Hans Ober (TicketSwap) over corona en de toekomst

Een maximale verkoopprijs van 120% van de oorspronkelijke ticketprijs, en kopers en verkopers die elkaar via een koppeling met Facebook weten te vinden. Dat waren de belangrijkste criteria waarmee de website TicketSwap.com zich zou onderscheiden van de rest. Dit bedacht oprichter en CEO Hans Ober (31) in de zomer van 2012. Inmiddels is het hét platform geworden waar mensen tickets aanbieden en kopen.

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Noodgedwongen werd dit interview telefonisch gehouden in verband met de coronacrisis

  • Je hebt de afgelopen twee weken thuis doorgebracht. Heb je het virus?
“Ik ben zelf echt flink ziek geweest en naar alle waarschijnlijkheid was dat door het virus. Omdat ik niet getest ben weet ik dat niet zeker. Vorige week maandag werd ik ziek en ik heb zelfs mijn vakantie geannuleerd. Na een week ziek te zijn geweest, ben ik dinsdag weer aan het werk gegaan. Maar omdat ik zo aan het hoesten ben, blijf ik in elk geval voorlopig vanuit huis werken.”

  • Wat zijn de verdere gevolgen voor jullie bedrijf?
“Het coronavirus is voor ons bedrijf, net als voor iedereen, een grote onzekere factor. Een hoop evenementen worden afgelast of verplaatst. Dat is voor ons ook wel weer een kans. Als evenementen niet afgelast worden maar verplaatst, en als de kaartjes geldig blijven, dan is de kans veel groter dat mensen hun kaarten verkopen. Aan de ene kant is dat dus een kans maar aan de andere kant: stel je voor dat over een langere periode evenementen definitief worden afgelast… dan komt er natuurlijk een moment waarop wij en de hele ticketmarkt het niet meer volhouden omdat de inkomsten opdrogen.”
 
 Pioniers
 In de serie ‘Pioniers’ belicht De Zaak personen die in het huidige decennium baanbrekend werk hebben verricht, omdat ze vinden dat de wereld daardoor beter wordt. Mensen die tegen de stroom in roeien omdat ze er heilig van overtuigd zijn dat hun visie de juiste is. Mensen die out-of-the-box denken én doen. Wat maakt de ware pionier tot wie hij/zij is en waarom lukt het hun wél om hun droom te verwezenlijken en de wereld te veranderen.

 

  • Wanneer kreeg je het idee voor TicketSwap en wanneer werd dat concreet uitgerold?
“Het idee voor TicketSwap ontstond in de zomer van 2012 uit ergernis. Toen ik mijn kaartje voor Lowlands wilde verkopen, merkte ik dat het een heel gedoe was om een koper te vinden en dat de betaling en de overdracht grotendeels op vertrouwen waren gebaseerd. In mijn ogen kon dat veel beter. Het idee heb ik toen in twee maanden tijd uitgewerkt. Tegen het eind van 2012 heb ik Frank Roor en Ruud Kamphuis erbij betrokken en op 1 december van dat jaar hadden we ons ‘proof of concept’ klaar en gingen we live.”
 
 
  • Herinner je een specifiek moment waarop jullie alle drie merkten dat jullie een succesformule in handen hadden?
“Ja, er zijn verschillende momenten geweest. Het moment dat we realiseerden dat ons idee over marketing klopte, is een goed voorbeeld. We hebben altijd voor ogen gehad dat onze verkopers de marketing voor zowel hun tickets als onze website zouden verzorgen. Als we namelijk zouden zorgen dat verkopers op TicketSwap hun kaartjes kwamen verkopen, dan promootten zij dat zelf weer op Facebook om een groter bereik te hebben. Daardoor zouden er nieuwe kopers, maar ook verkopers naar onze site komen.”
 
“Yes, we hadden gelijk. Het werkt echt zo!”
 
“Dat principe dat had ik in mijn concept al opgenomen. De eerste keer dat we dat zagen werken bij een evenement, dat was echt heel vet. ‘Yes, we hadden gelijk. Het werkt echt zo!’ We hadden dertig kaartjes verkocht, dus eigenlijk is dat niks als je naar nu kijkt, maar de formule wérkte. Een tweede voorbeeld is het moment waarop we doorkregen hoeveel geld hiermee te verdienen viel.”
 
“In het begin van het festivalseizoen van 2013 hadden we voor het eerst dagen dat we honderd kaartjes per dag verkochten. Als die kaartjes dan 100 euro per stuk kostten, dan hielden wij 800 euro over aan omzet. Dan ga je aan het rekenen… We realiseerden toen pas dat we hier met zijn drieën weleens goed van zouden kunnen leven.”

  • Heb je voor jezelf een bepaald doel gesteld, of met zijn drieën? Dat je bijvoorbeeld bij een bepaald overnamebod TicketSwap verkoopt of dat je afzwaait wanneer je een bepaald bedrag op je bankrekening hebt staan?
“Nee. We hebben af en toe wel grapjes gemaakt en dat doen we nog steeds, maar daar hebben we geen serieuze gedachten over. We doen dit alle drie met heel veel plezier en ik denk dat er weinig leukers te bedenken is dan je eigen business opzetten, dat tot een succes maken en dat te delen met heel veel mensen. Dat is heel bijzonder. Ik heb niet de behoefte om daar nu, bij voorbaat, bepaalde uitspraken over te doen of om daar überhaupt over na te denken. Wanneer de tijd zich aandient dan zullen we dat zien.”
 
  • In andere interviews zie ik je eigenlijk alleen praten over zakelijke onderwerpen, maar nooit over jezelf. We weten eigenlijk helemaal niet wie jij bent. Uit wat voor familie kom je bijvoorbeeld en hoe zag je leven er tot nu toe uit?
“Tot mijn zestiende ben ik opgegroeid in Oudkarspel, dat is een dorpje in Noord-Holland. Met heel veel tegenzin verhuisde ik toen met mijn ouders en mijn jongere broertje naar Bergen. Mijn broertje is tweeëneenhalf jaar jonger. Inmiddels voelt Bergen een beetje als mijn thuisbasis, ondanks de weerstand die ik destijds voelde om daarheen te verhuizen. Daar kom ik regelmatig, mijn ouders wonen daar namelijk nog.”
 
“Na mijn middelbareschooltijd heb ik de ondernemersopleiding IVA gevolgd. Vervolgens verhuisde ik naar Amsterdam en heb daar achtereenvolgens aan de VU en de UVA gestudeerd. Sindsdien woon ik in Amsterdam. Tegenwoordig woon ik samen met mijn vriendin, met wie ik bijna vijf jaar een relatie heb.”
 
  • Heb je wel genoeg tijd om haar te zien? Hoeveel uur in de week werk je gemiddeld?
“Dat varieert. Als alles vlekkeloos draait dan hebben ze mij op kantoor eigenlijk niet nodig. Ik ben er alleen maar om onrust te stoken. Om mensen achter hun reet aan te zitten en te zorgen dat alles sneller, harder en beter loopt. Meestal betekent dat dat ik mezelf weer iets nieuws toewijs op die momenten dat alles vlot loopt om op die manier weer wat toe te voegen.”
 
“Ik probeer echt wel de uren te beperken zodat ik niet meer dan vijftig uur per week werk. Dat is het gemiddelde. Vaak begin ik wat eerder en ben ik wat later klaar dan iemand die veertig uur per week werkt, en dan zijn er soms ook nog zakelijke verplichtingen in de avonduren. Vijftig uur werken per week is prima, zodat je elkaar thuis ook nog genoeg ziet.”
 
“We hebben er altijd vrede mee gehad dat we geen miljoenen op onze rekening hebben staan”
  • Ik kan me voorstellen dat je heel rare dingen gaat kopen als bijvoorbeeld het eerste miljoen op je rekening staat. Sowieso ben ik stiekem benieuwd naar je eigen vermogen. Hoe ben je er mee omgegaan toen je in het begin merkte dat je heel veel geld verdiende?
“Het is grappig dat je dat vraagt. We verdienen namelijk gewoon een maandelijkse managent-fee en de waarde van TicketSwap is een soort fictief bedrag dat in de lucht hangt. Daar zien we dus pas een euro van op het moment dat we TicketSwap helemaal of deels zouden verkopen. We hebben op een gegeven moment wel besloten om wat dividend uit te betalen omdat we toen heel veel winst maakten, maar dat zijn geen levensveranderende bedragen geweest.”
 
  • Ik dacht echt dat jij wel een paar miljoen op de bank had staan, en je twee compagnons ook, maar dat is dus niet het geval? 
“Nee, was dat maar het geval. We hebben altijd heel bewust de keuze gemaakt om de winst in het bedrijf te laten zitten. Dat wordt allemaal geherinvesteerd omdat we een bedrijf willen bouwen dat groeit en zich steeds blijft ontwikkelen. Het is niet zo dat we nu op een houtje moeten bijten, maar we hebben er altijd vrede mee gehad dat we geen miljoenen op onze rekening hebben staan.”
 
  • Zijn er wel kapers op de kust, krijgen jullie weleens een overnamebod?
“Nee, in elk geval geen serieus bod. Of het was onder onze ondergrens, of je merkt dat het gewoon een beetje vissen is. Je moet altijd oppassen met dat soort dingen. Er zijn natuurlijk altijd  concurrenten die zeggen geïnteresseerd te zijn en achteraf gezien blijkt het dan meer een visexpeditie te zijn geweest om te onderzoeken hoe de concurrent ervoor staat. Dus nee, er is nooit echte serieus interesse in geweest. We hebben nooit echt op het punt gestaan om te verkopen.”
 
 
  • Ik ben benieuwd hoe je met tegenslag omgaat. Zakelijk gezien gaat het je voor de wind, maar heb je in je persoonlijk leven tegenslagen gekend en hoe ging je daar mee om?
“Ik heb beide opa’s en oma’s verloren en het hebben zien aftakelen van mijn opa doet me nog steeds veel pijn. Hij veranderde van één van de liefste mensen die er bestond, in iemand die heel agressief kon zijn.”
 
“Een ander voorbeeld is het verlies van een goede vriend. We hebben een hechte vriendengroep uit Bergen. Met één van de jongens had ik in Bergen niet zo heel veel contact maar toen ik in Amsterdam ging wonen werd dat contact veel intenser. Helemaal toen we beide gingen ondernemen. Minimaal een keer in de week spraken we af maar meestal wel vaker. Op een gegeven moment kreeg hij botkanker en vijf jaar geleden overleed hij.”
 
“Dat zijn wel dingen die je in je leven meedraagt en ja, hoe ga je daarmee om? Het leven gaat door. We moeten er wat van maken. Het is goed om het een plekje te geven en het vooral niet weg te stoppen. We kunnen niet bij de pakken neer gaan zitten. Met onze vriendengroep praten we er allemaal heel open over en we proberen de herinnering aan hem levend te houden.”
 
“Pas als het echt lastig wordt, dan komen ze naar mij”
“En om te lachen om wat er vroeger allemaal is gebeurd. Ik vind het gewoon fijn om er met mensen die de situatie snappen en voelen, over te praten. Dat kan zijn met mijn vriendin, met mijn vrienden, met mijn ouders of mijn broertje. Dan verwerk je dat op die manier en dan geef je het een plekje.”
 
  • Jullie zijn gegroeid van nul naar honderdvijf personeelsleden. Voel je een mate van druk wat betreft het dragen van de organisatie?
“Ja, wel in een bepaalde mate maar dat is geen ongezonde druk. Ik kan heel goed dingen uitschakelen in mijn hoofd. Op voor mezelf soms weleens het irritante af. Dan denk ik ‘Shit, daar moet ik toch wat meer mee bezig zijn’ of zo. Maar ik lig echt nooit wakker van zaken. Voor mezelf merk ik dat het erg belangrijk is dat ik mijn rust pak.”
 
“En wat betreft de verantwoordelijkheid die op mijn schouders rust… heel veel van mijn verantwoordelijkheden heb ik overgedragen aan mensen en gedelegeerd. Maar zodra het op een gegeven moment echt ingewikkeld wordt en zij er ook niet uitkomen of hun twijfels hebben of wat dan ook, kom ik in beeld. Pas als het echt lastig wordt, dan komen ze naar mij.”
 
 TicketSwap
 

Om ervoor te zorgen dat klanten makkelijk, veilig en voor een redelijke prijs tickets kunnen kopen en verkopen, wordt het platform TicketSwap in 2012 bedacht door Hans Ober. Voor die tijd was het alleen mogelijk om bijvoorbeeld via marktplaats.nl of Facebook tickets te kopen en verkopen, wat leidde tot woekerprijzen en oplichting. Er golden immers geen restricties op de ticketprijzen en ook de echtheid van tickets werd niet gecontroleerd door deze websites.

Samen met zijn vrienden Frank Roor en Ruud Kamphuis realiseert Hans de ‘marktplaats voor tickets’ eind 2012. Met zijn drieën leiden ze TicketSwap, met Hans als CEO. Inmiddels zijn ze in meer dan twintig landen actief en telt het bedrijf 105 medewerkers. Er bestaat geen bodemprijs voor een ticket dus de kans is aannemelijk dat je een koper vindt wanneer je een ticket kwijt wilt. Om woekerprijzen te voorkomen, hanteert TicketSwap een maximale verkoopprijs van 120% van de originele prijs. Zelf int het bedrijf een fee van 5% bij zowel de kopende, als de verkopende partij.

TicketSwap is niet beursgenoteerd en de waarde van het bedrijf is onbekend. Over de winst en omzet doet TicketSwap geen uitspraken. Volgens dit artikel van RTL Z leverde het Amsterdam Dance Event van 2019 alleen al minstens een paar ton aan omzet op, een bedrag dat veelzeggend is wanneer je beseft dat dat evenement slechts vijf dagen duurt.

 

  • Hoe denk je dat de ticketmarkt zich zal ontwikkelen de komende jaren? Hoe lang zie jij TicketSwap nog voortbestaan in haar huidige vorm?
“De huidige vorm betekent stilstand. Ik denk dat we over een halfjaar al niet meer in de huidige vorm bestaan. Dat is gechargeerd hoor, maar we zijn altijd bezig om onszelf verder te ontwikkelen. De ticketmarkt zal ongetwijfeld veranderen de komende jaren maar wij proberen zelf voorop te lopen in die verandering. Daar zijn we zeven jaar geleden eigenlijk mee begonnen door met potentiële partners te praten. Met organisatoren, met ticketbedrijven en met andere partijen, om alle stakeholders in de markt aan ons te binden of om in elk geval on speaking terms te zijn. Voor ons is dat dus heel belangrijk, om niet aan de zijlijn te gaan staan.”
 
 “Zorgen voor overall sturing, dat is in hoofdlijnen mijn rol”
“We opereren op een enorme schaal en zelfs als in de politiek het onderwerp ‘de ticketmarkt’ wordt aangehaald, zijn we altijd stakeholder in de discussie. Er zitten genoeg voordelen aan om met ons samen te werken. Dus is TicketSwap onderdeel van het proces. Door te zorgen dat we met al die partijen samenwerken, blijft dat ook zo. In de toekomst kunnen we nog meer stappen zetten om te zorgen dat we relevanter worden voor onze consumenten, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat je nog vaker de kans hebt om kaartjes bij ons te kopen. En we kunnen nog relevanter worden voor organisatoren door de ontwikkelingen te bieden waar zij als organisatie ook wat aan hebben.”
 
  • Wat voor type manager ben jij?
“Het is mijn rol om ervoor te zorgen dat mensen hun werk goed kunnen doen en dat mensen het beste uit zichzelf kunnen halen. Het framework moet goed genoeg zijn zodat mensen vanuit mij de juiste sturing krijgen en dat ik niet tot in detail uitleg hoe hun werk gedaan moet worden. Dat weten zij namelijk veel beter, anders had ik ze niet aangenomen op die positie. Ik ben er veel meer om te zorgen dat mensen werk, motivatie en zelfvertrouwen hebben om de volgende stappen te zetten. Zorgen voor overall sturing, dat is in hoofdlijnen mijn rol.”
 
  • Heb jij altijd ondernemingsdrang gehad? 
“Ja, hoewel ik weinig echte pogingen heb gedaan. Toen ik jong was kwamen we weleens op de Zwarte Markt in Beverwijk, waar een man spelletjes verkocht. Als twaalfjarig mannetje vond ik het wel mooi om op de markt tijdens Koninginnedag ook van die spelletjes te gaan verkopen. Omdat het duur was om een voorraad aan te leggen, bedacht ik een systeem waarmee ik toch flink kon handelen zonder een groot startkapitaal om een voorraad mee aan te leggen.”
 
“Ik heb dus altijd wel geprobeerd om slim naar dingen te kijken en verbetermogelijkheden in processen te zien. Dat is mijn kracht vooral: jezelf continu afvragen ‘Hoe kan dat slimmer, effectiever, sneller en fijner dan zoals het nu is?’”
 
  • Zijn er voorbeelden van andere dingen die in jouw ogen beter zouden kunnen worden georganiseerd?
“Zoveel! Ik vind het bijvoorbeeld nog steeds heel raar dat je op een groot terras vaak zo lang moet wachten voordat je überhaupt een drankje kunt bestellen. In dat soort situaties bedenk ik dat je met techniek zo veel zou kunnen oplossen. Dan gaan mijn handen echt jeuken. Aan de andere kant heb ik wel genoeg zelfdiscipline om daar niet aan te beginnen. We hebben namelijk met zijn drieën tegen elkaar gezegd dat we ons volledig richten op ticketswap en niet aan zijprojecten beginnen. Full-focus hierop, dat is zwaar genoeg.”
 
  • Zie jij jezelf op een gegeven moment wel met pensioen gaan of blijft die ondernemersdrang zich altijd uiten, denk je?
“Tsja, wat is pensioen? Ik zal zeker niet tot in den treure de directeur van TicketSwap zijn. Er komt altijd wel een keer een moment dat je denkt ‘Misschien ben ik er wel klaar mee’ of dat het bedrijf wordt verkocht. Er zijn zoveel scenario’s te bedenken. Ik zie mezelf in elk niet op een eiland zitten om niks te doen. Dan zou ik heel ongelukkig worden.”
 

Tekst: Bas van Rijzewijk

Foto’s: TicketSwap

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…
Financiering vinden voor je bedrijf kan ingewikkeld en duur zijn. Je kunt een bank niet voldoende zekerheid bieden. Of de rente is erg hoog. Hoe kun je…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…