Je kent het gezegde wel: eerlijk duurt het langst. De kop boven deze column zegt in feite hetzelfde. Want eerlijk en duurzaam zijn synoniem. En wie wil er nou niet eerlijk zakendoen. Toch?
Vroeger, toen roken nog gezond was, bestonden er hele fabrieken die sigaretten fabriceerden. Aan de lopende band nog wel. Dat ging namelijk een stuk sneller dan met de hand en leverde heel veel winst op. Konden ze zomaar racewagens van laten rijden. En reclames maken van heel stoere mannen die sigaretten rookten. Wilden wij er niet allemaal zo uitzien als de ‘Marlboro man’?
Op een zeker moment ontdekten wetenschappers dat die sigaretten kanker veroorzaakten, maar omdat dat erg vervelend zou zijn voor de winst werd dat heel lang aan niemand verteld. Er werden zelfs rapporten gemaakt waaruit bleek dat je helemaal geen kanker van roken kreeg. Tja, dat begrijpen we nu niet meer.
Dus, heel erg lang werden miljarden sigaretten verkocht terwijl de makers wisten dat het slecht was voor de gezondheid. En op dat moment vertoonden zij dus crimineel gedrag. Je maakt iets en weet dat het slecht is. Hoe is het mogelijk, zou je zeggen.
De stap naar duurzaam gedrag is van hieruit eenvoudig te maken. Vraag je af of jouw product of dienst de wereld tot een betere plek maakt. Moeilijk te beantwoorden? Het wordt iets eenvoudiger als je in lange termijnen denkt. Hoe verhoudt jouw product of dienst zich tot komende generaties? Is het slecht of goed voor hen? Laten we eens een kleine oefening doen.
Productie van schaliegas? Kost meer energie om het uit de aarde te halen dan de energie die je eruit haalt. Noemen we ROEI (Return On Energy Invested). Bovendien is het erg vervuilend. Niet goed voor toekomstige generaties. Stoppen ermee.
Import van gas uit Rusland? Kortetermijnoplossing voor een langetermijnprobleem. Niet duurzaam, want daar kijken we naar de lange termijn.
Het verkopen van oneerlijke financiële producten en diensten? Heeft dat dan ook met duurzaamheid te maken? Jazeker, want die verkoop is maatschappelijk volkomen onverantwoord, dus niet duurzaam. Houdt niet duurzaam stand, duurt niet…
Als je het zo bekijkt gaat duurzaam handelen dus veel verder dan alleen maar groen, elektrische auto’s, LED-verlichting en afval scheiden. Het gaat om ons totale gedrag. Dat toekomstgericht moet worden. Precies.
En het laatste goede nieuws: bedrijven die duurzaam opereren maken allemaal meer winst op de lange termijn. En da’s helemaal mooi.
Leen Zevenbergen is serie-ondernemer. Hij begon op zijn 24ste met zijn eerste bedrijf, Bolesian, dat hij zeven jaar later verkocht aan Cap Gemini. Vanaf dat moment werkte hij aan circa twintig start-ups en gaf hij leiding aan drie grote multinationals. Hij is schrijver van managementboeken, geeft lezingen, heeft een aantal commissariaten en is CEO van het Zweedse zonne-energiebedrijf Solarus.

Als succesvol mkb’er deelt Leen Zevenbergen in zijn column voor De Zaak zijn ervaring en ideeën met mede-ondernemers.

Nieuw personeel werven?
Talent is schaarser dan ooit, het aanbod in vacatures verschuift en werving en selectie vindt steeds vaker op afstand plaats. Lees deze 5 redenen waarom werkgevers waardevolle kandidaten verliezen tijdens het recruitmentproces én tips hoe je dit kunt voorkomen.
Bereken autoverzekering besparing
Altijd met een gerust gevoel de weg op, met de uitgebreide autoverzekering van Allianz voor personenauto’s en bestelwagens. En met de onlangs verlaagde tarieven kan je nu tot €500 per jaar besparen.
Lees ook…
De oorlog in Oekraïne is 1800 km van ons vandaan, maar voelt toch dichtbij. Elke dag schrikken we weer van de heftige beelden van steden die volledig…