Toyota Aygo X
Het aanbod in de betaalbare compacte klasse wordt steeds krapper. Menig automerk zegt er geen droge boterham mee te kunnen verdienen. Vervelende ontwikkeling, want het is een marktsegment waar ook ondernemers en zakelijke rijders shoppen. Gelukkig zijn er uitzonderingen. Zo zien de Koreanen zulke rijders met een klein budget nog wel zitten. En eerlijk gezegd tot onze niet geringe verrassing gooit ook Toyota nu een hoge troefkaart op tafel.

Bij de eerste testen rondom Barcelona stelt onze autospecialist Rob van Ginneken vast dat de Aygo X na een fikse groeispurt zelfs een toefje businessclass DNA meekrijgt. Het is met enige fantasie een in de was gekrompen Yaris met een geavanceerde uitrusting, die je eerder in de businessclass verwacht. Bizar, als je weet dat de prijslijst voor een leuke uitvoering bij ruim 17 mille start.

Kan een compacte auto eigenlijk ‘zakelijk’ zijn? Misschien is het dan aardig om aan te stippen dat Peugeot ooit met een handzaam model tot Zakenauto van het Jaar werd gekroond. Die ging toen als warme broodjes naar ondernemers, maar zeker ook hele hordes gezondheidszorg- en andere dienstverleners.

Ook de Aygo X is een auto met zo’n verhaal. Het is een bekend gegeven dat zijn minuscule voorganger al voor 70 tot 80 procent via leaseconstructies werd afgeleverd. Vaak ook zakelijk via private lease. Het zou mij niet verbazen als dit nieuw ontwikkelde grotere model, zijn weg naar de ondernemer nog veel beter gaat vinden. Zeker in deze tijd waarin de auto van de zaak vaak in een ‘mobiliteitsbudget’ is vertaald.

De Aygo X groeide tientallen centimeters naar ruim 370 centimeter lengte en werd breder en hoger.

Misschien eerst even wat achtergronden over deze ‘supermini’. Zo is hij als eerste Toyota geheel in de Belgische ontwikkelingsafdeling ontworpen. En dat is te merken. Je moet hem in autoland wel twéé treetjes hoger inschalen. De Aygo X is veel meer afgestemd op moderne ontwikkelingen – met name veiligheid technisch – en je zit als Europeaan ook niet langer shocking klem in een te krappe stoel binnen een te smalle cabine.

Toyota Aygo X

Mini-SUV

De techneuten hebben er een soort ‘design mini-SUV’ van gemaakt. Vrij hoog op de poten dus. Hij oogt speels en dat geldt opmerkelijk genoeg vooral ook voor de witte zonder opsmuk. De Aygo X groeide tientallen centimeters naar ruim 370 centimeter lengte en werd breder en hoger. Geinig detail: zo groot waren de Volkswagen Golf en Toyota Yaris ooit. Vergeet dus alles wat je over de basis-Toyota denkt te weten. In feite werd alleen het kleine driecilinder motorblokje overgenomen.

De Japanners bouwen hem trouwens ook in Europa, om precies te zijn Tsjechië. Ze hebben er kennelijk vertrouwen in, want ondanks zijn nog steeds vrij bescheiden status en voetafdruk krijgt de nieuwe Aygo X tien jaar garantie mee.

Europees bloed

Bij de eerste testen in de omgeving van Barcelona wordt rap duidelijk dat er serieus werk van is gemaakt. De auto maakt ondanks zijn handzame afmetingen in veel opzichten een volwassen indruk.

Meest verbluffend is het feit dat Toyota het complete ‘Safety Sense 2’ pakket standaard monteert.

Je zit heel redelijk en de rijdersstoel staat hier bewust verhoogd, zodat je á la SUV een beter zicht rondom hebt. Op de achterbank is het voor volwassen passagiers zeker geen feest, maar het gaat net. Ik zou nét achter mezelf kunnen zitten bijvoorbeeld en de kids zitten er prima. Als pa of ma de stoel tenminste niet helemaal naar achteren schuift. De bagageruimte werd anderhalf keer groter. Nog steeds niet riant, maar beter bruikbaar.

Het kwartje valt met name wanneer je je verdiept in alles wat in en achter het dashboard verstopt zit. Meest verbluffend is het feit dat Toyota het complete ‘Safety Sense 2’ pakket standaard monteert. Denk dan aan adaptieve cruise-control met camera- en radartechniek, verkeersbordherkenning, een systeem dat de auto actief helpt om binnen de weglijnen te blijven en een remhulpsysteem met voetgangers- en fietsersherkenning.

Verder noteren we standaard airco, airbags rondom, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een multimediasysteem inclusief beeldscherm met Apple Carplay en Android Auto. Plus een achteruitrijcamera. Alleen de goedkoopste ‘lok’ versie van 16 mille heeft die niet.

Nu een geen hybride

Onder de motorkap, zeer tegen de Toyota-traditie in, geen spoor van hybride techniek. Dat zou de kostprijs volgens de R&D-techneuten ver opjagen. De Aygo X moet het doen met een op zich trouwens aardig geavanceerde (VVT-i) 1-liter driepitter met 72 pk, die er enthousiast op los ronkt als je stevig doortrekt. Eenmaal op gang is het geluidstechnisch gesproken overigens prima te doen.

Gelukkig is het ook niet de zwaarste auto, dus kun je toch redelijk meekomen. Een andere voordeel van het gewicht vind je in het verbruik terug, want we noteerden vrij makkelijk rond de 1 op 20.

Hij profiteert met zijn comfort en rijeigenschappen volop van de nieuwe basis. Dit platform werd ontwikkeld voor aanzienlijk grotere modellen. Als gezegd is het een ingekorte broeder van de Yaris en dat voel je in zijn heel fatsoenlijke veergedrag. Ook op verkeersdrempels houdt hij het beheerst.

Een ander lang niet alledaags detail is de optie van een alternatieve transmissie: een CVT-automaat. Die kun je desgewenst met schakelflippers achter het stuurwiel door zeven versnellingsstappen heen schakelen. In de stad ideaal, maar het prijskaartje loopt wel aardig op dan. Het verbruik ook trouwens.

Toyota Aygo X

Datzelfde budgetdilemma geldt trouwens ook als je hem ‘design’ aankleedt met kekke interieurdetails en een tweekleurige autolak. Geen probleem als je gewoon een leuke kleine auto zoekt, maar voor veel – ook zakelijke – kopers komen dan misschien toch andere modellen in beeld. Lukt het om je verstand er in de showroom bij te houden, dan blijft de Aygo X een auto met een echte troefkaart. Gewoon in wit met zwarte accenten is er ook weinig mis met dit crossover modelletje.

Geen raket op wielen, maar een secuur en vlot rijdende handzame auto met een comfort- en veiligheidsuitrusting waar menig businessclass model een puntje aan kan zuigen. Ook een nadere kennismaking waard als je een ‘tweede auto’ met een hoog veiligheidsniveau zoekt voor het thuisfront. Private leasen kost je de kop niet…

Specificaties
Toyota Aygo X play
Motor
1-liter VVT-i 3-cilinder 12 kleppen, 5 versnellingen
Power
72 pk, 93 Nm
Prestaties
Top 158 km per uur, 0-100 in 15 sec.
Testverbruik
Rond de 1 op 20
Afmetingen  l/b/h
370/174/153 cm (bagage 231 liter)
Trekgewicht
Niet mogelijk, wel speciale fietsdrager beschikbaar
Prijs (play)
17.595 euro/ lease 269 euro mnd (basisversie 15.995 euro)
Rob van Ginneken

Rob van Ginneken

Als autojournalist heb ik voor de ondernemer een specifieke kijk op de wereld van de mobiliteit ontwikkeld. De wereld om ons heen verandert in hoog tempo en de automobielindustrie reageert met een snelle transitie naar elektrisch rijden en de opmars van digitale diensten. Nieuwe trends dienen zich aan. Met internationale autotesten, fabrieksbezoeken, technologieworkshops en interviews hou ik de vinger aan de pols.
Help de slachtoffers en doneer
Bij uitzonderlijke rampen slaan de 11 samenwerkende hulporganisaties de handen ineen onder de naam Giro555. Zij vragen heel Nederland zich aan te sluiten om geld in te zamelen voor hulp aan slachtoffers. Want samen redden we meer levens.
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
Lees ook…
Met de Mercedes EQB neemt het Duitse premium merk een volgende stap bij de elektrificatie van zijn modellenlijn. De transitie verloopt steeds sneller…
Vanuit verschillende richtingen vonden deze drie elkaar in Soilmates, hun gezamenlijke onderneming. Dave le Roux, Sander Breedveld en Jasmijn Rijcken…
Als pizzabezorger maakte Hajo Bertrand kennis met de bezorg- en afhaalbusiness. Na diverse avonturen als franchisenemer begon hij zijn eigen sushi…