SLIMME ARMBANDJES
Ondernemer: Babak Heydari
Bedrijf: Shake-on, Delft
Sinds: 2013
Usp: ‘Shake-on maakt slimme armbandjes voor evenementen. Wie handen schudt met andere gebruikers, wisselt gegevens uit dankzij chips met software. Daarnaast worden ze ingezet voor crowdmanagement: samen met beacons (zenders, red.) geven ze evenementenorganisaties en standhouders realtime inzicht in bezoekersgedrag. Binnenkort maken ze zelfs ticketing en cash overbodig.’
Feit: ‘We kregen hulp van verschillende ondernemersfondsen en incubator Yes!Delft, waren finalist voor Phillips Innovation Award en partijen als Shell, KPMG, Ahoy en Websummit toonden interesse.’
Fase: ‘De eerste 3000 bandjes zijn dankzij een investering besteld, die zijn bijvoorbeeld te zien bij TEDxDelft en de Week van de Ondernemer. We zoeken nog naar geld voor echte groei.’
Doel: ‘Zo snel mogelijk groeien, marktaandeel winnen. In 2016 moeten we interesse omzetten in keiharde sales, hopelijk ook in Amerika. Wereldwijd grote evenementen draaien, dan zijn we tevreden.’
SITUATIES IN KAART
Ondernemer: Sjoerd de Jong, Merijn Goris
Bedrijf: SnagTracker, Groningen
Sinds: 2014
Usp: ‘SnagTracker speelt in op de juridisering van de maatschappij, heldere communicatie voorkomt onduidelijkheden en dus conflicten. Onze software brengt situaties in kaart. Een bouwbedrijf kan in de app foto, tekst en taken toevoegen aan een plattegrond en snel overzichtelijke rapporten maken.’
Succesfactor: ‘De toepassingen zijn eindeloos, software is extreem schaalbaar en concurrentie verkoopt Opels voor Ferrari-prijzen.’
Valkuil: ‘We zijn geen keiharde verkopers die acht uur per dag bedrijven telefonisch bestoken. We willen alleen het allermooiste product van de wereld maken.’
Investeerder: ‘Het bedrijf Team 4 Architecten nam dit jaar een belang.’
2016: ‘Dan hebben we 500 betalende licenties, komt er een investeringsronde en kijken we over de grens.’
ZEEWIERPASTA
Ondernemer: Willem Sodderland
Bedrijf: Seamore, I SEA PASTA, Amsterdam
Sinds: eind 2014
Start: ‘Ik at een bijzonder soort zeewier in een restaurant op Ibiza en dacht aan spinazie-tagliatelle. Ik zag de potentie meteen: zeewier als alternatief voor pasta. Lekker, biologisch, gezond, duurzaam en past geheel in de trend van gezonder eten.’
Uitdaging: ‘Het idee is simpel. De crux? Op grote schaal duurzaam kunnen oogsten. We halen nu wilde oogst uit Ierland, drogen en verpakken het. Als we willen opschalen, hebben we meer partners nodig en moeten we uiteindelijk gaan kweken.’
Kritiek punt: ‘De balans tussen vraag en aanbod. Ik wil in 2016 van 75.000 naar 300.000 pakjes zeewierpasta. Verkopen we genoeg om volgende oogsten te financieren? En zijn we niet te snel uitverkocht?’
Succesmoment: ‘Onze geslaagde crowdfundcampagne en toen groothandel Sligro besloot in te kopen.’
ROBOTROOFVOGELS
Ondernemer: Nico Nijenhuis
Bedrijf: Clear Flight Solutions, Enschede
Sinds: 2012
Usp: ‘Robirds zijn op afstand bestuurbare robotroofvogels. Zij verjagen ongewenste vogels op luchthavens, bij land- en tuinbouwbedrijven en in haven- en afvalsector. De buitenkant is 3d-geprint, binnenin zitten geheime mechanieken en slimme boordcomputers.’
Uitdaging: ‘Die eerste bedrijven zo ver krijgen. Nou… nee, nu er referentiecases en effectmetingen zijn, is dat geen probleem meer. De uiteenlopende internationale regelgeving voor ‘remotely piloted aircraft systemen’ is momenteel onze voornaamste uitdaging.’
2015: ‘We wonnen onder andere de verkiezing Twentse Start-up van het jaar en ontvingen 1,6 miljoen van het Amerikaanse investeringsfonds Cottonwood.’
Horizon: ‘We richten ons op Europa en Amerika; zo is er interesse vanuit olie- en gasindustrie in Canada. Marktleider worden in vogelregulatie is ons doel. Nieuwe producten met dezelfde technologie ontwikkelen, denk aan James Bond-achtige toepassingen, is de volgende stap.’