Categorieën

De decembermaand is voor veel detaillisten één groot feest, want consumenten gaan massaal op zoek naar kerst- en sinterklaascadeaus. In de drukke winkelstraten wil je als winkeleigenaar opvallen. Lastig als alle etalages in kerstsfeer zijn ingericht. Erika Scharff is docent Etaleren op vakschool Nimeto en haar leerlingen hebben al meerdere internationale etaleerprijzen in de wacht gesleept.

Inhoudsopgave

Tip 1: Wees uitbundig met versiering

‘Als je een kerstboom gebruikt, wees dan niet te voorzichtig. Hij moet zeker vier keer zo uitbundig zijn als de boom in je woonkamer. En er moet veel licht in. Beter tien lichtsnoeren in de boom hangen dan twee. Wees ook creatief met de decoraties. Als je bijvoorbeeld een sportwinkel hebt, onderscheid je je meer als je de boom volhangt met tennisballen, skibrillen en slechts een enkele zilveren kerstbal, dan met traditionele kerstversiering.’
 

Tip 2: Kies een thema

‘Eén perfecte etalage bestaat niet. Wat perfect is, bepaalt de winkel waar hij bij hoort. Bedenk daarom voor je gaat etaleren altijd wie je doelgroep is en welke boodschap je over wilt brengen. Kies een thema. Als jij een traditionele doelgroep hebt, past een moderne etalage niet.’
 

Tip 3: Maak een selectie

‘Een veelgemaakte fout is dat mensen alles wat ze mooi vinden in de etalage proppen. Kleine ondernemers versieren hun etalage vaak zelf, zonder er verstand van te hebben. Negen van de tien keer pakt dat dramatisch uit. Doe je het zelf, schrijf dan een concept waarin je vastlegt wat je wilt vertellen en welke producten centraal moeten staan. Bepaal dan pas met welke versiering je gaat werken.’
 

Tip 4: Pas aan van Sinterklaas naar Kerstmis

‘In december heb je te maken met zowel Kerstmis als Sinterklaas. Als je je etalage niet twee keer uitbundig wil versieren kun je dit omzeilen door een ‘cadeaumaand-etalage’ te maken, waarin je enkel de focus legt op cadeautjes. Maar dat vind ik een beetje flauw. Ik zou aanraden eerst een mooie Sinterklaas-etalage neer te zetten en direct op 6 december over te gaan naar de kerstversieringen. Dat geeft de straat meer sfeer en is leuker voor het winkelend publiek. En als je je etalage regelmatig verandert, laat je je klanten zien dat je vernieuwt.’
 
 
Lees ook…
‘Joehoe, we zijn compagnons!’ staat bij een vrolijke foto op LinkedIn van Floor Meeder (28) en Lise-Lotte Verhoef (28) bij de Kamer van Koophandel….
Als pizzabezorger maakte Hajo Bertrand kennis met de bezorg- en afhaalbusiness. Na diverse avonturen als franchisenemer begon hij zijn eigen sushi…
Als startende ondernemer neem je anno 2022 duurzaamheid natuurlijk meteen mee in je propositie en bedrijfsvoering. Maar ja, hoe dan? En wat kan? Wouter…