Bij het woord sponsoring doemt al snel het beeld op van het bord langs de kant van het sportveld en een advertentie in het clubblad. Maar resultaatgericht sponsoren gaat veel verder dan dat. Hoe? Tien tips van sponsorexpert Erik Ruts.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Uit een eerder gehouden poll op dezaak.nl blijkt dat 41 procent van u niet sponsort omdat het niet genoeg oplevert. Vaak is sponsoring niet meer dan een veredelde gift, waar u weinig voor terugkrijgt. Zeker in tijden van crisis wilt u niet het idee krijgen dat u geld in een bodemloze put gooit. Maar als u de recessie juist aangrijpt om creatief met sponsoring om te gaan, kan het veel opleveren.

Maar wat levert het u als sponsor dan op en hoe krijgt u het voor elkaar? Een bord langs het veld mag dan wel sympathiek zijn, maar levert niks op volgens Erik Ruts van Sponsorbrein. Tien tips van Ruts om wél resultaatgericht te sponsoren:

  1. Bepaal voor uzelf wat u wilt bereiken en koppel daar gewenste resultaten aan. Ga na of u uw resultaten heeft gehaald en vraag medewerking van de gesponsorde hierbij. Bij een kortingsactie met een vereniging van duizend leden legt u bijvoorbeeld vast dat het doel is dat minimaal tien procent bij u afneemt en dat minimaal één procent nodig is om uit de kosten te komen. Gaat u voor meer naamsbekendheid? Plaats een quiz op de website van de gesponsorde waarmee u uw bekendheid en uitstraling peilt. Leg in de sponsorovereenkomst niet alleen vast wat u krijgt aan uitingen, maar ook de respons die u verwacht.  
  2. Zorg dat u weet wat u wilt, vóór u een telefoontje krijgt met een sponsorverzoek. Als het u overvalt, wordt er op uw gevoel ingespeeld. Bedenk ‘wat wil ik wel en niet doen en wat wil ik er aan uitgeven?’  
  3. Het maximale haalt u uit sponsoring in het werkgebied of de omgeving van uw bedrijf. Bij welke verenigingen zitten mijn klanten? Weet waar uw publiek zit en ga daar een actie doen als sponsor.  
  4. Check wat voor vlees u in de kuip hebt voor u ja zegt. Doe research op internet en in de omgeving. Vraag andere sponsoren of de gesponsorde zich aan de beloftes houdt en wat er voor hen uitkomt.   
  5. Als u écht resultaten wilt bereiken met sponsoring, vraagt dat aandacht. Is dit moeilijk vanwege tijdgebrek, stel dan een stageplek beschikbaar voor iemand die een opleiding op dat gebied volgt. Of vraag als tegenprestatie de club die u sponsort een vrijwilliger beschikbaar te stellen die het nodige voor u kan doen.  
  6. Maak klanten duidelijk dat u aan sponsoring doet. Als u een wijkfeest sponsort, zet dan een pot voor de inzameling van geld op de toonbank. Elke euro extra is natuurlijk welkom.  
  7. Vergeet niet via uw eigen uitingen aandacht te geven aan sponsoring! Dit gebeurt veel te weinig. Zet het op de website, in uw nieuwsbrieven en dergelijke. Hang foto’s op in de zaak, lijst een aandenken in dat u van de gesponsorde krijgt. Wees niet te bescheiden, het is zonde om het niet te laten zien, benut die aantrekkingskracht. Heeft u een bijzondere sponsoractie, maak dan een persbericht en stuur dit naar het huis-aan-huisblad en de regionale nieuwssites.  
  8. Als u sponsort puur voor de goodwill en omdat het onontkoombaar is: trek er een budget voor uit – als het op is, is het op. Tegen degenen die met een sponsorverzoek komen, zegt u simpelweg: ‘sorry, het budget is nu op, volgend jaar weer’.   
  9. Mocht u niet echt openstaan voor vernieuwing en toch een bord langs de kant plaatsen, maak het dan opvallend. Zet er iets op dat de verbondenheid aantoont, zodat het geen advertentie, maar een sponsorbord is. En less is more: vermijd zaken als telefoonnummer en adres. Logo, bedrijfsnaam en website is het maximum.   
  10. Tot slot: de basis van sponsoring is betrokkenheid. Veel mkb’ers sponsoren een club of project omdat ze er persoonlijk iets mee hebben. Dat levert een goed gevoel op, en dat is ook het sterke punt. Het belangrijkste resultaat van sponsoring is dat mensen het sympathiek vinden. Een advertentie doe je voor jezelf, sponsoring voor de goede zaak.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…