1. Meer winst of meer werkplezier?
“Vanaf dag één heb ik gekozen voor meer werkplezier. Dat was ook de hoofdreden om in in 1984 met mijn eigen reclamebureau te starten. Mijn ervaring na 34 jaar is dat méér werkplezier op de lange termijn ook meer winst oplevert.”
2. Steve Jobs of Bill Gates?
“Steve Jobs! Rond 1990 schafte ik puur intuïtief de eerste Apple-computers aan voor mijn reclamebureau DE LIJN. De Macintosh Iisi, toen al met muis en zonder codes. Mooie vormgeving, alles was voor mij als leek prima te begrijpen. Ik kon zonder enige technische kennis makkelijk mijn eigen netwerk aanleggen met telefoonkabels, zoals dat toen nog ging. Niemand in mijn omgeving nam in die tijd Apple serieus. Mensen keken meewarig naar mijn speelcomputers. De investering in die tijd was fors: 25.000 gulden; meer dan een modaal jaarsalaris in die tijd. Achteraf gezien een gouden keuze, de beste investering die ik kon doen. Ik kon sneller, prettiger werken dan mijn concurrenten en meebewegen met de snelle ontwikkeling die volgden.”
“Hoe kan er uit ‘niets’ nou ‘iets’ ontstaan?”
3. Ajax of Feyenoord?
“Vanwege mijn roots, ik heb een Rotterdamse opa, kies ik voor Feyenoord. Ik hou ook van de ‘oppakken-mentaliteit’. Ik heb een zwak voor de harde werkers onder ons. Vanwege het design – mijn vakgebied – zou ik eigenlijk voor Ajax moeten kiezen. De elf lijnen in het logo moeten de elf spelers voorstellen die samen het gezicht vormen. Leuk detail: Het gezicht is waarschijnlijk niet van Ajax, maar afgeleid van het beeld van Menelaos, een andere Griekse held die zestig jaar geleden als pentekening al op het oorspronkelijke Ajax-logo stond afgebeeld.”
4. Evolutie of schepping?
“Daar heb ik als klein kind al nachtenlang mijn hoofd over gebroken: hoe kan er uit ‘niets’ nou ‘iets’ ontstaan? Ik zie de evolutie daarom maar als een voortdurende schepping, van dag tot dag veranderen we samen de wereld om ons heen.”
5. Jaarrekening maken of ontslaggesprek voeren?
“Brr, beide verschrikkelijk. Dan toch echt maar liever een jaarrekening maken.”
“Tegen mijn fantasie kan de beste filmer niet op.”
6. Boek lezen of film kijken?
“Een boek is lekker draadloos. Je kunt een boek overal en altijd lezen, op het strand, of in een hoekje van een kroeg, het maakt niet uit. Dat kost geen elektriciteit, je hoeft het boek niet op te laden, het prikkelt je fantasie en je kunt stoppen wanneer je wilt. Tegen mijn fantasie kan de beste filmer niet op. Helaas kun je een boek niet tegelijkertijd samen lezen en ervaren.”
7. Koffie ontvangen van je werknemers of koffie halen voor je werknemers?
“Mijn koffie smaakt echt lekkerder als iemand anders hem voor mij maakt. Daarom bedien ik mijn medewerkers graag, zo kan ik meteen even een praatje maken.”
8. Failliet gaan of klant uitmelken?
“Beide liever never nooitniet. Ik ben er stellig van overtuigd dat als je je klanten uitmelkt, je uiteindelijk tóch failliet gaat. Dus dan maar liever integer blijven.”
9. Leiden of dienen?
“Ik ben ondernemer geworden om zelf mijn leven vorm te geven. Ik wil me wel graag niet dienend, maar wel dienstbaar en flexibel opstellen en hou van samenwerken.”
10. Belastingdienst of KvK?
“Toch maar de Belastingdienst. Niet vanwege de verschrikkelijke aangifte met al z’n onmogelijke regeltjes en wetten, maar omdat – als het er op aan komt – we toch allemaal zo ons steentje bijdragen aan een mooi en leefbaar Nederland waarin we de zwakkeren in de samenleving kunnen helpen. We werken zo samen aan een goed, veilig en prettig land waarin het fijn leven is. Het solidariteitsprincipe spreekt me aan. Ik zou wél graag de naam Belastingdienst willen veranderen in bijvoorbeeld Nederlands Investeringsfonds, waarin iedere Nederlander een aandeel heeft en naar vermogen kan investeren. Nederland is van ons allemaal. Klinkt heel wat vrijer en prettiger.”
“Ik geef vertrouwen, bedenk een werkbare betalingsregeling en heb in al die 35 jaar daardoor slechts drie wanbetalers gehad.”
11. Kennis delen of voor jezelf houden?
“Absoluut kennis delen! Ik wilde zelfs ooit leerkracht worden omdat het zo leuk is om een ander iets te leren en je kennis door te geven. De maatschappij is tegenwoordig zó complex dat je het in je eentje absoluut niet redt. We zullen het samen moeten rooien. Ook ondernemers kunnen beter samenwerken, ieder met z’n eigen expertise, dan elkaar kapot beconcurreren.”
12. Klein en overzichtelijk of groots en meeslepend?
“Klein en overzichtelijk. Dat hoeft overigens grootse prestaties niet uit te sluiten. Integendeel. Als klein bedrijf kun je razendsnel meebewegen met de nieuwste ontwikkelingen en eventueel aansluiting zoeken bij goede en betrouwbare partners met kennis van zaken, waarmee je als een tijdelijk team kan optrekken. Ook nog eens zeer inspirerend.”
13. Coulance voor een wanbetaler of duimschroeven aandraaien?
“Vanaf het eerste begin heb ik altijd coulance gehad voor wanbetalers. Ik ken iedere klant persoonlijk. Bij mijn bedrijf kan dat. Ik geef vertrouwen, bedenk een werkbare betalingsregeling en heb in al die 35 jaar daardoor slechts drie wanbetalers gehad. Ik kon daardoor mijn klanten behouden en kreeg er ambassadeurs voor in de plaats.”
14. Albert Heijn of Lidl?
“Als ondernemer heb je weinig tijd, het is een zegen om door de week, snel en efficiënt door de Lidl te lopen. Geen keuzestress. Maar mag ik in de weekends dan wel de Albert Heijn? Want dan heb ik tijd en zin om uitgebreid alle schappen te bekijken of er nog iets interessants te vinden is wat ik nog niet ken. Op avontuur in de AH.”
15. Delegeren of zelf de touwtjes in handen nemen?
“Delegeren vind ik bij mijn werknemers makkelijk en prettig, we zijn helemaal op elkaar ingespeeld. In een andere omgeving neem ik liever zelf de touwtjes in handen, dan weet ik dat het goed gebeurt, geen stress, en hoef ik niet af te wachten totdat een ander eindelijk eens de handen uit de mouwen steekt.”
Meer weten over Attie Schipper?Bekijk haar volledige profiel in MijnZaak