Column Marcel Willems | Thexton Armstrong Willems

De economie zit in de lift en als ondernemer merk je dat je bedrijf ook weer groeit. Leuk toch zou je zeggen. “Groei is toch goed?" Want als je groeit, maak je meer omzet en dan maak je dus ook meer winst. Toch?!

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Was het maar zo eenvoudig. Eigenlijk zou elke ondernemer die groeit, weer even terug moeten naar de basis. Groeien gaat namelijk niet zonder horten of stoten. Net als de baby die sprongen maakt, met schokken groeit, zie je bij bedrijven niet anders. Alleen waren we daar even niet op bedacht. En daarom gaat het met menig bedrijf in de groeifase toch mis. Jammer en niet nodig.

Groeischokken

Wees dus op je hoede. Groeien betekent nogal wat voor je bedrijf. Je krijgt het drukker, je moet waarschijnlijk mensen aannemen of met meer zzp’ers om je heen gaan werken. Je krijgt steeds minder grip op alles, wellicht moet je iemand extra aannemen voor de werkvoorbereiding, verkoop of administratie. Het gebouw waar je inzit wordt te klein, door de groei neemt je behoefte aan cash toe omdat je zaken moet voorfinancieren (jaja, de kosten gaan voor de baten) en ga zo maar door.
Bezint dus eer ge begint! Laat de groei je niet overkomen maar bereid je erop voor. Waar wil je met je bedrijf naartoe, waarom ben je anders dan je concurrenten? Zijn je processen en structuren op orde? Ken je je kostprijs? Hoe ziet je liquiditeit eruit, hoe groot zou je willen (of kunnen) worden? Allemaal vragen waar je goed over moet nadenken voordat je de groei jezelf laat overkomen. Doe je dat niet, dan ga je gegarandeerd de groeischokken voelen. En die komen soms hard aan.

Groei is duur

Wist je dat groei betekent dat je in eerste instantie meer liquiditeit nodig hebt, of simpel gezegd meer geld? “Oei, daar had ik even geen rekening mee gehouden.” En dan kom je ineens in de knel na een aantal maanden groei en kun je je rekeningen niet meer betalen. Je wil toch zeker niet dat je dat overkomt?!
Ik wil je graag 3 tips geven die je zeker kritisch onder de loep moet nemen voordat je gaat groeien:
  1. Zorg voor een duidelijke visie; zonder richting weten jij en je personeel niet waar je met je bedrijf naartoe moet.
  2. Zorg dat de fundering goed is. Met fundering bedoel ik je bedrijfsvoering en alles wat daarbij komt kijken zoals je structuren en processen, de taken en verantwoordelijkheden van je mensen, een adequate administratie (meten is weten) en een juiste prijsstelling.
  3. Zorg dat je financiering goed geregeld is. Groei betekent automatisch dat je – tijdelijk – meer geld nodig hebt. Als je dat niet geregeld hebt, loop je het risico dat je vastloopt en dat je beperkte liquiditeit je de das omdoet.
Veel plezier met groeien!

Groeien door het overnemen van een bedrijf?

Bekijk onderstaande bedrijven. Deze staan sinds kort te koop. Reageer kosteloos op interessante profielen en kom direct in contact met de verkoper.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
Efficiënt voorraadbeheer bereik je met de perfecte balans. Aan de ene kant wil je geen nee verkopen aan je klanten. En aan de andere kant wil je je…
Financiering vinden voor je bedrijf kan ingewikkeld en duur zijn. Je kunt een bank niet voldoende zekerheid bieden. Of de rente is erg hoog. Hoe kun je…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je weten hoe je als ondernemer andere inkomstenbronnen…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…