In Back to the Future gaat een boekje met sportuitslagen mee terug naar de verleden tijd. Met alle gevolgen van dien… Als we toch eens konden tijdreizen, dan zou dat ons ondernemerschap een stuk makkelijker maken. De ene kant op om te mijmeren hoe goed het vroeger was, de andere kant op om te zien welke kansen we (hadden) moeten grijpen.
Daarom is het voor jou en mij als ondernemer belangrijk om trends en hypes te volgen, althans de vinger aan de pols te houden. Een hype is kortstondig – kun je ook aardig geld aan verdienen – maar een trend is blijvend. Trends zijn ontwikkelingen op sociaal-maatschappelijk vlak die zich doorvertalen naar de economie. Een trend zien, begrijpen, beoordelen en toepassen zit in het DNA van elke ondernemer. Je begint geen bedrijf zonder levenskansen. Je kijkt vooruit en hebt een sterk gevoel voor ‘waar het heengaat’.
Echter, de dagelijkse gang ontneemt ons vaak het zicht op het totaal van alle internationale ontwikkelingen. Daardoor zien we meestal maar een beperkt deel en benutten we onze waarnemingen op beperkte wijze in onze strategie. Het is daarom uiterst zinvol om te luisteren naar trendwatchers en te leren van trendtoepassers. Zo wapen jij je tegen de concurrentie die ook niet slaapt. Online, in de winkelstraat of op een internationaal podium – het is belangrijk dat je keuzes maakt die gebaseerd zijn op ‘nu en straks’ in jouw omgeving en de rest van de wereld.
Dit magazine staat bol van trends en ambities. Dromende sporters, ondernemers die meer willen, heldere visionairs, degelijke producenten – allemaal willen we een mooie toekomst. Succesvol en gezond. En daar kunnen we zelf een heleboel invloed op uitoefenen als we weten wat er speelt en leren hoe we het toe kunnen passen.
Cheers!
Op een succesvol en gezond 2016!
Auteur: Gerbrand Pot