Dat het waarde toevoegt aan bedrijfsvoering, staat buiten kijf. Maar benutten mkb'ers de mogelijkheden van sociale media en LinkedIn wel genoeg? En waar liggen nog kansen in 2016? Gesprek met expert Richard van der Blom.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Hoe gebruiken ondernemers sociale media?

‘Nederland loopt voorop als het gaat om sociale media, we zijn in de volgende fase beland. De scheiding wordt steeds scherper: aan de ene kant ondernemers die sociale media, marketing, sales en communicatie afstemmen en dit in hun bedrijfsvoering hebben geïntegreerd en aan de andere kant ondernemers die het niet lukt het goed van de grond te krijgen.’

LinkedIn: do’s & don’ts
  • Een goede eerste indruk maak je maar één keer: stuur uitnodigingen die persoonlijk, authentiek en niet commercieel zijn.
  • Connecten is niet genoeg: plaats wekelijks iets interessants.
  • Geef iets gratis weg (zonder mailadres te vragen) op je profiel, zoals een SlideShare of PowerPoint. Dat werkt. ‘Op mijn pagina staan bijvoorbeeld tips voor het perfecte LinkedIn-profiel…’
  • Niet doen: een connectie maken en vervolgens ongevraagd nieuwsbrieven versturen. Werkt averechts!

 Waar blijven kansen liggen?

‘Hoe ondernemers sociale media benutten, is heel wisselend en varieert per branche. Kleinere bedrijven die het ernaast doen, worstelen vaak. Doordat zij geen onderbouwd plan hebben en niet nadenken over hun doelen, missen ze die focus.
Sommige ondernemers verwachten dat enkel gebruik van sociale media al business oplevert. Fout, het is geen heilige graal, maar een verlengstuk van communicatie- en verkoopkanalen. Alleen als de opvolging goed is geregeld, levert het iets op. Een potentiële klant die door interessante tweets op een waardeloze site komt, is een gemiste kans.’

Kansen beter benutten dus. Hoe?

‘Maak een contentstrategie: bedenk wat je wanneer communiceert. Stel een agenda op en pak deze er wekelijks bij, al is het maar vijf minuten. Dat dwingt tot nadenken en is die stok achter de deur. Richt je op informatie die waarde biedt. Zo geeft assurantiebedrijf Multisafe vaak expertcontent weg, tips voor schadevrije jaren of tegen diefstal bijvoorbeeld.
Daarnaast is mijn advies: wacht minder af en ga actief op zoek. Bijvoorbeeld: 85 procent van de bedrijven (b2b) heeft nog nooit een zoekopdracht via LinkedIn uitgezet. Terwijl dat zoveel potentie heeft. Besteed wekelijks een uur aan het zoeken van beslissers (op functienaam) en leg contact met deze prospects.’

Met welke ontwikkelingen doen ondernemers in 2016 hun voordeel?

‘Social selling, optelsom van bovenstaande adviezen, speelt een steeds grotere rol. Verleid op inhoud, niet op aanbieding. Deel informatie en kennis en voeg waarde toe aan relaties. Zo koppelde ik laatst een relatie aan juristen uit mijn LinkedIn-netwerk. Dat worden ambassadeurs. Veel ondernemers doen dat offline al, waarom niet ook online?’

Steeds belangrijker
  • Video: beeld beklijft
  • Contentcuratie: vinden en verspreiden van relevante informatie
  • Livestreams: online mee kunnen kijken, bijvoorbeeld via Periscope.
  • Contact buiten werktijd, bijvoorbeeld via WhatsApp.

Auteur: Niobe Moen

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Wil je nieuwe klanten bereiken via social media? Promoot je product of dienst dan doelgericht met een advertentie op Facebook, Instagram, YouTube,…
Social media blijft leidend, ook in 2024. Het is nog altijd de goedkoopste en meeste effectieve manier om je doelgroep te bereiken. Lees hier wat de…