hij een elektrische range van in theorie 63 kilometer.

In de praktijk noteerde ik dat je zo’n veertig, vijftig kilometer in alle rust kunt voort zoeven. Prima voor woonwerk verkeer en een fluister-entree in een stad.

 

Mazda zou Mazda niet zijn…

Dat alles blijkt nog maar hoofdstuk 1 van het nieuwe boek. Er komt binnenkort nog een technisch zeer geavanceerde en superzuinige drieliter zescilinder met hybridetechniek. Goed gelezen: zescilinder-lijnmotor. 

Daarnaast dropt Mazda een bommetje van het type ‘dat maken we zelf wel uit’. Ze lanceren volgend jaar een nog dikkere 3,3-liter diesel met unieke technologie. Geloof mij: als iemand bij pakweg Opel zoiets voorstelt, wordt hij subiet in een dwangbuis afgevoerd. Maar toch staat het volgend jaar in dit theater! Maar hoezo ontwikkelen ze, zwaar tegen de stroom in, tóch zo’n diesel? 

‘Wacht maar tot de lancering. Hij rijdt geweldig, voelt heel levendig aan, kan een heel grote aanhanger trekken en scoort records als het gaat over brandstof besparen en uitstoot.’

De in Estolril aanwezige Mazda-ontwikkelingstechnici melden met een minzame glimlach: ‘Wacht maar tot de lancering. Hij rijdt geweldig, voelt heel levendig aan, kan een heel grote aanhanger trekken en scoort records als het gaat over brandstof besparen en uitstoot.’ Zeer benieuwd!     

Instappen maar!

In zijn cabine merk je door de brede console en middentunnel goed dat de Japanners een klassiek bouwconcept hebben gekozen. De grote motor en lange 8-versnellingsbak staan in de lengte van de auto en moeten nu eenmaal ergens heen. Het goede nieuws is dat hij door zijn formaat toch aardig ruim is.

Voorin word je verwend met een fraaie afwerking rondom en een zeer complete hoogwaardige uitrusting. De CX-60 biedt uitstekend zitcomfort – al zijn de stoelzijwangen misschien wat stevig. Maar het kan ook zijn deze schrijver iets aan de brede kant is. Het geheel is strak ontworpen, met een overzichtelijk dashboard en dankzij de centrale ‘menuknop’ ook een prima bediening. Je verwacht ook niet minder. 

Bijzonder detail: hij heeft een systeem dat de rijder via een camera en sensoren opmeet en vervolgens ongeveer de juiste stoelinstelling kiest. Die kun je vervolgens bijstellen en opslaan. Stapt vervolgens bijvoorbeeld je partner in, dan past de auto zelf de stoel aan op zijn of haar instellingen. Ook heel handig: een geavanceerd camerasysteem dat je beter dan ooit helpt bij parkeren en laveren. 

Op de achterbank merk je helaas wel dat deze Mazda wat cabinelengte opoffert aan de gesoigneerde lang neus. Je zit vanzelfsprekend goed en de ruimte is als gezegd prima, maar op basis van het formaat auto verwacht je meer. 

Met zijn bijna onmerkbaar schakelende 8-versnellingsautomaat gedraagt hij zich verrassend zuinig. Bij normaal gebruik rijdt de CX-60 immers veelal elektrisch. Een aandachtpuntje is het geluid dat je dan hoort wanneer de motor mee gaat werken. Op de testroutes gebeurde dat opvallend weinig, maar de fabrikant zegt toch ze nog werken om dat comfortdetail te verbeteren.

De prijs is businessclass 

Zijn prijs – vanaf 51 mille – is businessclass. Een hotspot van de zakelijke markt. Daarmee concurreert hij serieus met de premium Duitse en Zweedse merken. In dat licht bezien biedt de CX-60 veel auto voor het geld. 

Ik zou zeggen dat hij met name hoogwaardige Duitse merken pijn gaat doen. Zijn gesoigneerde afwerking, comfort, bijzondere uitstraling en vooral het unieke karakter zijn echt troefkaarten. Na Tesla hebben niet veel merken zo eigenzinnig tegen de stroom in geroeid. Hulde!

Specificaties Mazda’s CX-60
Afmetingen: 4.745 mm/ 1.890 mm/ 1.680 mm (LxBxH)
Motor: 2,5-liter 4cil. (191 pk) en elektromotor (175 pk) 
Prestaties: systeemvermogen 327 pk (500 Nm)
Transmissie: 8-versnellingsautomaat, achterwielaandrijving
Testverbruik: 50 km elektrisch/ 2,7 liter op 100 km
Trekgewicht: 2.500 kg
Topsnelheid: 200 km/u
Acceleratie: 0-100 in 5,8 sec.
Prijs: vanaf € 51.690 (Prime Line)

 

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Rob van Ginneken

Rob van Ginneken

Als autojournalist heb ik voor de ondernemer een specifieke kijk op de wereld van de mobiliteit ontwikkeld. De wereld om ons heen verandert in hoog tempo en de automobielindustrie reageert met een snelle transitie naar elektrisch rijden en de opmars van digitale diensten. Nieuwe trends dienen zich aan. Met internationale autotesten, fabrieksbezoeken, technologieworkshops en interviews hou ik de vinger aan de pols.
Lees ook…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…
Rij je zakelijk? Let dan goed op op de regels voor bijtelling van je bedrijfsauto. In dit artikel duiken we in de wereld van bijtelling voor…