Quirijn Bolle
Quirijn Bolle is de bedenker van de al weer zes jaar oude supermarktformule Marqt, die als een soort marktplaatsbeheerder nauw samenwerkt met lokale voedselproducenten en hen een podium biedt. Een volwaardig alternatief voor de gewone supermarkt, maar dan met écht eten, dat niet is volgestopt met allerlei stoffen.
1. Geen twijfel
“Ik kreeg nogal wat tegenspraak, ook van mijn ouders die zich zorgen maakten over wat ik er allemaal voor opgaf. Maar ik heb nooit een moment van twijfel gekend.”
“Ik heb het verhaal van Marqt wel duizend keer verteld, soms wel tien keer op een dag. We kregen heel veel slecht nieuws te horen, afspraken vielen in het water, maar één ding wist ik al die tijd zeker: dit gaat mij lukken.”
2. Vertrouwen in jezelf
“Sommige gesprekspartners, met name de vastgoedpartijen, zagen me in het begin niet eens staan. Je moet dus wel heel veel vertrouwen in jezelf hebben. Ik voelde me in die tijd wel eens een koorddanser: haal je de overkant, dan ben je visionair, maar als je onderweg eraf dondert, dan ben je de dorpsgek. Ertussen zit niets.”
“Mijn drijfveer was en ís: als ik het niet doe, wie doet ‘t dan? Ik denk wel dat het heeft gescheeld dat ik al eerder, tijdens mijn studententijd, samen met een vriend een onderneming heb gerund. Een computerbedrijf dat liep als een speer en dat we na een paar jaar hebben doorverkocht. In die tijd ontdekte ik hoe leuk ondernemen is, dat ik graag creatief bezig ben met het verzinnen van oplossingen voor steeds nieuwe problemen.”
3. Niet te snel groeien
“Ik waak ervoor dat de zaken te hard gaan, waardoor er sneller dingen kunnen gebeuren die je uiteindelijk dwingen de tent te sluiten. We hebben nog een weg te gaan, ook als het erom gaat de consument duidelijk te maken wat we doen en waarom we dat doen.”
4. Missie voorop
“Bij Marqt staat de missie voorop, en ik denk dat dat is wat ons succesvol maakt. Als ik dit puur voor m’n portemonnee zou doen, dan was ‘t me niet gelukt, daar kan ik niet voor strijden. Het gaat om persoonlijke kracht, om het ergens in geloven. Dat is bij elk succesvol bedrijf zo, ook in de supermarktbranche.”
Meer van deze interviews lezen? Als lid van De Zaak krijg je 8 x per jaar ons tijdschrift.