De Zaak ondernemer
Ze wonnen de wedstrijd voor het beste Nederlandse studentenbedrijf van het jaar en deden mee aan de Europese finale in Tallinn. Mochten met het koningspaar mee op handelsmissie naar Polen. En het mooie is: ze hebben nog niet eens een eindproduct. Het is slechts een prototype waar de jonge ondernemers Joep(19), Lars(19), Niek(18) en Zamani(20) nu al hoge ogen mee gooien.
Wie:
Zamani Dabré (1994)
Niek Herikhuisn (1996)
Lars Huisman (1995)
Joep Smolders (1995)
Bedrijf:
KnifeCleaner
Waar:
Arnhem
Sinds:
September 2013
Met:
2250 euro
Medewerkers:
Geen
Meer:
knifecleaner.com

Zelf noemen ze hem ‘revolutionair’, hun keukenapparaat dat van een vuil keukenmes een HACCP-schone keukenhulp maakt, een internationaal erkende certificering voor optimale hygiëne. “Jaarlijks krijgen twee miljoen mensen een voedselvergiftiging. In tachtig procent van de gevallen ligt de oorzaak bij bacteriën. Onze KnifeCleaner lost dat probleem van kruisbesmetting in de keuken op. Het apparaat reinigt het mes aan de hand van stoom, heet water en borstels,” vertellen de ondernemers.

De vier studenten bedachten het product tijdens hun opleiding Business Management op opleidingscentrum Rijn IJssel in Arnhem. In tien maanden zetten ze een studentenbedrijf op. Leuk voor tijdens schooltijd, maar dat niet alleen. Het beviel zo goed dat twee van de vier jonge ondernemers besloten het bedrijf door te starten. Daardoor zijn Lars en Joep sinds april officieel eigenaar van V.O.F. KnifeCleaner.

Veel geleerd tijdens de Poolse handelsmissie

De handelsmissie naar Polen vormde de eerste buitenlandse zakenreis van de jonge ondernemers. Ze bezochten Poolse bedrijven, keken het ondernemerskunstje af van de andere missie-deelnemers en schaafden hun visie bij. Want, zo vat Lars samen: “Een handelsmissie is niet alleen bedoeld om gezellig te praten, maar ook om contacten op te doen.”

De kansen die ze krijgen en de winst die ze hebben geboekt, zijn volgens henzelf vooral te danken aan hun enthousiasme. “Dat waren we eigenlijk meteen toen we op dit idee kwamen,” vertelt Joep. “Ik ben ervan overtuigd dat de kracht van een bedrijf ligt in het enthousiasme van een ondernemer. De motivatie die je klanten en je doelgroep overnemen. Ik denk dat wij dat op een geweldige manier hebben gedaan.”

Van prototype naar eindproduct

Het doel van de nieuwe eigenaars van KnifeCleaner is succesvol te zijn. Joep: “Met ons prototype. En daarna doorstomen naar een eindproduct. En dan daadwerkelijk verkopen natuurlijk. We weten nu hoe het is om een bedrijf te runnen en hebben daar ontzettend veel zin in!”

Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
Financiering zonder businessplan of papierwinkel?
Het liefst regel jij zo snel mogelijk je lening. En online kan dat! Hier hoor je al binnen 15 minuten wat jouw financieringsopties zijn en tegen welke voorwaarden. Simpel, snel en zonder gedoe.
Lees ook…
Als pizzabezorger maakte Hajo Bertrand kennis met de bezorg- en afhaalbusiness. Na diverse avonturen als franchisenemer begon hij zijn eigen sushi…
De aanval van Rusland op Oekraïne is een aanval waarbij veel slachtoffers vallen. De Zaak veroordeelt de aanval dan ook uitdrukkelijk en zal de…
Werken op afstand is sinds corona ‘gewoon’. Over de landsgrenzen heen online met z’n drieën een start-up uitbouwen is nog een graadje…