Hoe gebruiken ondernemers sociale media?
‘Nederland loopt voorop als het gaat om sociale media, we zijn in de volgende fase beland. De scheiding wordt steeds scherper: aan de ene kant ondernemers die sociale media, marketing, sales en communicatie afstemmen en dit in hun bedrijfsvoering hebben geïntegreerd en aan de andere kant ondernemers die het niet lukt het goed van de grond te krijgen.’
LinkedIn: do’s & don’ts
|
Waar blijven kansen liggen?
‘Hoe ondernemers sociale media benutten, is heel wisselend en varieert per branche. Kleinere bedrijven die het ernaast doen, worstelen vaak. Doordat zij geen onderbouwd plan hebben en niet nadenken over hun doelen, missen ze die focus.
Sommige ondernemers verwachten dat enkel gebruik van sociale media al business oplevert. Fout, het is geen heilige graal, maar een verlengstuk van communicatie- en verkoopkanalen. Alleen als de opvolging goed is geregeld, levert het iets op. Een potentiële klant die door interessante tweets op een waardeloze site komt, is een gemiste kans.’
Kansen beter benutten dus. Hoe?
‘Maak een contentstrategie: bedenk wat je wanneer communiceert. Stel een agenda op en pak deze er wekelijks bij, al is het maar vijf minuten. Dat dwingt tot nadenken en is die stok achter de deur. Richt je op informatie die waarde biedt. Zo geeft assurantiebedrijf Multisafe vaak expertcontent weg, tips voor schadevrije jaren of tegen diefstal bijvoorbeeld.
Daarnaast is mijn advies: wacht minder af en ga actief op zoek. Bijvoorbeeld: 85 procent van de bedrijven (b2b) heeft nog nooit een zoekopdracht via LinkedIn uitgezet. Terwijl dat zoveel potentie heeft. Besteed wekelijks een uur aan het zoeken van beslissers (op functienaam) en leg contact met deze prospects.’
Met welke ontwikkelingen doen ondernemers in 2016 hun voordeel?
‘Social selling, optelsom van bovenstaande adviezen, speelt een steeds grotere rol. Verleid op inhoud, niet op aanbieding. Deel informatie en kennis en voeg waarde toe aan relaties. Zo koppelde ik laatst een relatie aan juristen uit mijn LinkedIn-netwerk. Dat worden ambassadeurs. Veel ondernemers doen dat offline al, waarom niet ook online?’
Steeds belangrijker
|
Auteur: Niobe Moen