Betalen!
Geld is emotie. Al jong was ik vol begrip voor Dagobert Duck die beurtelings gestrest en opgetogen kon raken door zijn pakhuis vol munten. En wanneer we hier in huize Tiggelaar een spelletje Monopoly doen, gaat het hard tegen hard. “Zijlweg! Van mij, betalen!”, “Te laat! De volgende heeft al gegooid!”, “Niet eerlijk! Dat geld is van mij! Hier met dat geld!” Enfin, dat soort intellectuele gedachtewisselingen.
Rekening
Ook wanneer er een rekening binnenkomt die naar boven afgerond lijkt te zijn, zakelijk of privé, schieten alle meters in het rood. Vaak blijkt achteraf dat ik ongelijk heb. Dat ik inderdaad had ingestemd met die voorrijkosten, risicotoeslag en ‘divers klein materiaal’.
Maar toch, zo houd ik mezelf voor, af en toe verhit in de telefoon klimmen zorgt ervoor dat mensen ook de volgende keer goed opletten wanneer ze de BV Tiggelaar een factuur sturen.
Als ik namelijk ergens een hekel aan heb, is het dat mensen een loopje met me nemen op financieel gebied.
Running gag in huize Tiggelaar
Bij ons thuis is het een ‘running gag’ geworden. Jaren geleden kreeg ik een factuur van een freelancer die minutieus elke minuut had verantwoord. Met als klap op de vuurpijl, helemaal onderaan: ‘Maken factuur: 15 minuten.’
Ik had ‘m eigenlijk moeten inlijsten. Dat je met zo’n factuur een kwartier bezig bent, dat geloof ik ook vandaag nog wel. Maar dat je dit apart specificeert en in rekening brengt, dat werd met het verstrijken van de jaren steeds ongeloofwaardiger.
Althans, totdat ik vorige maand een rekening kreeg van een mediabedrijf voor het aan mij versturen van een aantal videobestanden via de internetdienst WeTransfer. Kosten: € 65,-, exclusief btw. Hier waren de minuten niet verantwoord, wat mij voor de volgende vraag stelde. Zijn deze slimme mediamensen er vijf minuten mee bezig geweest en gaan ze écht voor € 780,- per uur? Of kost hun stagiair € 32,50 per uur en is die zo dom dat hij er twee uur zoet mee was?
Met de betreffende freelancer heb ik nooit meer zaken gedaan. En ook dit mediabedrijf is € 65,- rijker en een klant armer.
Heftige emoties
Geld is emotie, ik zei het al. En vooral geld betalen aan een ander roept heftige emoties op. Rekeningen en facturen zijn daarom een zeer indringende vorm van communicatie. Zeker in het kleinzakelijke verkeer, waar de rekeningen vaak nog allemaal fysiek door de handen van de ondernemer zelf gaan.
Daarom moeten je nota’s transparant en eerlijk zijn. Daarom mogen ze nooit tegenvallen (want dan heb je in het voortraject een paar steken laten vallen). Daarom vermeld je af en toe dingen op een factuur tegen nultarief.
En daarom specificeer je nooit, maar dan ook nooit minuten en euro’s voor het versturen van een e-mail, het maken van de factuur, het dichtlikken van de envelop, het plakken van de postzegel en het gedetailleerd en langdurig afvegen van je billen met de wensen van je klant.
Ben Tiggelaar is de vaste columnist van tijdschrift De Zaak. Hij is schrijver en trainer, met als doel: mensen te helpen hun dromen om te zetten in actie. Hij werkt vanuit eigen praktijkonderzoek, met veel gevoel voor entertainment en een gedegen achtergrond in gedragswetenschap.